Teslachefen Elon Musk har väckt stor uppmärksamhet med olika utspel de senaste åren. Under samma period har Teslas försäljning sjunkit.
Även bilägarnas lojalitet till märket har påverkats negativt. Den har rasat på ett sätt som inte skett tidigare i Vi Bilägares årliga undersökning AutoIndex.
Nu har även fyra amerikanska ekonomiforskare tagit reda på hur mycket försäljningen påverkats av de olika utspelen. Det har gjorts i en vetenskaplig rapport vid National Bureau of Economic Research.
Forskarna har hämtat in Teslas försäljningssiffror i USA för respektive månad och använt en matematisk modell för att se hur försäljningen påverkas i demokratiska respektive republikanska delstater.
Utan den så kallade ”Elon Musk-effekten” skulle Teslas försäljning mellan oktober 2022 och april 2025 ha varit mellan 67 och 83 procent högre. Det motsvarar minst en miljon bilar, och kanske upp till 1,26 miljoner bilar – bara i USA.
Elon Musks aktiviteter ökade också försäljningen av elbilar och hybrider från andra biltillverkare med 17–22 procent, och minskade även delstaten Kaliforniens möjligheter att nå nollutsläppsmålen.
”Vi kan visa att Elon Musk, världens rikaste person och vd för den mest värdefulla biltillverkaren sett till marknadsvärde, hade en dramatisk effekt på Teslas försäljning på grund av politiska, partiska aktiviteter som inte är relaterade till Teslas kärnverksamhet”, skriver forskarna.
Rapporten är inte expertgranskad som vanliga vetenskapliga studier brukar vara, och enligt forskarna ska rapporten enbart användas för diskussion.