Bild
Nästa artikel
Eldrivna skåpbilen Opel Combo-e får bonus istället för malus

Eldrivna skåpbilen Opel Combo-e får bonus istället för malus

Nyheter

Slipp upp till 26 000 kronor i straffskatt de tre första åren genom att välja versionen med sladd.

Senaste tiden har det dykt upp flera elalternativ bland skåpbilarna. Bland annat Toyota Proace Electric och Citroën e-Berlingo. Nu kommer även Opel Combo med 100 procent eldrift.

Istället för att välja konventionell dieseldrivlina kan köpare av de elektriska Opelskåpbilarna slippa rejäl slant i fordonsskatt. Jämfört med att köpa en ny, dieseldriven Opel Combo skulle köpare av Combo-e spara in mellan drygt 22 000 kronor till 26 000 kronor de tre första åren på att välja eldrift istället. Dessutom belönas de med en bonus på 60 000 kr (eller 70 000 kr efter den 1 april om det nya förslaget går igenom).

Läs också: Ännu högre skatt för transportbilar – kan kosta över 20 000
 

Eldrivna skåpbilen Opel Combo-e får bonus istället för malus

Opel Combo-e drivs av en elmotor på 136 hästkrafter och litiumjonbatteriet har en kapacitet på 50 kilowattimmar, vilket kan ge en räckvidd på upp till 27,5 mil, beroende på körsätt och yttertemperatur. Laddhastigheten är satt till 100 kW. Beroende på marknad är ombordladdaren antingen på 7,4 kW enfas eller 11 kW trefas. 

Skåpbilen finns i två längder. Den kortare varianten är 4,4 meter och kan lasta 800 kilo. Den rymmer mellan 3,3 till 3,8 kubikmeter, samt har en dragvikt på 750 kilo. XL-varianten är 4,75 meter lång och har plats för 4,4 kubikmeter last.

Opel Combo-e börjar säljas hösten 2021. Det finns inga prisuppgifter än. 

Diskutera: Vad tycker du om Opel Combo-e? 

Eldrivna skåpbilen Opel Combo-e får bonus istället för malus
Taggar: Nyheter, Opel

Kommentarer

#1
mso 1000
2021-01-25 11:42

Ser franskt ut invändigt.
Istället för växelknappen på jätte konsolen skulle nog näringsidkaren uppskattat ett stort hål där för två liters drickor.
Men förmodligen så har dom inte stolsvärmeknappen på det vansinniga franska stället vid golvet ;)

#2
Jarl Karlsson
2021-01-25 11:53

Varför kan man bara kommentera vissa artiklar?

#3
Erik Söderholm
2021-01-25 13:26

Tyvärr har tonen i kommentarsfältet till många artiklar blivit riktigt dålig. Vi kommer delvis stänga ned kommentarsfältet beroende på artikel i väntan på en bättre lösning.

#4
N-iklas
2021-01-25 13:46

Roligt, då kan man se vad som anses som inte uppenbart kontroversiellt, baserat på tidigare erfarenheter, mycket intressant att följa.

#5
Styggavargen
2021-01-25 15:25

Erik Söderholm, jag skall vara tyst i fortsättningen. Kommer bara läsa artiklar inte kommentera.

#6
Jarl Karlsson
2021-01-25 15:53

Fast ni har inget eget material längre. Mest nyheter och bumpad podcast x10

#7
Carl Trefalt
2021-01-25 16:11

Och vad kostar den?

#8
Hundter
2021-01-26 10:10

Och jag som trodde att Vi Bilägare hyllade det fria ordet?!
Vi är ju inte Ryssland! Ej heller i USA!

#9
Erik Söderholm
2021-01-26 10:22

Vi hyllar kommentarsfält som håller en trevlig ton. Personpåhopp och annat som drar ned tonen hör inte hit – det förstör för alla.

#10
N-iklas
2021-01-26 11:33

Den gula färgen ser ju mer spännande ut.

Problemet är att det är en bedömningsfråga som öppnar upp för godtycke, en regel ska vara kristallklar och hållas stenhårt och skoningslöst, inte vara något som kan flexa lite hit och dit allt efter vad man känner för just i stunden, en sådan tillämpning av regler lägger grunden för ett sluttande plan som till slut bryter samman när vissa utnyttjar friheten till systematiskt missbruk och lär sig att de kan komma undan med det, gång på gång...

#11
glimma-48
2021-01-26 11:45

Erik Söderholm: Om jag skriver att "Vargen" överdriver förbrukningen av bränsle i mindre suvar och tillägger att jag är trött på detta tjatande om Suvar är detta ett oönskat påhopp på person? Jag vill veta var gränsen går. Något får man faktiskt tåla om man frågar mej i alla fall. Jag vill också att ViB framhåller att det är väldigt stor skillnad på suv och suv (Renault Captur och Volvo XC90). Om man kan köra en bränsledriven s.k. suv på ca 0.5-0.55 l/ mil så borde häxjakten inte tillåtas pågå på dessa fordon. Tycker även att ViB inte tillräckligt understryker fördelarna med mindre suvar contra lågbyggda motsvarande bilar.

#12
Henrik M
2021-01-26 12:30

Glimma: Fast varför ska de understryka fördelarna när/om de är mindre än nackdelarna? Tycker du då samtidigt att de ska understryka nackdelarna med det högre byggda fordonet lika mycket?

#13
Kodiaq
2021-01-26 12:52

He he
Bäst man inte lägger sig i..

#14
LeifV
2021-01-27 00:29

Erik Söderholm: Borde inte en "premium" -sajt kunna hålla sig med moderatorer som kan stävja om det blir lite för hett i kommentarerna. Eller är det tekniska bekymmer som hindrar, dvs man behöver en "premium" kommentarsfunktion?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.