Bild
Nästa artikel
Nyheter

Eldriven transportbil från VW

Publicerad 29 januari 2015 (uppdaterad 29 januari 2015)
Volkswagen e-load up! är koncernens första eldrivna transportbil.
Volkswagen Up som transportbil är inte tänkt i första hand för speditionsföretagen, den eldrivna varianten får bara ta 272 kilo last, men kan säkert fylla sin funktion i fordonsparken ändå. Lite mer får man lasta om man väljer den bensin- eller gasdrift i stället, 347 kilo får man stoppa i bensinmodellen och 400 kilo i den gasdrivna.

I princip handlar det om en Up där man slängt ut baksätet och satt in en mellanvägg. Detta har skapat en liten smidig bil med möjlighet att lasta över en kubikmeter, varav 920 liter i det primära lastutrymmet. Load Up finns att beställa nu och Volkswagen räknar med att leverera de första i mars, priserna börjar på 125 000 kronor med bensindrift, 150 000 med gas och 234 000 om du vill ha den eldrivna varianten.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Load Up?

Kommentarer

#1 • 2015-01-29 09:33
Pi

I alla fall i Sverige är nog El-Up'en miljövänlig oavsett var elen kommer ifrån i våra eluttag - i alla fall när man jämför med gängse fossilbränsledrivna fordon. Även dessa drivmedel skall ju tas upp, raffineras, distribueras och lagras och det mesta kostar på miljön på nåt sätt - alltså inte bara när bränslet förbränns i min eller din bil. Ibland känns det som att de som inte är så jätteglada i elfordon glömmer att det är en hel kedja av händelser även för det fossila bränslet innan det ligger i den egna tanken och en stor del av dessa händelser belastar miljön - innan ens egen bil överhuvudtaget rullat en meter med aktuellt bränsle. Men när det gäller eldrivet så är man snabba att påpeka de svagheter som ev finns redan innan bränslet tankats... Och nu avsåg jag på intet sätt speciellt dig C K utan detta var allmänt skrivet.

#2 • 2015-01-29 11:09
T B

Klart bekvämare än en sån där Piaggio Ape mopedtransportbil :-)
Lite konstigt dock att de behöll bakdörrarna?

#3 • 2015-01-29 11:16
PREVIA

Om alla våra bilar var elbilar idag så räcker elproduktionen från bara våra Vindkraftverk mer än väl för att ladda dessa och då hamnar mer av pengarna och jobben i Sverige vilket kunde vara bra nu när alla inte har något jobb att gå till. Även alla tätortsbussarna kunde idag drivas med el från förnyelsebar elproduktion om vi bara fick politiker med visioner vilket saknas tyvär. I dag finns redan elbussar som rullar dagligen som laddas i 3-4 minuter för att sedan körs i 60 minuter innan man behöver ladda bussens batterier igen. Det finns även bussar med större batterier som rullar hela dagen och sedan bara behöver laddas på nätterna.
Ett vindkraftverk som var största 2009 klarar ensamt att förse 7000 bilar med el för hela årets bilkörning
http://youtu.be/LQxp6QTjgJg
ck: även vattkraftsel som står för huvuddelen av el i Norden är hyggligt förnyelsebart, bara 20 % av Nordens el kommer från kärnkraftverken. Nu kommer även vågkraftverksel även om den inte hunnit bli så stor än, men ser man på vindkraftverken så var de inte så många för bara några år sedan.

#4 • 2015-01-29 11:42
PREVIA

ck: Ja jag tycker att det är bra om jobben ökar i Sverige, tycker inte du det? Kanske speciellt inom energiinporten som i en del fall leder till mycket elände runt om i världen utöver för miljön.
http://foreignpolicy.com/2014/07/28/the-islamic-state-is-the-newest-petrostate/

#5 • 2015-01-29 12:38
Mistro

"TB": Sådana bilar skall byggas så billigt som möjligt och billigast blir det just om man gör så små förändringar som möjligt. Dessa bilar säljer inte i så stora volymer att det vore lönt att bygga om karossen.
Dessutom är det praktiskt med bakdörrarna även om bilen är liten.
Prisbilden kunde förstås som alltid varit lägre men så är det med "transportbilar"...de är dyrare än vad de borde.

Tycker att man kunde göra samma sak med Passat,V70 med flera lite rymligare kombibilar och istället för att höja priset så borde man sänka det.
Kunde vara ett alternativ för många företagare tror jag.

Frun arbetar för kommunen där vi bor och de kör idag dieseldrivna Skodor vilka inte lämpar sig för deras körning. De skall bytas ut nu någon gång i år efter 4 år. Vad de kommer att välja vet de inte än men det blir inte diesel igen. Från och med 2019 eller 2020 blir det dock enbart gas eller eldrivna bilar som får handlas in.

#6 • 2015-01-29 14:14
Pi

Här är vi framåt när det gäller elbussar - http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastmanlandsnytt/premiar-for-elbuss-i-vasteras ...:)
Dock fortfarande bara ett försök men man kan ju hoppas att det går bra så att det blir en fortsättning.

#7 • 2015-01-29 14:28
PREVIA

ck: ja visst köper jag Svenskt både Volvo och Saab Cresent Monark och alla jag inte kommer ihåg, köper även bara svenska matprodukter då jag gillar öppna landskap med jordbruk och någon form av djuretik. Men nu är bränslet till just bilen och andra fordon till huvuddelen det som påverkar vår miljö förutom var fossila bränslens avkastning hamnar. Här i länken ser man vad i bilägandet som påverkar miljön mest och av det visar sig bränsle och att få bränsle fram till pumpen är nästan hela delen av påverkan av vårt bilkörande vilket gör bilar som går på delvis eller helt på el som är förnyelsebar gör mycket stor skillnad för miljö och arbetstillfällen. http://www.interfacecutthefluff.com/wp-content/uploads/2013/04/Screen-Shot-2013-04-18-at-16.37.32.png

#8 • 2015-01-29 22:16
PREVIA

Men vi är helt i händerna på Koreanerna som har det mesta av patenten som rör batterier för elbilar med sina 41 % ,där Tesla bara har 1,5 % som man kan få låna via licens.
http://www.electric-vehiclenews.com/2015/01/korean-companies-hold-41-of-global.html

#9 • Uppdaterat: 2015-01-30 09:56
saabnisse

Frågan var: " Vad tycker du om Volkswagen Load Up?".
Jag tror att det kan vara en utmärkt bil i vissa sammanhang, pizzabud t.ex.?
Men sett ur miljösynpunkt tror jag att den bör vara gasdriven.

#a • 2015-01-29 22:30
Mistro

Det är ju kul att du anser dig ha råd med en så fin bil "CK" men ditt räkneexempel haltar betänkligt.
Till att börja med så är XC70 en väldigt dyr bil att äga så även om den har ett fenomenalt och ofattbart högt andrahandsvärde så är bilens största nackdel just att den är väldigt dyr att äga.
Tyvärr framkommer detta lika sällan ifrån Volvoägare som ifrån t.e.x MB ägare.
Något värde på 150-200.000kr efter mer än 8 år och så högt miltal kan du tyvärr också glömma.
Vem sjutton skulle betala så mycket för en gammal Volvo?

Min mor har en XC70 D5 (summum+moms) -09 som har rullat ca 10.000mil och sådana bilar säljer handlarna för ca 150.000kr.
Hon har även en V70 AWD D5 -10 med 20.000 mil som hon köpte för några månader sedan för 100.000kr.
Nypriset på den bilen var 550.000kr.

Ta gärna en titt på utgifterna över Vib V70 -08 och du får en aning om vad stora bilar kostar att äga. Räkna med att den betydligt dyrare Xc70 kostar betydligt mer.
Som sagt inga problem för de som har pengar och du har ju ändå gjort en bra deal på så vis att du har lagt en bra handpeng. Behöver man sedan dessutom bilen till sin stora husvagn så är bilen ett utmärkt val men ett vettigt val för den vanliga barnfamiljen som behöver vända på en krona eller två är den inte.
Räkna med att bilen kostar åtminstone 45-50kr/milen även över en bra lång tid.
Att köpa en Volvo idag för att spara pengar är ingen lysande ide.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.