Bild
Nästa artikel

Elsparkcyklar utreds av Transportstyrelsen

Nyheter

Har fått i uppdrag av regeringen att granska säkerheten kring det nya transportmedlet.

Transportstyrelsen ska bland annat ta reda på om det behövs regeländringar kring användandet av elsparkcyklar. Utredningen ska vara klar senast 1 mars 2021, men redan nästa år ska det redovisas en beskrivning av det befintliga regelverket kring elsparkcyklar och en sammanställning av olyckor som skett i användandet av dem. 

De eldrivna fortskaffningsmedlen har ökat i snabb takt i många svenska städer de senaste månaderna.  
– Elsparkcykeln är både älskad och hatad. Jag är positiv till ökad mobilitet och tycker om ny teknik men det får inte ske till priset av trafiksäkerheten. Vi ska ha ordning och reda på gatorna och därför behövs en grundlig genomlysning av frågan göras, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Diskutera: Vad tycker du om elsparkcyklar?

Kommentarer

#1
2019-10-04 09:42

Det är tydligen miljövänligare om elsparkcykelåkarna åkte dieseldriven buss istället, så fasen vet vad de skall vara bra för.

.

#2
2019-10-04 09:45

Älskar elsparkcyklar, suveränt transportfordon som känns modernt och är roligt att ta sig fram på.
Att det är ett mer osäkert fordon än andra tror jag inte, däremot så är det bra att man funderar på hur dom parkeras och ordningen.
Tycker dock det senare inte borde vara en sådan konstig sak att lösa, ställ krav på de som hyr ut elsparkcyklar samt de som hyr.
Om vi kan ställa vanliga cyklar i ett ställ (både hyr och icke hyrvarianter) så kan vi göra samma sak med elsparkcykeln.

Vi borde även ställa krav på livslängd och hållbarhet, det är obefintligt såsom jag förstått det idag.

@Klarsynt
En av anledningarna till varför man tar elsparkcykeln är för att slippa trängas på en knökfull buss i sommarvärmen...

#3
2019-10-04 13:04

Självklart ska användningen av elsparkcyklar utredas - det är faktiskt ett fordon! Och vad som inte framgår ovan är att olyckorna med elsparkcyklar ökar lavinartat. I juli hade över 100 olyckor registrerats under 2019 och i augusti var antalet uppe i minst 241 olyckor, varav en dödsolycka. Man ska också komma ihåg att mörkertalet är stort eftersom elsparkcykel är en ny fordonstyp som saknar en egen olyckskod. Antalet olyckor kan mycket väl vara det dubbla. Att cyklister cyklar som de vill vet vi ju redan, men deras framfart bleknar i jämförelse med dem som far fram på en elsparkcykel. Många tycks tro att ju mindre ett fordon är, desto ofarligare är det - men det är precis tvärtom!

#4
2019-10-04 13:25

Det är inte så konstigt att olyckorna ökar då användningen av fordonet ökar, tar man det i procent så kan det ju se väldigt mkt ut.
Ställer man det mot andra fordon så ser det dock inte så illa ut, cykeln är ju ett bra fordon att jämföra med.

Och det är bra att det utreds, men hade hellre sett att man gör det på EU nivå än att varenda land gör en egen massiv utredning, så stor skillnad är det faktiskt inte. Det är bra om vi får lite tydliga förhållningsregler som uthyrarna och dom som använder elsparkcykel har att luta sig emot.
Men...som med det mesta...testa gärna en elsparkcykel i några timmar, de flesta brukar gå från gnällspikar till glada medmänniskor och positiva människor är ofta mer lösningsfokuserade.

#5
2019-10-04 14:12

Jag har inte tagit ställning vare sig för eller emot elsparkcyklar. Jag konstrade bara att det självklara i att utreda användningen av elsparkcyklar. Sedan var det inga procentsatser som jag angav ovan, utan reella tal. En annan aspekt är ju den gamla vanliga: Vi rör på oss på tok för lite. Om jag ändå ska ha en åsikt om elsparkcyklarnas vara eller icke vara blir den följande. Onödigt, det GÅR bra utan.

Trevlig helg!

#6
2019-10-04 14:53

Jag är helt klart för, många som använder en elsparkcykel tänker jag är folk som istället hade suttit i en bil (korta sträckor) eller åkt kollektivt.
Visst har olyckorna ökat med elsparkcykeln, men det är ju lite att konstatera självklarheter.
Jämför gärna med andra fordon så får vi en bättre bild av hur bra/dåligt läget faktiskt är.

En utredning bör ju fokusera på vilken typ av olyckor som är vanliga så att dom kan jobba för att förebygga dessa.

#7
2019-10-04 16:05

Kom i ca: 45km/tim igår på 50-väg och blev frånkörd av en elsparkcykel på cykelbanan bredvid.
Han måste haft bråttom....

#8
2019-10-04 18:47

Magiskt bråttom nästan, standard så gör dom 20-25km/h, trimmade så kan dom komma upp i 35, kanske 40 om du har tur.
Men det är väldigt få som kör så fort då 30km/h på en elsparkcykel känns som att det går undan rejält.

#9
2019-10-04 20:42

Antalet bilresor som dom ersätter i stan är nog extremt få, snarare promenader som ersätts, eller kanske tunnelbana. Kul sätt att ta sig fram på snabbt i stan, men vettefan om det är en hållbar lösning i längden. En cykel håller ca 2 månader enligt intervjuer som varit mee företagen, känns sådär.

#10
2019-10-04 20:58

En elsparkcykel håller normalt mkt längre om man köper någon av hyffsad kvalitet (5000kr eller mer). Problemet är snarare att de som hyrs ut inte är tänkta att användas så mkt och därför så håller dom inte så länge.
Med tanke på hur dom verkar behandlas så påverkar det sannolikt livslängden.

Sen finns ju det en andel billighetsjägare som köper billig skit, tror den kategorin behöver oroa sig mindre för eventuell olyckor med sin elsparkcykel och mer om att bli innebrända.

#11
2019-10-04 22:27

Det är konstig att allt ska utredas under flera år i detta land! Finns det ingen ansvarig som har en enda klar uppfattning i ledande och ansvarig ställning? Vad finns att utreda till 2021?! Hur ser det ut i våra grannländer? Samma oreda?

#12
2019-10-05 00:07

Elsparkcyklar har ett berättigande i trafiken. Det behövs schyssta tranportmedel för att folk ska slippa åka bil och belasta den ofta underdimensionerade kollektivtrafiken. Det är dock uppenbart att de hyrbara elsparkcyklarna har ställt till med en hel del problem som man sannolikt inte förutspått.
Personligen tycker jag att man borde bli rapporterad för nedskräpning alt. felparkering om man bara ställer sin elsparkcykel var som helst. Det är märkligt att man inte kan rapporteras för rattfylleri med eldrivna elsparkcyklar då det normalt för detta brott endast krävs att man under påverkan fört ett motordrivet fordon. Man får t.ex. inte köra en åkgräsklippare på fyllan, men att åka omkring packad på stadens gator ljudlöst i 20 km bland bilar och folk är tydligen ok så länge resan inte anses vårdslös. Elmotor eller bensinmotor som drivkälla, what's the diffrence?

#13
2019-10-05 08:13

Håller med Hundter - varför skall en utredning om detta behöva ta så lång tid ?

#14
2019-10-05 10:21

I Spanien är allt redan klarlagt till punkt och pricka. Vi kan läsa den engelska versionen och ta efter exakt. Eu bör samordna detta och andra saker med. I Spanien är det så att max 250 watt är en "cykel" och över är en "moped" med alla dess normala krav om belysning, bromsar försäkring och nummerplåtar. Enkelt och lättfattligt. Man kör där resp fordonsslag normalt får köra. Vi skall inte krångla till detta fast det naturligtvis kliar i fingrarna.

#15
2019-10-05 11:32

Mkt av det du beskriver jete är redan klarlagt i Sverige, t..ex. vad som är cykel osv.
Samma gäller var dom får köras.

Tror mycket av det handlar om en bra underlag för att kunna skapa tydliga regler för hyrbolag samt trafiksäkerhetsperspektivet.
I vissa länder så är det tydligt att man ställer högre krav på uthyrarna, men det kan ju också vara något som faller på kommunens bord.

#16
2019-10-05 13:10

Dom viker nog ner sig, det märks lite varstans nu när 40-tallisterna gått i pension. Nya tider liksom ;)

#17
2019-10-05 14:36

Reverend Benny där har du faktiskt fel, gått att få parkeringsvärmare sen 2016 i seat ateca, från fabrik. Går även till nya Tarraco och blir säkerligen möjligt i nya leon som kommer till våren.

#18
2019-10-05 18:53

Snabba är dom alltid regeringen. Utredningen klar mars 2021..... När den utredningen är klar är det ngt annat som är inne på marknaden. Varför skall det ta sådan tid - 1,5 år. Fan dom har knappt ”funnits” längre.

#19
2019-10-06 11:42

Det finns ju inte oändliga resurser, om detta ska prioriteras så får någon annat prioriteras bort.
Bättre att det blir en bra utredning som resulterar i ett bra beslutsunderlag.

Då många andra länder tittar på detta så kan man även se på hur andra länders regler slagit och slippa uppfinns hjulet på nytt.
Men som med det mesta så handlar det ju om att prioritera och använda resurser smart.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.