Nästa artikel
Färre unga kör på fyllan i USA
Nyheter

Färre unga kör på fyllan i USA

Publicerad 5 oktober 2012 (uppdaterad 8 oktober 2012)
Under de senaste 20 åren har amerikanska ungdomar minskat kraftigt på hur ofta de kör bil på fyllan, visar en ny undersökning från amerikanska myndigheter.

Antalet tonåringar som kör bil rattfulla har minskat med hela 54 procent jämfört med hur det var för 20 år sedan. Det visar en ny rapport som publicerats av U.S. Centers for Disease Control and Prevention.

Enligt rapporten kan flera faktorer vara inblandade i minskningen. Till exempel har USA infört nolltoleranslagar som gör det helt förbjudet för unga förare att ha någon alkohol alls i blodet medan de kör bil. Dock kör även tonåringar mindre bil i allmänhet nu än vad de gjorde då, vilket bidrar till att driva ner statistiken.

Samtidigt konstaterar rapporten att rattfylla, trots att allt färre unga kör med alkohol i blodet, fortfarande är ett hot mot trafiksäkerheten. Trafikolyckor är fortfarande den största dödsorsaken bland unga i USA, och många av olyckorna är alkoholrelaterade. 2 000 ungdomar mellan 16 och 19 år avlider efter trafikolyckor varje år i USA.

I rapporten framgår också att 85 procent av studenterna som erkänner att de kört bil onyktra har deltagit i någon form av drickande i berusningssyfte under de senaste 30 åren.

Diskutera: Vad behöver göras för att rattfyllan ska minska även i Sverige?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-05 21:01
chrille300

Volvo kanske kan utveckla ett system så det går bra köra bil onykter. Nej jag skojar bara. Det är jätte bra att färre kör onyktra i USA. Hoppas fler börjar göra det i Sverige också för det förstör bara.

P.S har aldrig själv kört onykter och kommer aldrig göra det!

#2 • Uppdaterat: 2012-10-06 21:40
056 (ej verifierad)

Inför nu! "Till exempel har USA infört nolltoleranslagar som gör det helt förbjudet för unga förare att ha någon alkohol alls i blodet medan de kör bil"

#3 • Uppdaterat: 2012-10-07 11:52
Roy J

Man skulle ju kunna tro att alla begrep att bilkörning och alkohol inte alls hör ihop, men det finns ju faktiskt en och annan här i spalterna som hävdat att man visst kan ta sig en öl - lite odefinierat hur mycket det egentligen är.
Jag har för all del själv skrivit att jag kan ta ett glas öl om jag vet att jag inte kommer att köra på åtskilliga timmar - men det blir definitivt inte mer än detta glas! Många har svårt för även en så enkel regel, så i de flesta fall är det enklaste att avstå helt.
Men så finns det då de som räknar cl och timmar hit och dit. Då är man inne på en farlig väg. Är alkoholen så eftersträvansvärd även när man vet att man ska köra bil?

Att visa siffror och komma med beskrivningar av alkoholens påverkan och skador hjälper nog inte så mycket. Det har dock gjorts flera tester med alkoholpåverkade förare. Några av de filmerna visar mer handgripligt vad som händer och har säkert större påverkan.
Tyvärr är det väl så att för en del hjälper inte information över huvud taget, utan här handlar det om alkohollås. Ungdomar kör dock oftast äldre bilar.
Ökade nykterhetskontroller ger inte så mycket. Det är trots allt få som kör påverkade (även om de står för en stor del av olyckorna).

Det är ett svårt problem.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-08 17:01
chrille300

Vilken har skrivit det Roy?, Vi är tre stycken som har skrivit här och ser ingen annan som skrivit om det mer än jag som skämtade lite.

Var absolut inte seriös där. Trodde att folk skulle fatta det. Tycker givetvis att inte alkohol och bilkörning hör ihop. Kunde bara inte låta bli och skämta med alla som är dumma nog att testa kör bil med alkohol i kropen.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-11 21:01
Bruno Lööv (ej verifierad)

Det äro öfverensstämmande med sanningen och alla åldrars erfarenhet: at ingen ting i werlden är så skadeligt och förderfligt som att använda allt för mycket alkohol i trafiken ty handen skall hvara på ratten och inte på flaskan. Förderfwelsens slag.

Dessa pojkvaskrar skall märkas på låren, andra på bröstet, armen, höften, o. s. v. Derefter bortföras de til plantagerna på landet, hvaraf somlige äro belägne vida öfver hundratusen alnar ifrån staden Mjölby. Bonntjyvar!

Att detta äro bra, detta alkoholbrukande hvilket ju innebure en osanning, det är i hvarje fall sammanhanget, som afgör.

Äfven i Sverige köra folk sina automobiler i alltför onyktert tillstånd. De mindre röda automobiler byggda utaf volvofabrikörer äro helt smala och långa, af et träd uthugna. Uti dem komma allenast en a två S.k. Svenssons, och de blifva dragne med en kårt bred ardennermärr, först å ena, sidan å andra sidan.

Tacka vet jag bilarna japanerna taga hit.
Til förfriskning förde Japanerna med sig åtskillig slags fisk, besynnerligen skyldpaddor, Jakob-bäfvers, samt Gul- och Rödstiertar, med flere sorter som hos oss äro obekante, men gode och smaklige at äta; Äfven väl höns, änder, starar, pappegoijer och andra små foglar, samt apor och ekornar. Af frukt var förnämligast kokhus-nötter, ananas och banan, eller pissang, lemquies och kojafves, m. m.

Jag äro centerpartist och hafva en dröm för Sverige. Om ett företagsamt, grönt, tryggt och öppet Sverige, som byggs underifrån. Ett samhälle där allt börjar med dig, och där demokratin börjar hemma vid köksborden. Där du får möjlighet att kunna själv, och där respekten för varje enskild individ står i centrum.

När globaliseringen sveper öfver världen hårdnar konkurrensen om jobben. Då måste vi anstränga oss än mer för att erbjuda de bästa villkoren för företagande och arbete i vårt land. Men samtidigt växer världens samlade konsumentkår med flera miljarder. Tänk dig vilken möjlighet det kan bli för svenska miljöteknikföretag, om en miljard kineser börjar efterfråga modern miljöteknik.

Vi ska ta med oss det bästa ur historien in i framtiden, men vi ska inte leva kvar i historien. Den stora faran är inte förändring, utan om vi inte förändras alls. Om vi har en dröm att tro på blir förändringen lättare att förstå, och då blir varje steg på vägen dit mindre skrämmande i sig. För ska vi få fler jobb och bättre välfärd, då måste det börja med dig och migh. Och med en dröm för Sverige.

Men vi skall även bry oss om övriga världen.
Japans ekonomi kommer att bli ännu värre nu efter tsunamin. Människor kommer att lida.
Vi svenskar måste köpa japanska kvalietsautomobiler.

Centerpartiet äro alliansens gröna röst. Ett liberalt parti med fokus på företagande och miljö. I riksdagen är Centerpartiet femte största parti med 6,6 procent och har majoritet i ca 160 kommuner. Attraktiva Maud Olofsson hvar Centerpartiets partiordförande men är numera "bara" sveriges finansminister.

Med Vänlig Hälsning
Bruno Lööv

#6 • Uppdaterat: 2012-10-11 22:02
Hackenbush

Bluno Rööw är tydligen alltid på fyllan.
Börjar bli trött på detta troll som alltid skall dumma sig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.