Bild
Nästa artikel
Storstadsborna spenderar mest tid på resa till och från jobbet.
Storstadsborna spenderar mest tid på resa till och från jobbet.

En timme jobbpendling om dagen för svensken

Nyheter

Det tar i genomsnitt 25 minuter för svensken att komma till jobbet. Fortast går det för dem som bor på landsbygden.

En undersökning från försäkringsbolaget If visar att det tar svensken i snitt 25,2 minuter att ta sig från hemmet till jobbet med bil eller andra färdmedel.

För att komma fram och tillbaka från jobbet snabbt gör du bäst i att flytta ut på landet. I huvudstaden tar det i snitt 31,7 minuter enkel resa till jobbet medan jobbpendlingen tar cirka 18 minuter i Dalarna, Kronoberg, Västmanland, Blekinge och Norrbotten.
 
Länen med snabbast jobbpendling (enkel resa):

1. Dalarna 18,1 minuter.
2Norrbotten 18,4 minuter.
3. Kronoberg 18,4 minuter.
4. Västmanland 18,6 minuter.
5. Blekinge 18,9 minuter.
6. Västerbotten 19,0 minuter.
7. Västernorrland 19,3 minuter.
8. Jämtland 19,7 minuter.
9. Gävleborg 20,2 minuter.
10. Örebro 21,0 minuter.
11. Kalmar 21,0 minuter.
12. Halland 21,1 minuter.
13. Östergötland 21,5 minuter.
14. Jönköping 21,9 minuter.
15. Värmland 22,8 minuter.
16. Södermanland 23,4 minuter.
17. Skåne 26,4 minuter.
18. Västra Götaland 26,5 minuter.
19. Uppsala 27,9 minuter.
20. Stockholm 31,7 minuter.

Diskutera: Hur lång tid tar det för dig att köra till jobbet?

Kommentarer

#1
2014-09-10 14:02

Stämmer väldigt bra för min del i Skåne, det tar ca 25 minuter att köra till jobbet.
Har bara ett trafikljus på vägen och ca femtioelva rondeller.

#2
2014-09-10 14:13

Undrar om detta är från dörr till dörr som dom räknar då?
Själv har jag runt 1:10 - 1:40 enkel väg beroende på jobb, men då jobbar jag ju undertiden jag reser.

#3
2014-09-10 14:52

Jag har mellan 25-35 minuter enkel väg med bil varje morgon/eftermiddag. Jag pendlar 3 mil från en liten tätort utanför Malmö in till stan. Oftast tar det exakt 30 minuter, så jag ligger definitivt på genomsnittet.

#4
2014-09-10 15:04

Hur tusan har ett försäkringsbolag kommit fram till det?

#6
2014-09-10 15:16

Stockholmarna har kortaste körvägen men längsta körtiden. Man svär över köerna, blir arga på varandra men trots det sitter man i samma kö dag ut och dag in trots att man har förnäma allmänna kommunikationer.

#7
2014-09-10 15:20

Stämmer ganska bra för mig med. Men något tycker jag var underligt. Att Norrbotten, Västerbotten,Västernorrland, Jämtland hade så kort resväg! Trodde man pendlade långt till jobben norr över, återigen hade jag fel........men man kanske ligger och blåser i 250km/tim å andrasidan.......

#9
2014-09-10 16:03

@Focus
Spot on, kollektivtrafiken funkar sjukt bra i storstaden. Och håller garanterat blodtrycket på en sundare nivå.

#10
2014-09-10 16:05

Jo, du brukar ha lite fel Shogun ;o)
Och mest gnäller leifer över det mesta :-O
.
Själv har jag 1 mil varav 7 km motorväg .. alltså ca 4 minuter i en VW .. Dock skulle jag kunnat parkera jobbet utanför dörren .. om inte kommunens miljökontor hade uppfattningen att jag släpper ut mer elände om jag stod här, än där.

#11
2014-09-10 16:12

Stämmer bra det ..... jag har 39km från dörr till dörr och det tar 25min ...... 20 om jag skyndar på lite ..... ser kanske 10-15 bilar på morgonen, ingen rusningstrafik här inte.

// Krister

#12
2014-09-10 16:31

Rätt intressant är att nästan alla som skriver här, samt om man går efter listan, hade klarat sig bra med en elbil när det gäller att pendla till jobbet.

#13
2014-09-10 16:43

Fast jag har inte bil för att pendla Benny .. Jag har bil för att köra långt (och fort) som satan .. En snabbis till Hamburg exempelvis .. :o)
Elbil är därför ointressant.

#14
2014-09-10 17:10

Nej elbil passar inte alla, men tror många där man är 2 vuxna i hushållet (och kanske har 2 bilar) skulle kunna funka med elbil.
Då kan man ju ha en kul andrabil eller förstabil beroende hur man ser på det.

#15
2014-09-10 17:28

Jo, det är nog mera tummen på spiken Benny ..Jag har nästan glömt att jag brukade ha två bilar :o)

#16
2014-09-10 17:49

1 mil och ca: 10 minuter till jobbet och givetvis samma tillbaka så man kan inte direkt klaga. Visst skulle en elbil eller en laddhybrid fungera bra - enda (?) kruxet är att dom är så förb---de dyra.

#17
2014-09-10 19:35

@Pi
Jo, när man väl står där och ska betala med sina egna pengar så tar det emot att husta upp 2x pengarna för att få tex en UP med el framför en bensinare.
Visst har den många fördelar, och man slipper tanka osv men det finns ändå en skopa begränsningar som är svårt att bortse ifrån, än mindre betala så mkt för.

Men en fundering, varför har IF gjort denna undersökning? Är det till sånt en del av min premie jag betalar går till ?

#18
2014-09-10 19:43

Shogun och leifer, i norrland bor nog ändå mest folk runt städerna, i norrbottens inland är det nog långt, men med 8 mil mellan postlådorna påverkar det väl inte snittet så mycket!
Själv håller jag skånesnittet, 47km på 35 min.

#19
2014-09-10 21:32

Tyvärr har jag bara 12 minuter till jobbet. Man vill ju sitta länge i sin Mercedes... Nja jag är rätt tacksam att slippa köer och långa resvägar. En lösning som lätt skulle få ner restiden för många som kör motorväg är att höja hastighetsbegränsningen. Varför inte fri fart?

#20
2014-09-11 06:55

Mycket av köerna i Stockholm är ett lyxproblem.
Så länge folk trilskas med att hävda sin rätt att ta bilen, samt köra mitt i rusningstiden... Så blir det långa köer.

#21
2014-09-11 07:47

Jag har ca 30 sekunder från ytterdörren till bilen då min arbetstid börjar, men oftast 1-1.5 tim innan jag är framme hos första kunden. Min fru åker 2 mil, tar drygt en timme, då ingår 10 min ombord på en färja, samma resa kolektivt tar 2 timmar med 4 byten.

#22
2014-09-11 09:06

Hade inte svensken varit så lat och det hade funnits bättre cykelvägar i många städer så skulle restiderna kunna kortas för de som måste ha bilen.

Har en mil med bil till jobbet, sju kilometer med cykel.
Det går fortare att ta cykeln då det dels är kortare väg och jag kan parkera den utanför dörren till jobbet, bilparkeringen ligger trehundra meter bort...

Sen en liten rättelse, i norra Sverige mäts inte avstånd i tid utan i mil.
Har aldrig hört en Pitebo säga att det är 45 min. till Älvsbyn utan det är 5 mil :-)

#23
2014-09-11 10:06

Jag har 15 min till jobbet med bil, 1 timme med Stockholms fantastiska kollektivtrafik... Och visst skulle jag kunna klara jobbpendlandet med elbil, frågan är bara var jag som lägenhetsbo ska ladda den. Ställa bilen på gatan och dra sladd från balkongen? Sen är elbilarna väldigt dyra i dagsläget. Både BMW i3 och Nissan Leaf kostar ju en bra bit över 300000:-, Det finns så många andra bilar jag hellre vill köpa för de pengarna att jag nog avvaktar med elbilen till 2030 då ju Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta.

#26
2014-09-11 10:43

Elcykel skulle nog kunna lösa mångas jobbpendling men sen kan det ju finnas andra orsaker till att man tar bilen - t ex att man inte skall hem direkt efter jobbet utan utföra andra ärenden. Men med elcykel och om man inte har väldigt brådis så slipper man stunden i duschen i alla fall.

#27
2014-09-11 11:39

leifer

Jodå, jag cyklar året runt i -30 såväl som i +30, bra träning...

Två stycken Nokian hakkapelitta w240 gör underverk på glansis.
http://www.cykeldennis.se/cykeldelar/cykeldack/dubbdack-vinterdack/nokia...

Sen beror det på hur man trampar om man måste duscha efteråt... :-)

#28
2014-09-11 11:44

leifer

Kanske ska förtydliga mig med vad jag menar med lat.

Har man, som många av mina bekanta, mindre än 3 km till jobbet och tar bilen utan att vara handikappad, behöva släpa på en massa grejor eller lämna på dagis så är man lat...

Eller kanske jag ska säga bekväm av sig så att ingen blir kränkt... :-)

#29
2014-09-11 12:47

Leifer: ja, det blir långa köer då alla kör samtidigt och är bara en i var bil.
Jag har otaliga gånger bevittnat trafiken längs Drottningsholmsvägen och sett detta.
Idag, när så många har flextid, är det konstigt att folk inte nyttjar denna och därmed underlättar för sig själva och andra.
Alla har inte ärenden varje dag, alla har inte barn som ska till dagis.
Dessutom går det utmärkt att nyttja cykel, scooter eller MC största delen av året. Jag cyklade själv varje dag till jobbet 2010 trots snö och under -20.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.