Nästa artikel
Färre mopedolyckor efter körkortskrav
Nyheter

Färre mopedolyckor efter körkortskrav

Publicerad 17 september 2012 (uppdaterad 18 september 2012)
Efter att mopedkörkort infördes den 1 okober 2009 har mopedolyckorna minskat med 30 procent, uppger försäkringsbolaget If.

Moped är det mest olycksdrabbade fordonet för ungdomar men efter den 1 oktober 2009 då det blev krav på körkort för moped klass 1 (EU-moped) har antalet olyckor faktiskt minskat.

Mellan 2009 och 2011 minskade det totala antalet mopedolyckor, med fall då bara fordonet skadats inräknade, med 25 procent. Olyckorna med personskador minskade med 30 procent mellan 2009 och 2011. Detta enligt försäkringsbolaget If. Kraftigast var minskningen av personskador mellan 2009 och 2010. Enligt STRADA-registret som samlar statistik från sjukhusen var det 2 004 mopedister som uppsökte sjukhus år 2009, jämfört med 1 323 år 2010. Det motsvarar en minskning med 34 procent.

Körkortskravet har dock också haft den effekten att antalet mopeder i trafik minskat med 13,5 procent mellan 2009 och 2011. 117 000 EU-mopeder fanns i trafik år 2011 enligt Trafikverket.

Diskutera: Har du märkt någon skillnad på mopedisters körstil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-18 12:44
De Facto

Idén med körkort var bra om det fick ner olycksstatistiken. Samtidigt borde man uppmuntra folk att köra moppe mer, det är ett suveränt fordon för dom som har för långt att cykla men ändå vill minska oljeberoendet och slippa den galna biltrafiken och dyra kollektivtrafiken.

Hoppas IF fullföljer och sänker sina premier i takt med att olyckorna minskar, då kan det bli attraktivt för många fler.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-18 13:25
hultarn

Man kanske också ska berätta att mopedförsäljningen gått ner med cirka 60% från 2007 till 2011....
Detta för förstås med sig att andelen gamla och slitna moppar ökar, något som knappast kan anses vara bra. Skulle tro att många av de äldre mopparna dessvärre körs utan försäkring.
Inte heller är det bra med arbetslösheten som orsakas av nedgången.

Så allt är inte rosenrött...

De Facto har en bra poäng, för det får ju lätt plats 4 moppar/MC på samma yta som en bil. Och kollar man t.ex. i Stockholm så har minst 80% av bilarna enbart förare. Mer moppar/MC = mindre köer

#3 • Uppdaterat: 2012-09-18 13:39
1storstark

Att mopedförsäljningen gått ner har gjort att det är färre nybörjare i trafiken. Alla är vi barn i början, så nu finns risken att de som hoppade över moppe, i stället är nybörjare när de börjar köra bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.