Nästa artikel
Fiat Freemont – rapport från provkörningen
Direktrapport

Fiat Freemont – rapport från provkörningen

Publicerad 17 juni 2011 (uppdaterad 20 juni 2011)
Dodge Journey reste över Atlanten och förvandlades på vägen till Fiat Freemont. Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares Erik Rönnblom befinner sig nu i Italien för att provköra nya Fiat Freemont.

– Den här bilen är ett resultat av samarbetet mellan Fiat och Chrysler. Fiat säger ”samarbete”, men i själva verket äger de 51 procent av Chrysler, säger Erik Rönnblom.

– Fiat Freemont är en Dodge Journey som Fiat gjort om en del. Utifrån sett är det svårt att se skillnaden. Grillen skiljer sig lite. Däremot har man gjort styrningen mer direkt och precis jämfört med Journey. Fjädringen har också gjorts styvare för att motsvara de krav vi har i Europa. Inredningen är också mer genomtänkt och de har gjort om instrumentpanelen.

Hur är den att köra?
– Den känns ungefär som en kombi, inte som en stor familjebuss. Bilen säljs med Fiatmotor, en diesel på två liter med antingen 140 eller 170 hästkrafter och manuell växellåda. Senare kommer också en 3,6-liters V6 från Chrysler med automatlåda.

– Jag har kört 140-hästasdieseln och den kändes stark med sitt vridmoment på 350 newtonmeter. Den känns helt klart tillräcklig och verkar också gå snålt. Fiat uppger själva en förbrukning på 0,65 liter/mil vid blandad körning. Och det måste man ju säga är bra för en bil av den här storleken.

– Jag la också märke till att man jobbat med ljudnivån i kupén. Man hör inte så mycket dieselmuller, det är tyst och trevligt att åka med.

Flexibel inredning?
– Fiat Freemont blir en intressant bil för stora familjer. Har man fyra barn och vill placera dem på ett enkelt och säkert sätt kan Freemont vara ett alternativ.

– Sju säten är standard. Andra sätesraden kan skjutas framåt för att ge bättre insteg till tredje raden. Bakdörrarna kan öppnas i 90 graders vinkel. Det har jag aldrig sett förut.

– Man sitter också lite högre jämfört med en stor kombi. Men Fiat har också gjort andra raden 44 millimeter högre och för tredje raden kan man plussa på ytterligare 17 millimeter. Det blir ungefär som en biosalong.

– En nackdel är att lastnivån blir ganska hög om man fäller ner de bakre sätesraderna. Lastvolymen blir bara 1 460 liter och det kan ju en kombi enkelt matcha. Framstolen kan dock fällas framåt om man behöver lasta extremt långa föremål.

Vad kommer den att kosta?
– Det är inte klart ännu. Men Dodge Journey kostar i dag från 249 900 kronor och jag misstänker att Fiat kommer att lägga sig kring den nivån. Skulle den bli billigare än en stor kombi tror jag att många kommer att snegla mot den här bilen.
 
– Det kommer inte att säljas någon basmodell av Freemont, den är rejält utrustad från början, med en del lite annorlunda utrustning. Till exempel kan mittdelen av ytterplatserna på mittraden höjas så att barn kommer upp en bit och kan sitta högre. Trezons klimatanläggning, däcktryckövervakning, nyckellöst start- och låssystem och ESP med släpvagnskontroll är också standard.

När kommer den till Sverige?
– Den kommer i september. Jag tycker att samarbetet mellan Fiat och Chrysler verkar flyta bättre än det mellan Daimler och Chrysler. Så det blir intressant att se vad det blir av det här i framtiden. Jag tror att man kan vänta sig fler modeller som omarbetas på det här sättet.
 
Läs hela provkörningen av Fiat Freemont i ett senare nummer av Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat Freemont?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Ska bli intressant att se hur detta första exempel på badge engineering mellan Fiat och Chrysler lyckas. Gissar att Freemont har bättre förutsättningar att sälja än den kommande Lancia Thema iaf då den i första hand vänder sig till barnfamiljer med stort utrymmesbehov till vettigt pris. Då brukar inte märket i grillen spela någon större roll.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.