De varumärken man litar på mest när det kommer till elbilar är Tesla (18%), BMW (12%) och Toyota (8%). 

Nästa artikel
Elbilsägare är mindre märkeslojala
Nyheter

Elbilsägare är mindre märkeslojala

Publicerad 5 juli 2023 (uppdaterad 5 juli 2023)

De varumärken man litar på mest när det kommer till elbilar är Tesla (18%), BMW (12%) och Toyota (8%). 

Undersökning visar att märkeslojaliteten försvinner med elbilsköparna. 

Enligt en undersökning från den amerikanska bilhandlarsajten Edmunds har man sett en trend att många elbilsköpare inte är märkeslojala.

Statistiken visar att 85 procent av alla elbilsköpare i undersökningen var beredda att köpa en elbil från ett märke de aldrig tidigare ägt. Deras statistik över köp styrker även detta. I det första kvartalet i år valde 63 procent av elbilsköparna att köpa ett annat märke än det från den bil de bytte in. Detta är högre än de totala siffrorna för alla bilköp där 53 procent valde att byta märke. Elbilsköpare verkar alltså vara mer benägna att hoppa mellan olika biltillverkare, mycket beroende på vilken ny teknik som lockar mest. 

 

”Kanske tillhör varumärkeslojalitet det förflutna”

— Traditionellt räknar biltillverkare med konsumentlojalitet för att motivera sina försäljningspriser, men konsumenternas intresse för elbilar i kombination med det begränsade antalet alternativ på marknaden får kunderna att sätta sig bakom ratten på märken de aldrig förut kört, säger Jessica Caldwell, analytiker på Edmunds. 

Undersökningen noterar även att de grupper som är mest intresserade av att köpa elbil är främst yngre köpare och de som köper premiummärken i större utsträckning. 75 procent av 25- till 34-åringar och 79 procent av premiumbilköpare vill köpa elbil. Därför menar Edmunds att för att biltillverkare ska kunna bygga en märkeslojalitet i elbilsmarknaden är det dessa två grupper de måste vända sig mot.

— Elbilar förkastar det lojalitetsmönstren som biltillverkare har vant sig vid, och det kommer att vara intressant att se om det växande antalet elbilsmodeller från vanliga märken kommer att skifta tillbaka konsumenternas lojalitet eller om varumärkeslojalitet är någonting som tillhör det förflutna, säger Jessica Caldwell. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (51)

  • 11 juli 2023 saabnisse skrev: 40-talisten…
  • 11 juli 2023 Själv tycker jag att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.