Kia EV4 – med tända bakljus!
Efter många års irritation på bilar som kör omkring med släckta bakljus har regelverket ändrats, kan Vi Bilägare avslöja.
Från och med den 22 september 2024 måste alla nya bilmodeller som typgodkänns för bruk inom EU vara konstruerade så att varselljus och positionsljus lyser samtidigt även vid dagsljus.
Lagen (UNECE R48 paragraf 6.19.7.5) är skriven så att bakljusen ska vara tända i kombination med varselljus vid ljusförhållanden i intervallet 1 000–7 000 lux. Det högre värdet motsvarar dagsljus en ljus men molnig dag. Överstiger ljuset 7 000 lux är det upp till tillverkaren att avgöra om bakljusen ska vara tända eller inte. För ljusinstrålning under 1 000 lux är halvljus obligatoriskt.
På förslag finns att regelverket från och med 2027 ska omfatta alla nytillverkade bilar som säljs inom EU, alltså även de modeller som lanserats innan den 22 september 2024.
I utredningsmaterialet till det nya regelverket framhålls att modern ljusteknik är betydligt mer energieffektiv och långlivad jämfört med tidigare.
I samband med det stora Årets Bil-testet i Danmark, där ett 30-tal nya bilmodeller var samlade, kunde Vi Bilägare konstatera att endast ett fåtal tillverkare valt att släcka bakljusen när ljusförhållandena översteg 7 000 lux.
Beslut som troligen baserar sig på LED-lampornas långa livslängd, begränsade energikonsumtion samt att bakljusen har blivit en ”ljussignatur” och en allt viktigare del av bilens design. Flera märken menade även att de såg tända bakljus dagtid som en säkerhetsfråga.
Förändringen av regelverket tas emot positivt av Björn Lidestam, forskare på VTI som gjort en studie av bakljus i dagsljus och dess effekt på trafiksäkerheten.
– Enligt min mening, baserat på den studie jag gjorde häromåret, så låter detta jättebra, säger han.