Bild
Nästa artikel
Fiat sparkar 1 500 anställda

Fiat sparkar 1 500 anställda

Nyheter

Bilkrisen i Europa blir allt djupare. Nu tvingas Fiat minska personalstyrkan med 1 500 anställda vid fabriken i Polen.

Nedskärningar blir aktuella vid Fiats produktionsanläggning i Tychy i södra Polen, meddelade den italienska tillverkaren på måndagsförmiddagen. Förhandlingar mellan Fiat och fackförbunden pågår, men enligt nyhetsbyrån Reuters väntas drygt 1 500 av fabrikens 5 700 anställda bli av med jobbet.

Fiat räknar med en årsproduktion under 350 000 bilar, vilket kan jämföras med 600 000 tillverkade bilar i Tychy under 2009. I dag byggs retrobilen Fiat 500, lyxiga småbilen Lancia Ypsilon och förra generationens Fiat Panda i fabriken.

Bakgrunden är den dalande bilförsäljningen i Europa och Fiat tror inte på någon snabb återhämtning, åtminstone inte innan 2014. Enligt prognosen kommer förlusten för Fiats europeiska verksamhet överstiga 700 miljoner euro i år.

Diskutera: Hur ser du på Fiats framtid?

Taggar: Nyheter, , Fiat

Kommentarer

#1
2012-12-10 12:03

Tråkigt för Fiat men de är inte de enda med svikande försäljning.
Jag tror inte Fiat försvinner men det blir många arbetslösa.

#3
2012-12-10 18:33

De är fortfarande starka på småbilar. Panda och 500. De lämnar halv walkover i Fiesta-Clio-Polo-208-klassen när endast 500L tydligen ska ersätta Punto. I alla händelser en rätt djärv chansning att inte vara mer närvarande i Europas största klass. MPV-klassen verkar överlag litet tynande. En liten SUV likt Mokka borde komma från Jeep om den ska lite chans. De lämnar helt walkover i Golf-klassen när de avslutar Bravo utan någon ersättare. Lancia Delta kan inte ta över volymerna. De satsar på en del Lancia och Alfa, nischbilar, snygga men volymer? Alfa Giulia konkurrera med BMW 3-serie eller Audi? Känsla och design kan sälja en hel del men räcker det? En uppsättning bilar från Chrysler och Jeep ska hålla uppe modet hos återförsäljarna. Med tanke på de stora luckorna i modellutbudet lär de få dra ner på fler fabriker i Europa. Har jag missat något?

#6
2012-12-10 21:17

"De lämnar halv walkover i Fiesta-Clio-Polo-208-klassen när endast 500L tydligen ska ersätta Punto."

Stämmer inte. Fiat 500L ersätter Fiat Idea / Lancia Musa, och snart kommer Fiat 500 XL som är en större och 7-sitsig variant av 500L.

Fiat Punto kommer att ersättas av en ny modell, men den blir inte kallad Punto utan den kommer att ingå i 500-serien. Notera gärna att Punton fortfarande tillverkas så det finns ingen "walk over".

"En liten SUV likt Mokka borde komma från Jeep om den ska lite chans."

Fiat visade redan förra sommaren bilder på Fiat 500X, alltså SUV-varianten, och den förväntas ut på marknaden till sommaren.

Det kommer även en ny mini-SUV från Jeep som baseras på samma teknik och chassi som Fiat 500X, denna kommer dock enbart att vara ämnad för Europa och den kommer att byggas i Europa.

"De lämnar helt walkover i Golf-klassen när de avslutar Bravo utan någon ersättare."

Bravon är fortfarande i produktion. 500L är rymligare än Bravon och kan ta över en del köpare. Fiat inspireras av Nissan som inte har en bil i Golf-klassen men som istället säljer massor av Qashqai. Fiat vill erbjuda något nytt istället för att erbjuda samma bilar som konkurrenterna.

För Fiat handlar det inte om marknadsandelar eller volymer, utan om att tjäna pengar. Dvs, varje modell som Fiat släpper ska bära sina egna kostnader. Detta är Fiats nya produktfilosofi. Varken Stilo eller Bravon levde upp till försäljningsprognosen och därför kostade mer än de smakade, så Fiat har förlorat pengar på dem.

Fiat kommer därför inrikta sig på mer speciella och unika modeller med specifika målgrupper som är beredda att betala för sig.

"Lancia Delta kan inte ta över volymerna."

Lancia Delta ersätts hösten 2013 av en ny modell som även lanseras som Chrysler 100. Den kommer dock inte att byggas i Italien utan den byggs i USA.

"De satsar på en del Lancia och Alfa, nischbilar, snygga men volymer?"

Fiat satsar mer på Alfa än på Lancia, och Fiat har även investerat miljarder i Maserati som ska gå från 4 000 bilar om året till 50 000. Maserati och Alfa samutvecklar flera modeller, de lägre prissätta kommer att heta Alfa och de dyrare säljs som Maserati. Alfa och Maserati inriktas fullständigt mot premiumsegmentet, för det är på dyra bilar man kan tjäna pengar.

Alfa blir flaggskeppet inom Fiat-gruppen och det enda märket som kommer att ha modeller från småbil till lyxbil, sportbil och SUV.

Fiat minskar på Fiats modellutbud men ökar på Alfa.

Fiat uppgraderar nu två av sina bilfabriker i Italien för att bygga enbart premiumbilar för Alfa och Maserati. Modernaste teknik och tillverkningsmetoder och högsta kvalitetskontroll. Detta gör att produktionskostnaderna på bilarna ökar, och därför kan man inte sälja dem som Fiat som ska ha ett relativt lågt pris.

På grund av det höga kostnadsläget i Italien så satsar Fiat på premiummarknaden för sina produkter "made in Italy", det går inte att tillverka bilar tillräckligt billigt för att ha en chans på Europamarknaden när det gäller folkbilar.

Fiat 500 tillverkas i Polen och Fiat 500 L tillverkas i Serbien. I fabriken i Serbien kommer även framtida 500-modeller att tillverkas (Fiat 500XL, X med flera).

Så den kapacitet som friläggs i de italienska fabrikerna när Fiat gör om sitt modellutbud för Fiat, tas över av Alfa och Maserati.

#7
2012-12-11 10:04

Fiats plan är alltså att tjäna mer pengar på mindre volym, och planen är bra samtidigt som den är djärv. Maserati och Alfa Romeo är underutnyttjade varumärken, de kan absolut säljas mer än idag. Här behöver Fiat satsa på premiumåterförsäljare, för i premiumsegmentet handlar det inte enbart om rätt produkter utan också om rätt köpupplevelse. Kanske skapa en egen kedja av Maserati-Alfa butiker och särskilja dem från Fiat och Lancia. Billigaste Maseratin blir en konkurrent mot BMW 5-serie, därunder konkurrerar Alfa mot BMW 1 - 4 medan Maserati alltså tar 5 och uppåt.

#8
2012-12-11 11:20

Tack Raphael! Jag hoppades på en utläggning från dig. Jag sätter stort värde på dina väl underbyggda inlägg! Det har varit litet invecklat att förstå Fiats planer. Principen var ändå rätt, att Fiat 500L och XL etc ska ta över volymbilarna i B-segmentet. Egentliga efterträdaren till Punto är alltså inte en 500L-variant utan en mera lågbyggd Fiat 500 "grande"? Ska också bli roligt att se kommande 500X; den får nog också 500-tycke. Småsuvar/crossover i Bsegmentet måste absolut täckas in. Kan bli riktigt bra om de får till det. Då förstår jag strategin bättre. Bravo i C-segmentet har ju sålt väldigt dålig sista året; den självdör, så det blir inte så stort hål att fylla, men storleksklassen har ju tidigare varit en paradgren för Fiat som masstillverkare. Jag tror också premiumvägen är enda tänkbara för att behålla viss tillverkning i Italien. Men Alfa är den svaga länken i hela strategin. De är nu 1/3 av Volvos storlek. De har ju redan nu mycket trevliga MiTo och Guilietta men har verkligen inte slagit så enastående. Se hur den värderas av tyska bilister i ADACs AutoMarxxundersökning i förra månaden: http://www.adac.de/sp/presse/_mmm/jpg/AutomarxX-Presse_15_154343.jpg Alfa har 27:e plats i samlade värderingen (Volvo 5:e, hedrande); Markenimage-märkesimage 4,0 -sämre än Dacia (3,5!), Marktstärke-styrka på marknaden 5,0, sämst av alla 32 uppräknade märken etc. Varför skulle Alfa vända i och med introduktionen av Giulia 2014? Då måste den bli en kioskvältare av rang och dra med sig hela märket uppåt. Lancia uppfattar jag mera som rebadging av Chryslerbilar i den nya strategin? Maserati är ett mycket starkt namn. De borde väl matcha Porsche, inkl. lyx- SUVar och Panamera men att möta BMW 5-serie med lilla Quattroporte riskerar att allvarligt vattna ur märket. Maserati diesel? Det segmentet borde skötas av Alfa eller. Fiat 500 är ju en succé, välbyggd och tekniskt klassledande. Den fyller 5 år i år, och för vanliga bilar är det dags för modellbyte. Jag tror att det är farligt att vila på lagrarna för länge också med lyckosamma modeller.VW Golf visar hur det ska gå till, förnya varsamt och behålla identitet och design. Vet du om uppdatering av 500 är på väg? Fiats strategi att uppnå lönsamhet -verkar den inte åtminstone vad gäller Alfa snarare som dumdristig än djärv? En viss uppförsbacke, som tar lång tid.

#9
2012-12-11 13:14

Chefen för Fiat-gruppen, Sergio, har sagt att Fiats nya modeller baseras på 500 eller Pandan. 500 blir som ett "märke i märket" (a brand within the brand) och man gör sitt för att rida på 500:an som ikon, det är samma strategi som BMW använder för Minin som kommer ut i allt fler varianter. Puntons efterföljare blir en något större 500 men inte 500L, utan mer en 5 dörrars 500 som är lägre och lite längre än vanliga 500:an. Jag har ingen aning om när den kommer dock, men årsmodell 2014 är ett hett tips.

Detta med Panda kan mer handla om design än teknik. Ersättaren till Fiat Freemont, som är på gång, den sägs bygga på Panda-designen - alltså ha flera designelement som påminner om Pandan. Men tekniskt blir den ju helt annorlunda, det är ju en mycket större bil.

500L har ju flera designelement från Iandan också - sidofönstret bak, hjulhusen och sidolisterna, ja detta är Fiats nya formspråk. Även interiören påminner om Pandan...

Sergio har även sagt att för Golfklassen så behöver Fiat göra något nytt istället för följa strömmen, han har talat om crossovers och lite annat. 500L och kommande 500X fyller ju en del.

500:an får smärre uppdateringar löpande, mest mindre grejjer som färger, motorer, utrustningsnivåer och nya specialversioner... Jag vet inte när en större uppgradering kommer. Det blir ju en utmaning för Fiat, att behålla tidigare kunder och ändå erbjuda något nytt. Årsmodell 2014 är väl troligt även där.

MiTo och Giuletta ansiktslyfts årsmodell 2014 plus Alfa satsar på flera nya varianter av dem. Alfa ser problemet med eftermarknad och service, där måste de förbättra sig. Bilarna är bra, men Alfa är sämre på att ta hand om kunderna och det visar sig i undersökningar om kundnöjdhet. Exakt hur detta ska lösas är på utredning. Jag tror på gemensam försäljningsorganisation för Maserati, Alfa och Jeep - som Fiat räknar som sina "premium brands".

Gör man nya Maserati bra så tror jag man absolut kan utvidga med nya modeller utan att urvattna varumärket, Maserati blir ju fortfarande lyxbilar, och Alfa kan få en del av glansen. Gäller att tydligt skilja dem från Fiat.

Man kan tycka planen är dumdristig, men samtidigt så är både Alfa och Maserati underutnyttjade - här finns en potential för att växa och tjäna pengar. Jag applåderar att de försöker, men det kan gå hur som helst absolut.

#10
2012-12-11 13:50

Tummen upp för Raphael och IngoS. Intressant läsning.

I den här tråden tog jag också bort två irrelevanta kommentarer.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.