EU vill ställa hårdare krav på återvinning av bilar, och även säkerställa att bilar som är skrotfärdiga faktiskt skrotas och inte lever vidare.
Paketet går under namnet ELV (för ”end-of-life vehicles”) och har tidigare fått hård kritik. Anledningen är att veteranbilar och entusiastbilar skulle kunna räknas som uttjänta och därför måste tvångsskrotas.
EU har backat från det förslaget, men nu har Europaparlamentet och ministerrådet nått en överenskommelse om nya regler när det gäller återvinning och uttjänta bilar.
”EU vill säkerställa att bilar som är skrotfärdiga faktiskt skrotas och inte lever vidare”
Den viktigaste punkten har att göra med när en bil byter ägare.
Enligt förslaget måste alla företag som säljer en bil till en privatperson antingen se till att bilen är besiktigad eller skicka med ett intyg om att bilen inte är ”uttjänt”.
Det kravet ska även ställas om en privatperson säljer bilen, men bara om den tidigare skrivts av som skrot (av exempelvis ett försäkringsbolag efter en olycka) eller om försäljningen sker helt på nätet.
Enligt överenskommelsen ska det alltså inte vara tillåtet för en privatperson att sälja en begagnad och obesiktigad bil online om det inte medföljer ett intyg om att bilen inte klassas som skrot.
På sikt ska det också bli förbjudet att exportera uttjänta bilar.
I övrigt ska alla nya bilar designas så att delar och komponenter kan tas bort så enkelt som möjligt, och minst 15 procent av den plast som används ska vara återvunnen inom sex år efter att reglerna träder i kraft.
Utöver det ska EU kunna ställa krav på att använda en viss del återvunnet stål och aluminium.
Det är dock inte säkert att reglerna blir verklighet. Överenskommelsen behöver godkännas av både Europaparlamentet och Europeiska rådet innan de kan träda i kraft.
– Vi tar viktiga steg för att öka bilindustrins omställning till en cirkulär ekonomi, säger Europaparlamentarikern Jens Gieseke som sitter i miljökommittén.