Nästa artikel
Ericsson tvingades bryta – nöjd ändå
Nyheter

Ericsson tvingades bryta – nöjd ändå

Publicerad 17 mars 2014 (uppdaterad 17 mars 2014)
En svensk var med för första gången sedan 1991, men Marcus Ericsson tvingades bryta söndagens F1-debut. Ändå var han nöjd efteråt.

Ericsson startade på 19 plats i Melbourne och klättrade upp genom fältet. Som bäst var svensken elva samtidigt som tekniska problem ställde till det för flera förare.

Men ungefär halvvägs in i loppet, på det 29:e varvet, tvingades även Ericsson bryta. Bilen tappade oljetrycket och Caterham-föraren beordrades att stanna.

– Även om mitt första F1-lopp slutade med en DNF (Did Not Finish, reds anm.) är jag stolt över hur vi kämpade. Det har varit en väldigt svår helg, en av de svåraste i min karriär, men vi visade ändå lite av vår potential, säger Ericsson i en kommentar.

Bortsett motorproblemen tycker Ericsson att bilen kändes bra.

– Det är uppmuntrande inför nästa race i Malaysia, som är på en bana som jag tävlat på tidigare och som jag gillar, så jag lämnar Australien med positiv inställning och vill bara köra igen så fort som möjligt, säger den 23-årige svensken.

För teamkollegan i Caterham, Kamui Kobayashi, tog Australiens Grand Prix slut i första kurvan. Bromsarna strulade och japanen kolliderade med Felipe Massa.

Nico Rosberg vann söndagens premiär i sin Mercedes före danske debutanten Kevin Magnussen, McLaren, som blev tvåa efter att Daniel Ricciardo, Red Bull, diskats.

Nästa Formel 1-tävling körs i Malaysia om två veckor.

Diskutera: Vad tycker du om Ericssons debut?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-17 14:09
hultarn

Ett stort första steg för den unge talangen, han visade framfötterna här och man håller självklart tummarna för honom framöver! :)

Lite kul att jämföra Australiens och Sveriges inställning till motorsport. I Sverige klagas det på bullret på en bana som ligger ute på en mosse, i Melbourne (och andra städer) kör man inne i stan...

#2 • Uppdaterat: 2014-03-17 17:57
trasten

Man klagade till och med att det bullrade för lite!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article18554058.ab

#3 • Uppdaterat: 2014-03-17 20:38
Draxon

Sätt i mijövänligare alkoholmotorer, det här med generatorer och bromskraftåtervinningen dödar F1. En massa elektroniskt tjafs som inte alls hör hemma i en F1:a, det ska vara full fart och inte köra energismart.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-17 20:40
saabnisse

Men jag tror att det här blir en kul säsong som är helt oförutsägbar.
Just nu verkar det ju som om Mercedes har bäst ordning på grejerna, men jag tror inte det dröjer förrän Ferrari och Renault är ikapp.
Marcus kommer säkert inte att höra till de främsta, men att han kommer att ta poäng är jag övertygad om.
Och för varje bana och varje varv kommer han att bli allt bättre.

Sedan är det något som jag egentligen borde bli förvånad över, men inte blir ändå.
Nu har vi en svensk förare i F1 och plötsligt skriver tidningar spaltmetrar om F1, tidningar som bara kostat på sig centimetrar tidigare!
Märkligt.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-17 20:48
saabnisse

@Draxon tvärt om! Just energiåtervinningen genom turboladdningen är något som kan omsättas till våra vardagsbilar.
Det här är en helt ny turboteknik som kan bli revolutionerande.
Den typ av race du efterfrågar finns ju redan i den gamla råa IRL-serien.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.