Bild
Nästa artikel
Nyheter/Video

Farthållare för offroad i Range Rover

Publicerad 14 november 2014 (uppdaterad 24 februari 2015)
Fler ägare av lyx-suven Range Rover kan nu våga ta ut bilen i terrängen. Tillverkaren har tagit fram en intelligent farthållare för offroadkörning.
Nu kan ägare till nya Range Rover och Range Rover Sport köra över stock och sten utan att ens nudda pedalerna. Systemet som är en typ av farthållare för offroadkörning kallas All-Terrain Progress Control (ATPC).

ATPC fungerar i farter mellan cirka 2–30 km/tim och styr stötdämparna, fyrhjulsdrivningen och gaskontrollen. Föraren får dock fortfarande lov att hålla i ratten, vilket troligtvis är ansträngande nog om man rattar en bil för minst 600 000 kronor i basutförande i terrängbanan. Systemet finns till bilar med sexcylindriga diesel- och bensinmotorerna TDV6 och SCV6 samt bilar med V8-motor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Land Rovers offroadsystem?

Kommentarer

#1 • 2014-11-14 11:30
Styrbjörn

Perfekt för att dra hästsläp uppför leriga eller isiga backar! Men lär ju inte ha råd med en bil som har det systemet på minst 5 år.. :)

#2 • 2014-11-15 11:50
Roger Skagerström

Tycker det borde kännas nervösare att bilen driver på själv än att man gasade själv, iallafall bland "stock och sten". Funktionen skulle kännas tryggare om den aktiverades genom gaspedalen, som en slags fartbegränsare. Användningsområdena är rätt små känns det som. Men den var väl antagligen en billig grej att göra då funktion och sensorer redan fanns :P

#3 • 2014-11-16 16:22
erikivan72

Jag är lite skeptisk till att kalla bilar för terrängdugliga. Hör förmodligen samman med att jag är utbildad på skogsmaskiner en gång i tiden, och dessutom en bondson.
I jämförelse med en vanlig jordbrukstraktor är alla bilar fullständigt värdelösa bredvid vägen. En skogsmaskin ska vi inte ens prata om - det är inte samma universum.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.