Nästa artikel
Euro NCAP: Toppbetyg till elva bilar
Nyheter

Euro NCAP: Toppbetyg till elva bilar

Publicerad 26 oktober 2011 (uppdaterad 27 oktober 2011)
Elva av tolv bilar belönas med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. För första gången får en pickup, Ford Ranger, högsta betyg.

Audi Q3, BMW 1-serie, Chevrolet Captiva, Fiat Freemont, Ford Ranger, Hyundai Veloster, Lancia Thema, Mercedes M-klass, Opel Astra GTC, Opel Zafira Tourer och Toyota Yaris får alla fem stjärnor i Euro NCAP:s senaste krocktest. Lancia Voyager blir ensam om att inte få högsta betyg med sina fyra stjärnor. Totalt har alltså elva av tolv bilar i testet tilldelats det högsta betyget.

Ford Ranger är dessutom den första pickupen någonsin som får fem stjärnor av Euro NCAP. I jämförelse med de två stjärnorna för vuxna passagerare, som Ranger landade på 2008, har den genomgått en stor förbättring. Säkerheten för fotgängare är också den högsta någonsin för en pickup.

– Med så höga poäng för fotgängarskydd höjer Ford Ranger tveklöst ribban för säkerheten i pickupkategorin, som hittills inte varit den säkraste, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP, i en kommentar.

Få klarade 2012 års gräns
Anmärkningsvärt är dock att många av de bilar som fått fem stjärnor inte skulle ha nått samma status om testerna gjorts efter årsskiftet. Då kommer nämligen 60 procent av poängen i fotgängarskydd att krävas för högsta betyg. Endast BMW 1-serie, Mercedes M-klass och Toyota Yaris nådde upp till den standarden.

En stor del av bilarna hade dessutom bara marginellt skydd mot pisksnärtsskador.

Förutom vissa krav i momenten krock framifrån, från sidan och i stolpe samt skydd mot pisksnärtsskador krävs antisladdsystem som standard för att en bil ska tilldelas fem stjärnor av Euro NCAP.

Se de exakta resultaten för varje bil genom att klicka på bilden och länkarna till höger.

Diskutera: Vad tycker du om krocktestresultaten?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-26 23:00
Per_K

Skyddet mot pisksnärtskador (whiplash) borde uppmärksammas mycket mer. Skaderisken är stor även vid lindriga krockar. För övrigt går utvecklingen åt rätt håll när det gäller krockakyddet. Dessvärre uppnås detta delvis på bekostnad av sämre sikt - grova A-stolpar placerade långt fram ger farligt dålig sikt. Det är kanske dags att börja mäta upp hur stora sektorer som skyms. Det vore också värdefullt med ett särskilt krocktest mot älgatrapp, för oss som bor i Sverige.

#2 • Uppdaterat: 2011-10-27 18:23
Thommys

Vad är LIMITATION ASSISTANCE? Ingen av bilarna har det.

Hur påverkas resultaten om en persons kroppslängd avviker från krockdockornas längd, t ex en decimeter mer eller mindre?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.