Bild
Nästa artikel

Färre nybilsköp – privatleasing ökar

Nyheter

Försäljningen av bilar till privatpersoner sjönk med 25 procent i april. Istället väljer allt fler att långtidshyra sin bil.

Vi har tidigare rapporterat om att det totala antalet nya bilar som registrerades in under april var 11,6 procent färre än i april 2018. Det var alla nya bilar, även de som såldes till företag.

Statistikföretaget Vroom har tagit fram siffror på hur många nya bilar som faktiskt såldes till privatpersoner. Det var 13.216 nya bilar i april 2019, en minskning med 25 procent jämfört med samma tid i fjol.

Mest sålda märke på privatmarknaden förra månaden var inte Volvo, som i de totala antalet nyregistreringar. Istället är det Volkswagen som är vanligast bland privatköparna. Volkswagen utgjorde 12,7 procent av köpen i april, därefter Volvo med 10,3 procent och Kia med 9,5 procent. 

35 procent av bilaffärerna som gjordes av privatpersoner var privatleasing. I april förra året låg andelen på 28 procent. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken? 
 

Kommentarer

#1
2019-05-06 15:01

Osäkra tider? Teknisk utveckling som gör att folk hellre hyr i väntan på elbilar?

#2
2019-05-06 15:14

Med tanke på affärsmannen i Vita Huset lär siffrorna för maj bli ännu sämre för bilbranschen. Han verkar ha bestämt sig för att få ekonomin att sakta in globalt.

#3
2019-05-06 15:29

@ L. Mäkinen

Ganska bra att någon gör något åt missförhållandena och orättvisorna inom global handel. Varför i hela friden skall Wish och Alibaba kunna sända mobilskal i plast för ingenting direkt till slutkonsument i Europa och USA? Försök att göra det motsatta, det vill säga att skicka ett mobilskal i plast från Sverige direkt hem till en kines och du skall få se vad det kostar.

Sedan länge är också mängder kopierade varor legio i Kina. För att inte tala om stulna affärshemligheter och liknande.

Bra att någon gör någonting åt det och detta är vad Trump kämpar emot.

.

#4
2019-05-06 16:00

Jag skickar varor till Kina varenda vecka så jag vet ungefär hur det fungerar. Det gör inte att kommunikation om världshandeln bör ske via Twitter i versaler.

#5
2019-05-06 16:30

I april förra året var det många som köpte ny bil innan bonus/malus infördes.

#6
2019-05-06 16:54

Enligt flera bilförsäljare jag pratat med är dagens intresse för bilar hos ungdomar mycket lågt. Man köper en billigare begagnad bil som motsvarar deras behov. Märke spelar också liten roll. Äldre leasar i större utsträckning och är fortfarande mer märkestrogna. Man tror därför på längre sikt att vi får se en mycket lägre nybilsförsäljning. Kan nog vara så.

#7
2019-05-06 17:46

L. Mäkinen: Vilket många påpekat för honom. Men han verkar vara helt immun mot normal vett och logik.

#8
2019-05-06 17:57

Det finns många argument för att det är galet att köpa en ny privat bil just nu när vi befinner oss i någon slags omställning. Den nya bilen, oavsett teknik, riskerar att drastiskt tappa sitt värde. Det kan bero på att ny, billigare eller bättre teknik finns runt hörnet eller att man helt enkelt köper något som ingen vill ha i andra hand.

#9
2019-05-06 17:58

Det är ju på många sätt sunt och ett bättre sätt att använda resurser om fler som inte nödvändigtvis behöver en egen bil istället är med i bilpool eller hyr bil vid behov.
Sen är det säkert också så som kuredh skriver att bilen inte har samma fokus som statussymbol mm hos dagens ungdomar. För att inte tala om konkurrensen från andra kapitalvaror om folks pengar - se bara på mängden elektronik gemene man har idag och vad den kostar så är det inte förvånande om folk inte har samma sug att lägga stora summor på en bil som tidigare.

#10
2019-05-06 18:12

Bilen som statussymbol har ju också avtagit avsevärt i samhället om jag själv får tycka.

#11
2019-05-06 18:39

Privatleasar själv en av familjens bilar, av skäl som Pinjong framför. Det är av helt egoistiska skäl som jag privatleasar just nu, vill se vad som händer runt 2020/2021 när alla bilmärken säger sig komma med nya fantastiska elvarianter. Vi får väl se, men jag vill inte stå där med skägget i brevlådan och förlora pengar på en köpt bil. Nu går det väl inte helt enligt plan, för jag äger ju fler bilar som står på garageuppfarten(som inte är privatleasing).

#12
2019-05-06 20:33

En fundering. De som sätter de garanterade restvärdena tror uppenbarligen inte att det kommer vara några svårsålda bilar om 3år?

#13
2019-05-06 20:52

@K_Klabbe. Företag kanske kan relokera begagnade bilar effektivare än vad privatpersoner klarar.

#14
2019-05-06 21:06

Att inte Volvo säljer bäst bland privatköparna är förståeligt. Volvo har blivit dyrare och än mer riktat till tjänstebilssektorn.
Vad gäller privatleasing så skulle det vara intressant med en undersökning om varför man väljer leasing istället för att köpa en.
I familjen har vi en privatleasad bil med anledning av att man slapp handpenning, ganska bekymmerslöst ägande och man slipper bekymra sig vid försäljning...och det är en ny bil.

#15
2019-05-06 22:03

@pinjong, Ja kanske, men då skulle det väl nästan handla om export eller liknande.

@Axa, Fast inte har väl Volvo blivit så dyrt. Tror det var DN som hade gjort en jämförelse när v90 kom att den kostade ungefär som en genomsnittlig årslön vid tidpunkten, vilket även 240 gjorde på 70-talet. Men jag vet inte hur Volvos försäljningssiffror till privatpersoner står sig idag jämfört med t. ex 70-talet.

#16
2019-05-06 22:42

Klabbe
Mjo, nu har jag inte undersökt saken noggrannare än att jag gjorde ett antagande. Det kan ju vara så att den upplevs som dyrare i förhållande till konkurrenterna och att det är ett vettigare och bredare utbud idag än på 70-talet.

#17
2019-05-07 07:41

Sant, Volvo har nog blivit dyrare relativt många andra. Så det har ju samma effekt att priskänsliga privatköpare väljer annat.

#18
2019-05-07 22:08

Det kan vara så att dagens ungdomar är mindre tekniskt/mekaniskt intresserade än förr, bilarna har blivit svårt att meka med. Samtidigt ger leasingen nya möjligheter. Man skaffa dyrare bilar. Tidigare började man med en billig begagnade bil. Vilken ungdom hade råd med bilar över 3-400 tusen kronor med första lönen? Numera kan man förverkliga drömmen med 5-6000 kr/månad. Tidigare ville man att bilen håller i helhet och i värde, numera struntar man i det och det skapar möjlighet att vara mindre försiktigt och prova mer riskabla alternativ som Alfa, Rang Rover, Jaguar, ..... Vissa komponenter har blivit svin dyra och kan kosta tiotusentals kronor som efter ett par år täcks av varken garanti eller försäkring, t e x framlyktor. Och eftersom det blir lättare att skaffa sig något dyrt utan att behöva betala hela summan, sjunker statusnivån också. Användandet blir viktigare än ägandet.

#19
2019-05-08 07:40

Kan man inte casha, har skulder upp till skorsstenen, eller har tummen mitt i handen så att begagnat är uteslutet, då återstår leasing om man vill ha en bil!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.