Bild
Nästa artikel
Nyheter

Färre klarar kortet

Publicerad 12 januari 2017 (uppdaterad 12 januari 2017)
Ofta anser de som kuggas på uppkörningen att de inte gjort något fel eller att förarprövaren var för hård i sin bedömning.
Övertro på sin egen förmåga gör att ett ökande antal misslyckas på körkortsprovet. Numera underkänns mer än hälften.
De senaste åren har inneburit en nedåtgående trend i hur många som klarar körkortet. Förutom att fler misslyckas med uppkörningen kuggar också alltfler på kunskapsdelen av körkortsprovet för behörighet B. Enligt statistik från Trafikverket klarade 55,6 procent teorin för B-körkort 2010. Fem år senare var den siffran nere på 47,7 procent. 54,6 procent fixade uppkörningen 2010 och lagom till 2015 hade det sjunkit till 49,8 procent.

VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut har på uppdrag av Trafikverket genomfört en studie om varför omproven ökar. Ofta är anledningen till att körkortstagarna misslyckas med körkortsprovets båda delar att de har en övertro på sin egen förmåga. Många av de som kuggade på uppkörningen tycker inte att de gjorde något fel eller också ansågs förarprövaren vara för hård. När det gäller teoridelen spelar språket till viss del in.

– De som gör kunskapsprovet på annat språk än svenska upplever att de är lugnare inför provet men misslyckas oftare på grund av att det var svårare än de trodde. De är inte tillräckligt förberedda helt enkelt, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

Dessutom menar VTI att det kan vara svårt att hitta utbildningsmaterial på det egna språket och när delar som riskutbildningen ges på svenska kan det vara svårt att förstå.VTI ger också en rad förslag för att öka antalet godkända körkortselever i framtiden. Bland annat ger mer övningskörningstimmar generellt sett bättre provresultat. Det borde också ingå ett element av självvärdering under hela utbildningen och utbildningsmaterialet och undervisning bör finnas på fler språk. 

– Att ta körkort är en långsiktig investering där jag önskar att fler förbereder sig bättre för att bli en trafiksäker och miljömedveten förare. Det handlar om att lära för livet och inte bara för provet. Det är viktigt att kombinera teori med praktisk körträning och att låta utbildningen ta den tid som behövs, säger Kristina Hagberg chef på Trafikverket Förarprov.
 
Diskutera: Hur var det när du tog körkort?
 

Kommentarer

#1 • 2017-01-12 12:52
Tufting

Kunskapsprovet för körkortsbehörighet B finns översatt till följande språk:
Albanska
Arabiska
Bos-Kro-Ser (bosniska, kroatiska, serbokroatiska)
Engelska
Finska
Franska
Persiska
Ryska
Somaliska
Sorani
Spanska
Thailändska
Turkiska
Tyska

#2 • Uppdaterat: 2017-01-12 13:15
Tufting

Även Kristina Hagberg chef på Trafikverket Förarprov bör tänka efter och försöka leva i verkligheten när hon dryftar kommentaren "– Att ta körkort är en långsiktig investering där jag önskar att fler förbereder sig bättre för att bli en trafiksäker och miljömedveten förare."
Kristina Hallberg inser inte att kritiken främst skulle ha riktats till STR Sveriges trafikskolors riksförbund, landets körskolor där man praktiskt utför körkortsutbildningar.
Dessutom har Trafikverket som tillsynsmyndighet ett uppföljningsansvar att inspektera trafikskolor, körlärare, åka med dem för att se hur de tillämpar sin kompetens praktiskt samt teoretiskt.
Kör - trafikskolor är en konkurrensutsatt bransch, det handlar främst om att få en bra statistik på elever som klarar körkortet 1:a gången, priset så klart.
Det är få trafikskolor som skulle bli långlivade om man hävdar att om du enskilde elev harvar på i 50 timmar blir en bättre förare utan det är en adekvat utbildning med ett körkort i handen som ger färdighet.
Därefter träning och åter träning som ger färdighet. .
Kvalitén på skolor varierar så klart, så är det i alla andra branscher och körskolor är säkert inget undantag.

#3 • 2017-01-12 13:53
adzam

Det var enklare på min tid..

#4 • Uppdaterat: 2017-01-12 14:47
CEAT

Absolut inte konstigt att allt fler kuggar, det är ju fler som vill ta det. Samt att vi har en ökande population av utrikesfödda som har väldigt bristfälliga system angående körkort i sina hemländer försöker nu ta dessa i Sverige. Kunskapen och säkerheten måste gå först, 0 visionen är inget man skämtar om, det är så Sverige ska vara och ingen ska behöva dö på våra vägar. Fortsätt kugga dem som inte klarar basic!

#5 • 2017-01-12 16:24
ibltv6

Kolla gärna, t.ex. Thailands körkortsutbildning!

#6 • 2017-01-12 16:36
Focus

När man"fått" körkortet är det tydligen många som fortfarande har övertro på sin förmåga långt upp i åldrarna.

#7 • 2017-01-12 16:59
Santos

Ännu färre, som redan har körkort sedan några år skulle klara det idag.
Jag tror inte dagens aspiranter är "dummare" än gårdagens. Tror snarare det, dels har blivit mer byråkratiskt och dels mera uträknat business i branschen.

#8 • 2017-01-12 17:05
Mattse

Övertron på den egna förmågan kan ha sin orsak i skolornas betygsinflation. Ungdomar tror att de är bäst och kan allt bara för att de fått höga betyg. När de sedan lämnar skolbänken och kommer ut i verkliga livet och ska ta sig an exempelvis en uppkörning kommer verkligheten snabbt ikapp och de får sig en rejäl smocka.

#9 • 2017-01-12 18:20
Farbror Blå

Det är bra att förarprov och teoriprov är krävande. Att vistas i trafiken är ju en av de största risker vi utsätter oss för för Oklart om proven ändrats sedan 2010, men det låter inte så.

#a • 2017-01-12 18:45
hybridhead

Verkar som om många chansar och avlägger test, utan ha pluggat och övat tillräckligt.

Borde tillämpas en karenstid på minst 6 månader innan nästa provtillfälle!

Sen är det tydligen populärt å skylla på inspektörens "rasism" och försöka hota och skälla, när ens inkompetens avslöjas, berättade en trafikinspektör för mig nyligen.

1975 bävade jag själv för körkortsproven - speciellt teorin. "Det klarar du! Plugga ordentligt med kompisarna, bara!", sa han. Han hade rätt, inga problem, endast nåt enstaka fel för alla.

Jag behövde 7 kör-lektioner (jadå, i en småstad, hihi), innan min lärare till sin förvåning bedömde mig klar för kör-prov. Han undrade lite, hur jag lärt mig så snabbt. Svaret var enkelt: "Jag gjorde som du sa och visade."

Och det är nog DÄR, som många idag missar, eller?!?

Hans avskedsord efter godkända testet var: "Nu får du öva ansvarsfullt vidare på egen hand, för du är INTE fullärd! Och kom i håg: Var beredd: Utgå ifrån att de andra är IDIOTER, allihop!"

Och det var verkligen visdomsord! Speciellt i 08-land, där många verkar anse sig ha rätt å stifta egna regler (jvf. t.x. "Kriget om höger-regeln")! Har räddat mig från å smälla många gånger ....

"Jooo, men NU är ju proven MYCKET svårare!", invänder en del.

INTE! Själv avlade jag faktiskt ett nytt, frivilligt körprov för 20 år sedan, efter svår en sjukdom.

Var min egen körlärare inför testet. Träningen tog ett år, först på skogsvägar.

Men godkändes sedan utan anmärkning. Just HUR många med 20 år gamla körkort skulle klara DET?!?!

ALLA borde avlägga nya körprov vart 10:e år!

Åtminstone frivilligt, för å få rabatt på bil-försäkringen!

Aldrig krockat? Jodå, första turen med första bilen: Ingen praktisk halk-körnings-träning straffade sig - sladdade ut och välte på en åker, men sedan tog jag Ms (då frivilliga) kurs på halkbana.

= }

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.