Bild
Nästa artikel
”Ett fenomen som är lika säreget som helkorkat”

”Ett fenomen som är lika säreget som helkorkat”

Nyheter

Polisen i nordvästra Skåne är trötta på bilister som varnar varandra inför kommande trafikkontroller. I ett Facebookinlägg ryter de till och förklarar farorna med detta.

Det har länge varit ett debatterat ämne om man som bilist bör varna andra trafikanter om kommande trafikkontroller genom att blinka med helljusen. Polisen i nordvästra Skåne är nu trötta på detta och informerar om varför en sådan aktion kan få förödande konsekvenser.

Så här skriver de i ett Facebookinlägg:

”När patrullerna står vid sina trafikkontroller så har en hel del trafikanter det dåliga omdömet att "blinka" med lamporna för att varna andra trafikanter för våra trafikkontroller.
Ett fenomen som är lika säreget som helkorkat.
Den du varnar kan nämligen vara:

Utan körkort
Vårdslös i trafiken på ett livsfarligt sätt
Rattfull
Efterlyst
Precis länsat ditt hem/företag på värdeföremål
Precis olagligt frihetsberövat någon i sin bil
Precis stulit bilen
Terrorist
Kriminell i annat avseende
Inte har rätt att vara i Sverige

...plus en uppsjö anledningar till. Varför vill du, (som blinkar), hjälpa sådana individer att undvika våra trafikkontroller?

Nej, det finns faktiskt inget vettigt svar. 
Sluta. 
Genast.
Tack på förhand!”

Inlägget har i skrivande stund frått 1 400 likes och delats över 1 000 gånger.

Diskutera: Brukar du varna andra trafikanter för kommande trafikkontroller?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-07-30 11:43

Nej.

#2
2019-07-30 11:45

Nej.

#3
2019-07-30 11:49

Skulle aldrig falla mig in.

#4
2019-07-30 11:55

Självklart ska man inte varna för vanliga trafikkontroller för att på så sätt hjälpa polisen i sitt viktiga arbete, men det är en annan sak om det inte är trafikkontroll utan en hastighetskontroll där polisen står med laser, då är man ju bara ute efter att bötfälla hederligt folk, i den s.k. "pinnjakten"

#5
2019-07-30 12:14

Svenne: Menar du allvar?! Du förstår att även i den vanliga fartkontrollen kan de "råka" upptäcka dessa olika sorters förare de listar ovan.....
Jag hoppas verkligen du var ironisk....

#7
2019-07-30 12:49

Nej är det givna svaret, det kan vara bilister som är onyktra och som måste fångas in. Jag är också evinnerligt trött på bilister som ligger i vänsterfilen på motorvägen hela tiden...vi har högertrafik fortfarande väl?

#10
2019-07-30 13:19

skulle aldrig falla mig in att varna andra bilister, åker dom dit är det rätt åt dom och säkert nödvändigt

#13
2019-07-30 13:57

Varna för faror på vägen kan man gott göra. Men alla vi vet ju att polisen inte är farlig.

#14
2019-07-30 14:09

Jag säger inte att beteendet är rätt, men på något sätt mänskilgt. Och det har väl blinkats för poliskontroller så länge jag kan minnas och jag har haft körkort i 40 år i år!

#15
2019-07-30 15:47

Vägarna är delvis min och många andras arbetsplats. Där vill jag inte ha en massa fartdårar, oförsäkrade fordon, rattfyllon, knarkare, obesiktigade bilar, körkortslösa osv. De som struntar i hastighetsgränser har säkert samma inställning till andra säkerhetsregler. Polisen koller ju inte enbart hastigheten om det är det som gör att de stoppar ett fordon. Sluta sabotera det lilla som polisen hinner göra för att vi ska överleva i trafiken.

#16
2019-07-30 15:56

Svar Nej!
Tyvärr finns det också sådana appar typ Waze. Där använder jag heller inte funktionen att markera ut poliser.

#17
2019-07-30 16:22

Om det nu var så att polisen tog alla dessa busar och vårt rättssystem såg till att adekvata straff utmättes så skulle nog inte jag heller motarbeta polisen. Tyvärr så är detta inte fallet utan det är pinnjakt. Alltså att klämma ur Svensson pengar. Så jag kommer att blinka samt vara tacksam för dem som gör det. Nu händer det så sällan att polisen är ute på vägarna så risken för kontroll är nästan obefintlig. Polisen föredrar 8 - 5 på kontoret. Säkrast så.

#18
2019-07-30 16:31

Arne: Fy fan vilken rutten inställning!! Du tror inte det hade varit så att mer av buset togs om inte såna id**ter som du motarbetade dem?!
Sen tror jag du med iaf har smarthet nog att inse att det inte är polisen i sig som avgör straff, sina resurser, m.m....tror de allra flesta poliser, (alla?), önskar de hade både mer tid och resurser, och framförallt slapp motarbetas av såna som dig!
Sen ska du nog inte underskatta och minimera de utredande poliser som arbetar 8-17....
Var tacksam och hjälpsam istället så kanske det går åt det håll du önskar! Din otacksamma.....

#19
2019-07-30 16:35

Arne, är du seriös?

#20
2019-07-30 16:50

Arne är bitter... han har åkt fast ett antal gånger antagligen.

#21
2019-07-30 16:51

Till Henrik M och humor. Självklart menar jag allvar. Jag tror också att det finns några poliser som vill stoppa buset. Men som jag skrev, våra rättsvårdande myndigheter samt regeringen vill det inte. Därav mina kommentarer. Jag motarbetar inte polisen. Det är politiker samt domare som gör det. Fängelser samt häkten är fulla säger de. Dubbla platserna genom att sätta in våningssängar i fängelserna och sätt åt det riktiga buset. Nu får det vara nog med daltet.

#22
2019-07-30 16:53

Till Stygga vargen. Inte då. Den sista gången jag åkte dit för fortkörning var 1992. I vardagsbilen. 77 istället för 70. Surt förstås men det får man ta. Nu har jag full koll på var jag kör för fort.

#23
2019-07-30 17:15

Normalt gör jag det inte, varken Waze eller blinkar.
MEN, står de och enbart har hastighetskontroll på en väg med högre hastighet (80-120) så varnar jag andra bilister samt i Waze.
Är man ute och har kontroller (vilket inte händer allt för ofta) så skall man kontrollera nykterhet, körkort, fordon etc, men INTE hastighet.

#24
2019-07-30 17:53

Arne med flera..Pinnjakten är för kännedom skrotad för flera år sedan. Det finns fortfarande vissa kvoter som Polismyndigheten är ålagd av EU att genomföra, som t.ex. kontroller av farligt gods och kontroller av tunga fordon. Görs inte detta så kan EU utdöma vite. Antal hastighetskontroller, antal utfärdade ordningsböter eller antal utandningsprover finns inte längre. De statistikförs dock för att visa vad som görs, men ingen polis får mig veterligen mer i lönekuvertet för att hen blåst si eller så många.

#25
2019-07-30 17:19

Nej skulle aldrig falla mej in.

#26
2019-07-30 17:20

LC4ever: Läs #5 och tänk genom om det är så klokt göra som du gör.....

#27
2019-07-30 17:31

Nej Det slutade jag med för många år sen. Fattar vad det handlar om idag Okunskap ligger säkert bakom huvuddelen av beteendet En del gamla uvar som inte hänger med i utvecklingen eller kan ändra sitt sätt när de hamnar bakom ratten får vi dras med.

#28
2019-07-31 23:16

Min inställning till att blinka för poliskontroller är nog för de flesta självklar. Det är dessutom olagligt att utan giltig anledning att med helljuset blända andra trafikanter. Känner till flera som fått böter för detta när de t.ex. råkat varna en civil polisbil för en poliskontroll.
Att varna för det man uppfattar som en ren hastighetskontroll är tokigt om man inte har för avsikt att hjälpa kriminella som profiterar på andra och kränker vettigt folk. Det är nämligen vanligt att kriminella och påverkade personer har ett aggressivt lynne vilket brukar påverkar deras högerfots tyngd. Att omhänderta ett körkort för en kriminellt knuten person är viktigt och ofta det straff som smärtar mest för våra gangsters då rättsväsendet har svårt att ge dem adekvata kännbara straff där mängdrabbat tyvärr förekommer. Detta är inte polisernas fel utan domstolarnas som har sina riktlinjer av olika skäl. Det är även så att andra "intressanta" fordon än de som kör för fort stoppas vid en trafikkontroll med laser. Jag kan skriva mycket mer, men jag tycker att Skånepolisen fått ner många bra argument. (Om hastighetskontrollen råkar vara på en 70+-väg så bör du vara extra tacksam då det är där de värsta olyckorna inträffar). Sluta varna, om du inte vill fortsätta att ha de kriminella/påverkade på vägarna förstås!

#29
2019-07-30 18:42

I närhet till där jag bor finns en sträcka på 500 meter av vägen vars vägbana är minst 7 meter bred. På vardera sidan av vägbanan finns fria siktytor med c:a 15 meters bredd. På grund av att maken är lerig så innebär tunga fordon som bussar och lastbilar att marken gungar en aning, och därför är fartgränsen satt till 30 km/tim. För ALLA fordon.
På denna sträcka förekommer polisens fartkontroller ofta.
Så länge myndigheter och polis medvetet väljer sådana platser för hastighetskontroller så får de finna sig i att bilisterna varnar varandra för denna idioti.

#30
2019-07-30 19:21

Eric Downing
Synd att din ”make” är så lerig....

#31
2019-07-30 20:28

Det finns olika sätt att hjälpa de bilförare som inte klarar en kontroll att slippa undan med deras brott. "Skyddande av brottsling" är kanske den juridiska termen. Vid en kontroll i Norge filmade man de som blinkade. Det var kanske något att testa även i Sverige?

https://www.dagbladet.no/video/politiet-sa-rodt-etter-dette/BFtIk7u9

#32
2019-07-30 20:38

Varna andra bilister att polisen har en kontroll?

De enda som gör det är de med en egen liten kriminell agenda, vi pratar kanske inte förhärdade bankrånare direkt utan mer vanliga ängsliga Svenssons som anser att hastighetsbegränsningar mest är ett irritationsmoment och något man ska kunna strunta i utan att få böter för tilltaget.

Alltså de som inte vill stå för vad de gör utan hellre skyller på poliser, politiker och pinnjakter.

Att varna andra är alltså en väg att försvara sitt eget lilla medelsvenssonska uppror, att söka en sorts samhörighet med några förhoppningsvis likasinnade, dock på ett väldigt sorgligt sätt.

#33
2019-07-30 20:58

Det är inte polisens fel att hastighetsgränserna är på tok för lågt satta på sina håll, men klart att man blir irriterad av tokiga hastighetskontroller som inte har det minsta med trafiksäkerhet att göra, utan syftar endast till att plocka folk på pengar, varpå viljan att varna andra ökar

#34
2019-07-30 22:52

Aldrig.
Det har hänt att andra har varnat och då har man sett bilar som snabbt svänger av eller vänder. Hur fan tänker man då när man är den som blinkar?
Jag tycker det behövs fler kontroller, och skulle jag själv åka dit för fortkörning så tar jag den smällen, det är ju jag som valt att köra fort.

Edit,
Det enda jag blinkar för är ifall vilt har siktats vid vägen, en olycka eller liknande, ifall mötande inte har rätt belysning

#35
2019-07-30 21:28

Svenne: Eller så är det inte bara "tokiga hastighetskontroller" utan att sätt för dem att finnas där ute och när de ändå är där, stanna det som med ser misstänksamt ut, eller som vi vart inne på tidigare, att de när de stannar en fortkörare visar sig vara nåt mer galet.....
Sen att sitta och reta sig på hastighetsgränserna, mår du bättre av det? Nej,troligtvis inte...finn dig i dem, slappna av, på med farthållaren och bli lite harmonisk istället.....

#37
2019-07-30 22:14

En blinkning och du kanske varnar alkoholisten som nästa kväll kör ihjäl din egen dotter på samma väg.

#38
2019-07-31 02:55

Ett jävla oskick att varna. Lägg av.

#39
2019-07-31 09:48

Hål i huvudet? Nej inte ens det, fullständigt huvudlöst. Och ursäkterna för att blinka är inte bättre.

#40
2019-07-31 10:44

Kommer aldrig att varna och har aldrig gjort. Håller med majoriteten att man ska låta polisen sköta sitt jobb så gott det går. Dom kanske inte är fulländade och har resursbrist men fan dom gör så gott dom kan just nu. Det här med pinnjakt på vanliga Svensson fortkörare det köper jag inte. Har du kört för fort får du skylla dig själv. Jag har visserligen inte haft körkort längre än 13 år men har aldrig åkt fast för fortkörning i varken kamera eller kontroll. Jag önskar snarare att trafikkontrollerna blev tätare så samtliga BMW, Audi förare rensades bort från ratten och in i kollektivtrafiken. För att inte tala om alla stöldligor.

#41
2019-07-31 11:25

Varnar aldrig för poliskontroller men nog för t.ex. djur på vägen eller andra faror. Den som kör lagvidrigt får stå sitt eget kast, gäller även mig själv... :)

#42
2019-07-31 18:14

Jag varnar bara yrkestrafiken, dom har det djävligt nog som det är.

#43
2019-07-31 23:58

Blinka känns lite 90-tal, numera finns ju Waze.

#44
2019-08-01 12:10

alla dessa rejält snevridna personer som ständigt måste köra för fort eller på fyllan måste förpassas till tåg å buss som någon gav uttryck för..

#45
2019-08-01 12:39

Waze eller inte är lika korkat, finns inga ursäkter för sådant beteende.

#46
2019-08-01 20:08

Talade med en f.d. yrkeschaufför för en tid sedan. Han berättade hur han dagligen kört alkoholpåverkad.
Såg till att vara nykter nog att starta med alkolåset och lät sedan motorn gå dygnet om hela veckan. Han berättade också hur han 'räddats' flera gånger av medtrafikanter, vilket han idag såg som vansinne. Detta hade pågått i flera år innan han åkte fast (var nu helt nykter sen ett par år tillbaka)
Privatbilist eller yrkeschaufför, rattfyllor finns bland alla kategorier.
Och den som har problem med fjärrkontroller får väl helt enkelt lära sig följa hastighetsbegränsningarna.

#47
2019-08-03 03:34

Johanna
Har man problem med fjärrkontroller kan man använda röst-styrning på tv/stereo :D

#48
2019-08-03 19:19

puttis:
Johanna??

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.