Bild
Nästa artikel
Volkswagen Beetle i en riskabel färg.

Fel färg gör bilen svårsåld

Nyheter

Färgen kan påverka din bils andrahandsvärde. Vi listar de mest riskfyllda kulörerna.

Enligt en undersökning från bilauktionssajten KVD uppger 63 procent av männen och 51 procent av kvinnorna som svarade att fel färg kan avskräcka dem från att köpa en viss bil.

Den mest riskfyllda färgen att välja på en bil är rosa, följt av orange, lila, gul och brun. Säkraste kortet är grått. Även svart, blått och silver är köpvänliga färger.

Sammanlagt deltog 1160 personer i studien och 9 av 10 tillfrågade uppger att förutom bilfärg kan trasig utrustning, dålig lukt, nötta säten, skador på lacken, en ostädad interiör och slitna däck kan göra att affären inte blir av.

– När du ska köpa en ny begagnad bil är det viktigt att tänka på att den också ska kunna säljas den dag man vill byta. Att köpa en bil med en färg som sticker ut kan bli ett problem. Det är också viktigt att tänka på att det inte finns begynnande rost och att bilens funktioner fungerar eftersom det är saker som får många köpare att backa ett köp, säger Benny Karlsson marknadschef på KVD.
 
Diskutera: Har fel färg fått dig att backa från ett bilköp?
Bilfärgerna som avskräcker mest och minst

1. Rosa
2. Orange
3. Lila
4. Gul
5. Brun
6. Guld
7. Beige
8. Grön
9. Vinröd
10. Röd
11. Vit
12. Silver
13. Blå
14. Svart
15. Grå

Kommentarer

#1
2016-03-29 13:39

Tycker man skall köpa bilen i den färg man vill ha den i. Något annat är bara dumt.

#2
2016-03-29 14:05

Själv skulle jag mycket ogärna köpa en vit, silver, blå eller svart bil... Betydligt mer spännande färger finns ju högre upp i oönskat-listan :) Fast en rosa skulle jag nog inte heller köpa...

#3
2016-03-29 14:34

En begagnad bil är begagnad...så skulle man backa för att den inte har rätt färg? Jag skulle nog inte kunna tänka mig en rosa bil, men hur många sådana finns det? Antagligen knappast någon....

Alla andra färger utom Rosa är OK för mig, men visst beige eller guld är väl inte så attraktivt i mina ögon men funkar om det skulle vara så...

#4
2016-03-29 14:44

Allt finns ju i olika nyanser, en del riktigt snygga och en del hemska av samma färg.

#5
2016-03-29 15:37

Hur är det med många olika färger i kombination då?

#6
2016-03-29 16:06

På 80-talet hade Saab några färger i programmet som var rejält hemska. De var "nästan vita" fast med blå, grön, gul eller röd ton. Mitt minne säger att de fanns på Saab 90 som mest kändes som om lagret med 99-rumpor tagit slut före fronterna.

För egen del skulle jag nog kunna köpa en lila bil, men rosa känns svårare. Rätt bil så kanske, en Suzuki Cappuccino eller Nissan Figaro, möjligen...

#7
2016-03-29 16:43

OK, jag skulle nog aldrig ge mig på en rosa bil. Sen, som någon skrev nedan, beror det lite på hur de har skapat nyanserna.... :)

#8
2016-03-29 17:12

En färg som jag avskyr men som är väldigt populär är silver. Fördelen med silver är att smuts och märken i lacken inte syns lika tydligt jämfört med andra färger men det är en väldigt tråkig färg, tycker jag. Även vit, grå och svart tycker jag är lite trist, men vissa bilar passar i det också.

#9
2016-03-29 17:35

Det är klart att värdet minskar om man använder fel färg, till exempel fasadfärg eller båtfärg, men jag tror att det har mindre betydelse om man väljer fel kulör?

#10
2016-03-29 18:00

Bra S-ES! Du kan din grammatik!! Hahaha! En jäkla skillnad på färg och kulör! Kul!

#12
2016-03-29 20:03

Von-tratten kan tydligen inte heller sin svenska grammatik!!;-)

#13
2016-03-29 21:13

Vilken kulör jag helst skulle välja beror väldigt mycket på biltypen. Svart skulle jag dock aldrig välja eftersom bilens linjespel försvinner i allt det murriga - men damm syns desto bättre. Sen absorberar ju färgen mer solvärme, men det är inget stort problem med moderna takisoleringar och klimatanläggningar.

Finns en grosa bil i grannskapet. En intressant kulör. Någon liten korean, tror jag.
Swift finns i en rödorange, nästan kopparaktig nyans som är läcker på en liten bil. Sportbilar får gärna vara röda - antingen djupröda eller med en orange ton. Eller ettrigt gulgrön.
Jag är svag för blågröna nyanser, vare sig de är mättade eller silvriga. Passar utmärkt på lite större bilar.
Lila är onekligen en udda färg, men det beror på nyans även där. Inte bleklila, tack. Men en mörkt rödlila kan vara läcker - på rätt bil.

Ska man se praktiskt på det hela så syns dammet minst på ljusa kulörer, men rosten desto mer. Men röda bilar är fortfarande de som bleks mest med tiden.
Att synas i trafiken kan ju vara bra, så en gulorange eller gulgrön är väl säkrast.

Ska man tänka på andrahandsvärdet även om man vantrivs med kulören?
Gäller det begagnat är väl skicket viktigare.

#14
2016-03-29 21:16

Hundter, vad är det von-Klotenhjelm (vars namn du gör dig så lustig över) gör för grammatiska missar?

#15
2016-03-29 21:50

Roy. Du har rätt! Jag skulle naturligtvis stavat rätt!
von-Tratten skulle det naturligtvis vara!!

Färg och kulör, är som tidigare påpekats två skilda ting! Men hetsa inte upp dig på detta! Det är ju bara på skämt! Eller oförskämt! ;-))

#16
2016-03-29 21:55

Eftersom vi beställt en ny Fabia med grön (8) kaross och vitt (11) tak så borde den hamna på (19). Klart bättre än grå (15). Men jag kan ju ha fel;-)

#17
2016-03-29 22:01

Är priset det rätta så är det bara att slå till :-)

#18
2016-03-30 10:12

Färg är en beskrivning av den "bas" du kletar på ett föremål t ex alkydfärg, grundfärg , lackfärg, båtfärg, interiörfärg, fasadfärg, latexfärg osv i det oändliga.
Kulör får du när du ger färgen ett pigment, t ex grönt, rött osv.

#19
2016-03-30 11:31

De bruna metallic/pearl-färgerna som många bilar har idag tycker iallafall jag är riktigt snygga. Så vet inte riktigt vilken sorts brun de som svarat på detta har visualiserat.

Skrämmande att grå låg bäst till dock. Så brutalt tråkig färg. Kan få vilken snygg bil som helst att se trist ut. Skulle väl vara om det var nån pearl då. Men vet inte om det finns ens.

#20
2016-03-30 14:52

Jag tror några bör konsultera sina ordböcker.
SAOB säger
1) det slag av synintryck som beror på våglängden (våglängderna) hos de ljusstrålar som träffa ögats näthinna resp. på frånvaron av ljusstrålar; äv. konkretare, om var särskild av de olika, för ögat urskiljbara kvaliteterna (sorterna) av nämnda slag av synintryck (rödt, gult, grönt, blått, brunt, purpur, vitt, svart osv.): ljussort, färgton; äv. om dylika synintIyck betraktade ss. egenskaper hos de ting som utsända resp. återkasta ljusstrålarna; i icke fackmässigt spr. ofta särsk. om alla färgsorter utom vitt o. svart (o. grått); jfr LET Klar, lysande, bjärt, skrikande, gräll färg. Ljus, behaglig, diskret, glad, livlig färg. Lugna, oroliga färger. Enkel färg (fys. o. fysiol.), ljussort motsvarande ljusstrålar av en enda bestämd våglängd, grundfärg (rödt, gult, grönt o. blått, ävensom orange, indigo o. violett). Sammansatt färg (fys. o. fysiol.), ljussort motsvarande ljusstrålar av olika våglängd som samtidigt påvärka näthinnan på samma ställe, blandfärg (t. ex. brunt, purpur, vitt). Mättad, omättad färg (fys., fysiol. o. konst.), enkel l. sammansatt ljussort med ringa (ingen) resp. stor tillsats av vitt ljus. Liturgisk färg (i fackspr.) , om var särskild av de färger (violett, vitt, grönt, rödt o. svart) som allt efter kyrkoårets olika tider (advent, jul, fastan osv.) användas för mässkläder, antependier o. d. Heraldisk färg (herald.), om var särskild av de färger (rödt, blått, svart, grönt, purpur) som användas inom heraldiken; närmast motsatt: metall (guld, silver). Lysa i alla rägnbågens färger. Huset är målat i röd färg. Färgerna gå bra ihop, stå bra tillsammans (ngt vard.). Färgerna svära mot varandra. Strumporna gå i färg med klänningen. Mattan står bra i färg, (vard.) färgerna i mattan hava en harmonisk, tilltalande färgvärkan. Färgen går l. stöter l. skiftar i brunt. Ett tyg av (i sht förr äv. med) svart färg, tyget är av svart färg (numera i slit i skriftspr.). Vara svart till färgen, förr äv. av färg

#21
2016-03-30 15:13

Gul bil gör ont...

#22
2016-03-30 16:36

Det finns alldeles för många bilar i nyanser av grått, silver och ljusblå på vägarna. Trist.

#23
2016-03-30 16:40

Gul var ju lite halvfräsigt på 80-talet. Känns rätt dött nu, om du inte har en Lamborghini.

#24
2016-03-30 18:38

L. Mäkinen: Tycker ditt inlägg är tråkigt och onödigt.

#25
2016-03-30 18:45

L Mäkinen, en färghandlare säljer "färg". Om du vill kan hen sätta en kulör på den med ett brytningskartotek med olika kulörer.
Att ordet "färg" missbrukas i det svenska språket är en annan sak, men det sker så ofta.
Till exempel kan du numera i matvaruaffärerna köpa "frigående ägg", "burägg" eller "bondägg". Vad är en "biogas"? Är det den du vädrar ut efter en bioföreställning?
Glad att jag inte hade SAOB som du kallar den, jag kallar den SAOL, som lärobok i fysik!!!!!!

#26
2016-03-30 20:34

S-E S,
SAOB och SAOL är två helt olika saker. Den förstnämnda är ett uppslagsverk där man kan hitta information om ordens egentliga betydelse och etymologi, ett exempel gav jag tidigare angående ordet "färg". Man kan även se att ordet använts för att beskriva det reflekterade ljusets våglängd i ungefär 500 år så helt nytt är det inte.
Den andra är mer tänkt att ge vägledning kring stavning. Där hittar man ingen information om vad orden har för innebörd.

Ibland undrar man hur en del tagit sig genom skolan.

#27
2016-03-31 07:20

Denna tråden verkar mera handla om vad färg eller kulör/pigment är för något. De flesta här vet nog skillnaden men i gemene mans mun pratar vi alltid om färg för enkelhetens skull.
Man frågar ju aldrig grannen när han beställt ny bil vilket pigment han valt.

#28
2016-03-31 14:05

Nej Hackenbush, men man kan fråga vilken kulör. Frågar man som Maria Dahlin om fel färg har fått mig att backa från ett bilköp, så är svaret självklart, jag accepterar endast utvändig ytbehandling med billack på min bil!
Köper du frigående ägg eller en självgående klocka? Men det är klart som man frågar får man svar.

#29
2016-03-31 22:20

Tycker ju också som många att en grå eller silvrig bil är oerhört tråkig,kanske mest för att flest bilar har just dessa färger.
Samtidigt tycker jag inte att de är direkt fula så hittar jag rätt begagnad bil så är färgen inte det viktigaste.
Ibland skulle jag även kunna tänka mig att en ovanligare färg KAN vara en fördel vid en försäljning.
Köpte en Peugeot 107 till svärfar och han ville tvunget ha den i lila som var ny för året.
Själv tycker jag fortfarande att bilen är snyggast i den färgen och får jag gissa friskt så antar jag att bilen kommer att köpas utav en kvinna som letar efter en söt liten bil. Min gissning är då att färgen istället blir en tillgång och därför lättare att sälja.
Gjorde en sökning nu och utav 38 bilar i hela landet fanns det bara 2st som var lila. ( sökning på årgång -12 och -13, Färgen kom ut till faceliften -13 )
Nu gör inte bilderna färgen rättvis men udda behöver inte vara fult.

http://www.blocket.se/jonkoping/Peugeot_107_1_0_ACTIVE_66061425.htm?ca=2...

#30
2016-03-31 22:39

S-E S - säker på att det inte bara är du som är konstig då? Färg är väl för fan ett vedertaget uttryck på vilken FÄRG något har och har väl varit så, som Mäkinin skriver, i flera hundra år. Varför just du känner dig tvingad att gnälla över det just nu är den stora frågan... Färg och kulör är dessutom synonymer.

#31
2016-04-03 11:47

Roger Skagerström, du kan naturligtvis fråga vilken färg det är på färgen, men jag föredrar att uttrycka mig korrekt. Fråga en färghandlare som förstår dig om du vill ha en färg med färg, men hen vet vad som är korrekt.
Apropå vedertaget uttryck så är: frigående ägg, burägg, bondmjölk, kravmjölk och bondsmör också "vedertagna" uttryck utan att fundera över hur äggen kan gå eller hur man mjölkar en bonde och gör smör av produkten.

#32
2016-04-03 22:09

Annars brukar ju sammanhanget ge de flesta en hint om vad som gäller. Dvs om någon frågar "vad är det för färg på din cykel?" så brukar de flesta förstå att det är... vilken färg det är som åsyftas. Alltså kulören som du så vackert uttrycker det. I en vetenskaplig avhandling har det kanske betydelse. Men i verkligheten där mestadels vanlig folk befinner sig.. Tveksamt.

#33
2016-04-03 23:24

Roger Skagerström, jag var inne på "Bauhaus" i dag. Där hade "Jotun" en reklamdrive för sina nya färger. Bredvid stod ett ställ som visade vilka "kulörer" man kunde få de nya färgerna i.
Kanske har du rätt när du säger: "I en vetenskaplig avhandling har det kanske betydelse" att skilja på färg och kulör, så jag får väl fortsättningsvis kalla "Jotuns" reklam för en vetenskaplig avhandling?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.