Bild
Nästa artikel
Fallet Saab till KU

Fallet Saab till KU

Nyheter

En riksdagsledamot anmäler Maud Olofsson och Anders Borg till Konstitutionsutskottet för deras agerande i fallet Saab.

Jörgen Hellman, socialdemokratisk riksdagsledamot från Lilla Edet i närheten av Trollhättan, kommer att anmäla näringsminister Maud Olofsson och finansminister Anders Borg till Konstitutionsutskottet, rapporterar Sveriges Radio.

Enligt Svariges Radio är det inte första gången Hellman gör en anmälan i Saab-frågan, men han säger att det verkar vara en ännu större rättsskandal än vad han först trott sedan det kommit fram att Anders Borg har en styrelseplats i EIB.

– Det verkar som det händer saker i kulisserna och det kommer jag anmäla. Jag vill få fram svaren på varför regeringen motarbetar att det ska bli någon lösning, säger Jörgen Hellman till Sveriges Radio P4 Väst.

På Näringsdepartementet uppger man dock att man är oförstående till Hellmans anklagelser.

– Vi har lagt ner mycket kraft på att hjälpa Saab och gör allt vi kan för att hjälpa företaget komma på fötter, säger Näringsdepartementets presschef Håkan Lind till Sveriges Radio P4 Väst.

Diskutera: Vad tycker du om KU-anmälan?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-08-02 15:34

Bra gjort av J Hellman. Regeringen har inte gjort ett någe för att rädda - hjälpa - SAAB. Andra länders regeringar kämpar med näbbar och klor för sin industri. I Japan tex arbetar tex även dess riksbank bör att stötta. Detta läste jag i en artikel här i ViB häromhalvåret. I Tyskland och USA stöttar man med nödlån men i Sverige gör man ingenting alls men så är det ett ryggradslöst Mellanmjölksland...

#2
2011-08-02 16:12

Det faktum att Anders Borg ska ha en styrelseplats i EIB är ju mindre bra. Det kan komma att bli en högst intressant fortsättning på Saab-affären - fast nu långt in i maktens korridorer. Att det är något som inte stämmer har man ju anat länge.

#3
2011-08-02 16:47

Hellman har lika dålig koll som Aftonbladet Robert Collin har om vilken roll Anders Borg har i EIB. Dom borde båda läsa på hur EIB jobbar innan dom visar sin okunskap: http://www.signeratkjellberg.se/2011/07/anders-borg-robert-collin-eib-saab.html

#4
2011-08-02 18:49

Hörru Kjellberg, hur du än vrider och vänder på saken har Borg kontakter och relationer till de som enligt dig fattar de dagliga besluten. Klart som korvspad att Borg har haft någon slags koll på vad som har pågått. Tuta inte i mig något annat.

#5
2011-08-02 18:58

Något med saken att göra har han självfallet eftersom han är finansminister i Sverige och därmed delaktig i regeringens beslut och ställningstaganden. Men han har inte någon delaktighet i de underlag som tas fram av EIB och de beslut som sedan EIB tar. Det är den grundläggande poängen. Den svenska regeringen lämnar sitt underlag till EIB som i sin tur behandlar detta och tar sina egna beslut och dessa har Borg, och ska inte heller ha, någon del i.

#6
2011-08-02 18:59

Vilka kontakter han sedan har är en annan fråga. Menar du att han, i sin position, ska utöva påtryckningar den informella vägen på ett vis som i det närmaste vore att betrakta som ministerstyre?

#9
2011-08-02 19:49

"Dvs ofta kan man sälja tjänster kring produkter, tjänsteförsäljningen är då den lönsamma biten MEN den funkar inte utan produktdelen! " Håller med helt och hållet. Vad är det för ett tjänstesamhälle regeringen vill ha egentligen? Alla ska putsa varandras skor? Alla vet väl att det är eftermarknaden som är den stora kassakon i bilindustrin.

#10
2011-08-02 20:54

Men Kjellberg, tänk lite. Det är inte frågan om ministerstyre, men du inser väl att det inom EIB - precis som på alla arbetsplatser - snackas och skvallras och antyds och läcks ..., ... Det är väl självklart att Borg helt informellt har känt av eller rent av i klartext fått veta att EIB för länge sedan redan hade fattat sitt beslut. Men är naiv om man tror något annat.

Jag håller med leifer här om att man har all rätt att vara besviken på regeringen. Själv är jag väl mer av politisk vilde idag än den grundmurade högerväljare som jag var i alla år tidigare - även om grundtanken fortfarande är höger -, men nog har regeringen betett sig högst märkligt. Man har faktiskt stått helt likgiltig inför Saabs problem. Och det hade ju inte varit något fel på det om man bara från början hade sagt att man inte hade för avsikt att hjälpa till, men så var ju inte fallet. Maud pladdrade på och nog f-n känns det som att folket har blivit manipulerat.
Den här affären är inte sund. Här finns snaskigheter att gräva fram.

#11
2011-08-02 21:46

Bara sätt dit denna "falska" regering som går bakom ryggen på vanligt folk......

#12
2011-08-02 21:54

@crille53: Här kåller jag med Kapten. Alternativen är ju värre än det nuvarande eländet.

#13
2011-08-03 08:59

"Vi har lagt ner mycket kraft på att hjälpa Saab och gör allt vi kan för att hjälpa företaget komma på fötter, säger Näringsdepartementets presschef Håkan Lind".

Jaså!
Maud har ju inte gjort något för att hjälpa Saab i den här situationen.
Det enda hon tjatat om under hela sin verksamma tid är den fåniga vindkraften som ingen vill ha i sin närhet och som kostar mer än den ger.

Och varför mörkar regeringen sina åsikter om Antonov?
Varför ljuger näringsministern?
Hon påstår att om GM godkänner A så gör regeringen det också, men GM godkänner A om regeringen gör det!

Det är något skumt här och att låta KU utreda detta är verkligen önskvärt..

#15
2011-08-03 19:39

SAAB är ett "råttebo" från början till slut! Att inte kunna betala sin personal är en skandal, som får en att undra om det finns någon rättvisa kvar överhuvudtaget!
Ett designpris lär inte rädda situationen! Jag förstår överhuvudtaget inte, varför inte bolaget hat förklarats i konkurs för länge sedan! Aktiekapitalet förbrukat och då är styrelsen skyldig att slänga in handduken! Att motorpressen håller SAAB under armarna är förvånansvärt och att en motortidning som Vi Bilägare inte har gått till skarpare angrepp är besynnerligt! Men den som lever den får se! Men varför skulle vi satsa en enda skattekrona på ett konkursbo som dessutom är utländskt? Kan någon förklara det för mig?

#16
2011-08-04 09:28

Det förvånar mig att oppositionen inte tagit chansen att hoppa på regeringen i det här fallet.
Man skulle ju tycka att Håkan Juholt skulle ha en god möjlighet att ställa besvärliga frågor till regeringen, men förmodligen är han så upptagen med att glänsa i sin egen förträfflighet inför pressen, att han inte har tid med något annat.

#17
2011-08-04 12:04

@ saabnisse:

Håller med fullständigt. Oavsett vad vi har för politiska preferenser så är det mycket underligt att Juholt inte ligger på hårdare i frågan som regeringen så uppenbarligen misskött.

Det är ju så enkla politiska poäng att tjäna på regeringens ovilja att ge svensk bilindustri samma förutsättningar som övriga bilproducerande länder gjort. Av någon underlig anledning är Juholt & Co. väldigt lågmälda i sin kritik, varför kan jag inte förstå. Metalls Stefan Löfven är väl den enda av tungviktarna som på allvar markerat mot passiviteten från regeringen, heder åt honom iaf.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.