Nästa artikel
Ferrari backar: ”100 procent eldrift är att gå för långt”
Nyheter

Ferrari backar: ”100 procent eldrift är att gå för långt”

Publicerad 4 november 2020
Det blir inga nya elbilar från Ferrari, enligt märkeschefen.

Chefer i bilvärlden har en förmåga att slå fast saker som de tidigare tvingas backa från. Porsche gjorde till exempel tydligt klart att märket aldrig skulle lansera någon dieselbil, och nu kommer ett uttalande i samma stil från Ferrari.

Ferrarichefen Louis Camilleri påstår att märket inte heller ska lansera någon helt eldriven bil.

– Min känsla är att gå till 100 procent eldrift är att dra det lite långt. Jag ser verkligen inte framför mig att Ferrari går till 100 procent eldrift och särskilt inte under min livstid kommer vi ens nå till 50 procent, sa han i samband med att Ferraris kvartalsrapport presenterades.

Louis Camilleri är 65 år och ser alltså inte framför sig att märket ska lansera någon helt (eller ens halvt) eldriven bil under överskådlig framtid. Flera andra superbilstillverkare har dock åtagit sig att lansera mer eller mindre eldrivna modeller framöver.

Ferrarichefen påpekar också att en sportbil som körs 300 mil om året har lägre utsläpp än en liten bensinbil som körs varje dag. Han har tidigare sagt att elbilar är en svår utmaning för Ferrari eftersom de har färre rörliga delar.

– Det gör det potentiellt sett svårare för oss att visa upp vårt ingenjörskunnande, sa Louis Camilleri i en intervju med Wall Street Journal förra året.

I en tidigare intervju har han dock hintat om att Ferrari faktiskt ska lansera en helt eldriven modell mellan 2025 och 2030 – något märket nu alltså verkar backa från. Ferrari använder hybridteknik i superbilen SF90 Stradale som lanserades förra året.

Läs också: Ferraris drömsiffra – som ingen annan kommer i närheten av

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-05 07:46
Jarl Karlsson

Ferrari har inte råd eller kunskap att ens slå en Tesla. Lika bra att fortsätta med V12:or

#2 • Uppdaterat: 2020-11-05 09:29
Desmoholic

Frågan är hur intressant en helelektrisk Ferrari vore. En Ferrari ska vara full av design, drama, excentricitet och känsla. Frågan är hur mycket drama och känsla en tyst linjär elmotor ger mot en vilt ylande V12:a med effektpuckel i de övre varvtalsregionerna.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-05 10:40
Apex

Gött

#4 • Uppdaterat: 2020-11-05 15:45
Mikael Larsson

Desmoholic: Med högtalare och begränsningar i elmotorn för att få samma taskiga upplevelse som med en förbränningsmotor så kan du ju få samma känsla. Lägg in lite fejkad växling och låtsas-hack när växlingen genomförs så är upplevelsen komplett.

Det går säkert att få med wunderbaums som luktar olja och bensin också....

#5 • Uppdaterat: 2020-11-05 16:39
Arne Nilsson1

Den som aldrig kört en riktig bil med rejält med pulver kommer aldrig förstå poängen. Ljudet är en stor del av upplevelsen. Elmotor och högtalare? Trams. Då kan man sitta i en simulator. Ger ungefär samma upplevelse. Trist och tråkigt. När jag trampar gasen i botten på en väg och bilen passerar 200 fortfarande med stark acceleration så rusar adrenalinet till. Underbar känsla.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-05 16:51
Carl Trefalt

Ferrari som bara elbil är ingen Ferrari.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-05 21:41
Desmoholic

@Roadkill; om du tror att syntetiskt ljud kan ersätta verkligheten så är du ute och cyklar. Varför tror folk går på konsert/spelningar och inte bara lyssnar på spotify?

Ljudet ska inte bara höras, det ska kännas, det ska följa karaktären på motorn och dina nycker, det ska tala till dig.

Nej, en styck V12:a med manuell växellåda tack.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-05 22:35
bejje

De som blir kåta av att det låter en massa och tycker det är bästa upplevelsen tycker jag är lite konstiga. Varför är ljudet av motorn en av de viktigaste sakerna?

Hade jag köpt en sportbil så hade vissa saker varit viktiga. Självklart accelerationen. Där vinner en elbil hur lätt som helst. En annan sak är topphastighet eller typ 0-300 på kortast tid. Det var tidigare ett problem för elbilar som accelererade snabbt men blev omkörda av bensindrivna monster på högre hastighet. Idag är inte heller det ett problem. Elbilen vinner där också.

Vad mer behöver man av en dyr sportbil? Lite lyx kanske. Det är knappast ett problem att få till i en elbil.

Så vad kvarstår då som folk inte kan vara utan? Jo tydligen ljudet och bensinångorna.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-06 06:20
Desmoholic

@bejje; Återigen en som missat saken fullständigt. Upplevelsen i en sportbil är svårt att mäta i siffror ( även det fortfarande är väldigt jämt mellan besinbilar och elbilar). Fokus ligger på själva körningen och din hantering av bilen. Saker ska inte vara ”tillrättalagd” utan du ska få jobba för det. Med andra ord verkligen köra bilen. Det är bl.a. därför många föredrar manuella lådor i sportbilar ( som nuförtiden många gånger blir slagna av automatlådor). En del av upplevelsen blir då att använda lådan på rätt sätt för att hålla förbränningsmotorn vid optimalt varv. Eller kanske vid ”fel” varv för att inte tappa fäste ut ut en kurva. Genast här blir också ljudet jätteviktigt. Förutom att låta vackert så ger det dig information om när man ska växla mm.

En sjuhelsikes acceleration eller toppfart är egentligen inte nödvändigt i en sportbil. Mest sålda sportbilen Mazda MX-5 är egentligen rätt tam när det kommer dit men kompenserar med en av världens trevligaste manuella låda och en ”lagom” stark ofta varvvillig motor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.