Nästa artikel
Fisker till Kina – köps för en miljard
Nyheter

Fisker till Kina – köps för en miljard

Publicerad 17 februari 2014 (uppdaterad 17 februari 2014)
Efter förra årets konkurs blir amerikanska lyxbilsmärket Fisker kinesiskt. Prislappen landar på ungefär en miljard kronor.

Precis som Volvo häromåret blir Fisker – bilmärket som grundades 2007 av danske bildesignern Henrik Fisker och 2011 började sälja hybridsportbilen Karma – kinesiskt.

Fisker gick i konkurs i höstas på grund av ekonomiska bekymmer, men nu säljs konkursboet till kinesiska bildelsföretaget Wanxiang för nästan en miljard kronor.

Hur bilmärkets framtid kommer att se ut är dock oklart. Grundaren Henrik Fisker har hoppat av och det återstår att se var produktionen ska ske. Tidigare byggdes modellen Karma på kontrakt av Valmet Automotive i finska Nystad.

2012 började 403 hästkrafter starka laddhybriden Karma säljas i Sverige. Då var priset ungefär en miljon kronor för bilen som kan köras upp till åtta mil på el.

Diskutera: Överlever Fisker som bilmärke?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-17 11:57
Hackenbush

Kommer kineserna att äga alla bilmärken så småningom?

#2 • Uppdaterat: 2014-02-17 18:20
Krister_L (ej verifierad)

Stor risk för det tror jag! Möjligen hamnar ytterligare några i Indien!

// Krister

#3 • Uppdaterat: 2014-02-17 18:26
saabnisse

Det är lungnt!
När Kina köpt upp alla företag kommer de snart att märka att det är betydligt billigare att lägga ut tillverkning i låglöneländer som Sverige!

#4 • Uppdaterat: 2014-02-17 19:06
Roy J

Letade förgäves efter gillaknappen under saabnisses kommentar.

#5 • Uppdaterat: 2014-02-17 23:47
Leif Kavander

På sätt och vis otroligt att någon vill äga Fisker.
Fast folk som äter "allt", kan nog äga "allt".

#6 • Uppdaterat: 2014-02-18 07:05
Dark Overlord

@Roy

Du skulle ju kunna köra en sammanfattning och skriva att du gillar saabnisses inlägg.........

#7 • Uppdaterat: 2014-02-18 13:40
Reverend Benny

Det tar ju iofs ett tag att tjäna in en miljard kronor, så tror inte vi kommer se ett rejält prisdropp på denna bilen bara för den tillverkas i kina.

Men spontant, vad hade Fisker som inte Tesla har, eller tvärtom, vad har Tesla som inte Fisker har?
Varför gick det bra för Tesla men inte Fisker?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.