Bild
Nästa artikel
Elmotorcykel för vardagsbruk
Elmotorcykel för vardagsbruk
Elmotorcykel för vardagsbruk

Elmotorcykel för vardagsbruk

Nyheter

Den amerikanska elmotorcykeltillverkaren Zero Motorcycles lanserar nu DS ZF6.5, en elmotorcykel för vanliga människor.

De elmotorcyclar som hittills visats har varit rent ut sagt svindyra, och inte särskilt praktiska. Det ska det bli ändring på nu, menar Zero Motorcycles som lanserar en hoj som ska kosta runt 100 000 kronor ny och ha tillräcklig räckvidd för vardagskörningen.

För de pengarna får man då en ganska praktisk motorcykel med ungefär tolv mils räckvidd vid stadskörning, knappt sex mil på motorvägen. Räckvidden kan dubblas för 3 000 USD extra, men då offrar man också det baggageutrymme som finns tillgängligt. För ytterligare knappt 3 000 USD kan man komma upp i nästan 30 mil i stan och 14 på motorvägen. Kanske inget för mc-semestern, men väl så intressant för jobbpendling.

Diskutera: Vad tycker du om Zero DS ZF6.5?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-08-04 14:09

Dessa fordon börjar faktiskt bli intressanta, men om bilägare är svårflirtade när det gäller elbilar så lär mc-folk vara ännu svårare.
Verkar dock fått bra kritik i tester.
Kanske ger samma wow känsla som när man sätter sig i en el-gokart och inser att det är en annan känsla men minst lika kul.

#3
2017-08-04 15:09

Snabb acceleration och bra vrid, antar jag? Klart intressant. Skulle vara en skön känsla att acca ljudlöst ifrån en HD som brölar ut sitt otillåtna ljud vid rödljuset. Like a ghost rider...

#4
2017-08-04 16:01

Jag provade någon elektrisk mc på mcmässan och det var klart intressant. Det vore dock lämpligt med antispinn för att hantera vridmoment.
Motorcyklar drar i vanliga fall väldigt mycket energi per möjlig mankilometer och frågan är om det går att få det tillräckligt effektivt så man slipper batteripack som utgör större delen av vikten.

#5
2017-08-04 19:00

Hur ska man övertyga HD-killarna som gärna betalar 50000:- extra för Sceaming Eagle?
Det räcker knappast med en smatterpinne mot ekrarna, kanske det går att ordna något elektroniskt oväsen för ytterligare 3000 USD?

#6
2017-08-04 21:11

14 mil... M.a.o en caferacer, visst om man inte vill lämna stadsgränsen så kan det väl funka. Inget för mig iaf.

#7
2017-08-04 21:47

LOL. Blir säkert en storsäljare bland miljöpartisterna

#8
2017-08-05 10:15

Hm, jag tror jag behåller min fossil-mc. Iallafall med tanke på hur lite soppa den drar....

#9
2017-08-05 12:11

För det priset verkar det vara riktigt vettigt. Mer än 14 mil om dagen pendling är det nog inte jättemånga som har. Har dock varken pengar eller MC-kort :P Men det går åt rätt håll!

#10
2017-08-05 12:38

De sista, om någonsin, som låter sig övertygas är de som sitter på tungt vrålande och vibrerande HD. Men det finns ju även vettiga mc-förare.

#11
2017-08-05 12:40

Det är rätt Roy, dra alla hd-ägare över en kam.

#12
2017-08-05 17:46

Just hemkommen från en trevlig roadtrip med bil längs skånes kust mellan Åhus-Falsterbo. Är ganska less på många HD åkare som kör förbi eller stannar/startar sina HD moppar när man sitter på en uteservering eller ett cafe. De flesta kör med ljuddämpare som låter mycket-mer än original och sen har många Parkinson i högerhanden som ytterligare bidrar till oljudet. Det kom också hojåkare på BMW, Triumph, Japanska touringhojjar och visst hörs de men inte i närheten av många HD åkare.

#13
2017-08-05 23:17

Stefan
Lite som när man sitter vid uteservering och en lokalbuss dundrar förbi, eller en lastbil med grus, eller...

#14
2017-08-06 00:01

Zero har ju funnits ett tag nu men kostade tidigare runt 170-180.000kr om jag inte minns helt galet. Cykeln är förstås tänkt för de som vill kunna spara en slant och ändå samtidigt kunna åka Mc...Knappast samma människor som köper en HD.

#16
2017-08-06 11:34

Denna motorcykeln skulle alltså inte räcka en normal rallyrunda eller en klubbkörning. Vad är då vitsen?
Skulle vilja veta vad de menar med att denna cykeln är för "vanliga människor", är det de som inte är så intresserade av motorcyklar? Om de inte är det så kommer de knappast att ta mc-körkort och inte heller att slänga upp 100.000:- för denna.

#17
2017-08-06 12:14

Detta är ändå ett intressant exempel på hur motorcykelindustrin utmanas nu. För motorcykeltillverkare är ju mycket mera konservativa och stelbenta än biltillverkare. Frågan vad motorcykeltillverkarna vill göra med miljöteknik framöver är central, har startat en tråd om det på forumet, delta gärna!
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/andra-motorfordon-bila...

#18
2017-08-06 13:40

Den hade funkat för alla mina mc-resor utom två. Ska jag transportera mig längre sträckor kör jag hellre bil.

För övrigt konstigt att hylla tekniska lösningar och dess variationer i samma andetag som man sågar något som verkligen är udda.

#19
2017-08-06 14:45

L.Mäkinen, beror ju på lösning, måste en MC vara helt batteridriven t.ex.? Finns det vettiga alternativ, i alla fall i en övergångsfas? Vad fungerar att göra på en MC där det ju är ont om plats och där man inte vill att köregenskaper och räckvidd ska bli lidande? Jag skulle gärna se nån form av hybridisering som nästa steg på större touringhojar om det fungerar i praktiken. Lätt att kritisera fossilt men alternativen är ofta sämre. Diskutera gärna på forumet!

#21
2017-08-06 17:51

Inte mycket "frihet" där?och det är åratal innan den blir för "vanliga" manniskor och till nån vettig nytta?Detta är för kunsumentsamhället(slit och släng) och el-lobby"n.

#22
2017-08-06 21:28

Äntligen. Skulle skaffa en om jag hade bågekort.

#23
2017-08-06 21:59

Jag gillar elmotorer och skulle gärna ha en. I andra delar av världen är motorcyklar bruksfordon och precis som elbilar kan det funka perfekt för pendling.

För mig är det inte så noga vilken motor en mc har. Det mesta utom raka fyror kan ha en viss charm.

#24
2017-08-09 08:09

Nu är det ju inte bara HD-åkare som brötar runt, även de som kör pappsmällor (dvs. japanska HD-kopior) gillar att väsnas. Jag har inget mot ett gott muller, men det finns ju olika höga bullernivåer, och varför låta hela trakten få veta om när du vrider på rullen? Det skulle vara intressant att köra en elhoj, tror att det är en märklig känsla med den tysta och mjuka kraften. Som pendlarhoj vore det perfekt, det funkar ju utmärkt i t.ex. Kina som har miljoner elmoppar.

#25
2017-08-10 21:49

Batteriet kan man väl ha i en släpvagn bakefter....?
;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.