Bild
Nästa artikel
Märket som överges av ägarna: ”Få vet vad det står för”

Märket som överges av ägarna: ”Få vet vad det står för”

AutoIndex

Ett välkänt bilmärke tappar hela fem placeringar i Vi Bilägares enkät som avslöjar hur lojala bilägarna är. Antalet nyregistreringar minskar drastiskt – vilket har en negativ inverkan på varumärket.

I Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex baseras poängen i lojalitetsenkäten på frågor som har emotionella kopplingar. Här svarar svenska bilägare på hur benägna de är att köpa samma bilmärke igen samt om de skulle rekommendera bilmärket till släkt och vänner.

Frågorna berör även hur attraktivt bilmärket anses vara och om bilen lever upp till förväntningarna. 

Backar vi bakåt fem år i tiden hittar vi Opel på 13:e plats av totalt 23 bilmärken i AutoIndex 2015. Ett bra år för Opel i Sverige som fortsatte att ta marknadsandelar och nyregistrerade 6 571 bilar – en siffra som toppas 2016 med 8 050 bilar.

Därefter dalar försäljningen drastiskt och ligger hittills i år på endast 1 211 nyregistrerade personbilar. Till och med lyxbilsmärket Porsche lyckas sälja fler bilar än Opel med god marginal. Varför vill så få köpa en Opel?

Vi ställer frågan till Anders Parment som forskar och föreläser om köpbeteenden och märkeslojalitet inom bilbranschen. 

– Opel tillverkar bra bilar men hur många känner någon som har en Opel? Bilköpare är trendkänsliga och tittar mycket på vad andra köper för bil, säger Anders Parment.  

Trots ett omfattande modellprogram, där även elbilarna Opel Corsa-e och Manta-inspirerade tuffingen Mokka-e ingår, har Opel svårt att övertyga svenska bilköpare.


– Tyvärr finns inte Opel på listan när människor köper bil och väldigt få vet vad varumärket står för idag.

”Svårt att se en framtid för dem”

Till viss del har även handlarna valt bort märket som hamnade i kläm redan när Saab och Opel började säljas under samma tak. På allt fler orter försvinner nu märkets närvaro när antalet handlare tunnas ut.  

– Det är viktigt att både bilägare och bilhandlarna gillar varumärket, fortsätter det som i dag har jag svårt att se en framtid för Opel i Sverige, säger Anders Parment som efterlyser självförtroende och dedikerade handlare. 

Genom åren har rankingen i AutoIndex lojalitetsenkät legat på en tämligen stabil nivå. Bilmärken som historiskt sett har stått för kvalitet med emotionella bindningar hamnar i topp. Dessa bilägare är mindre benägna att överge sitt märke, en lojalitet som tar flera år att bygga upp. 

Volvo tappar

Förändringarna i toppen är marginell även i år. Subarus oerhört lojala kunder ger märket en förstaplats och etablerade premiummärken som Mercedes, BMW, Volvo och Audi har starka emotionella kopplingar som ger framskjutna placeringar.

Att Volvo tappar två placeringar beror framför allt på höga förväntningar som inte infriats. En delfråga där Toyota och Kia utmärker sig stort tillsammans med Subaru.

Läs också: Här är Opels nya elsuv – med räckvidd på 32 mil

Taggar: AutoIndex, Opel

I Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex baseras poängen i lojalitetsenkäten på frågor som har emotionella kopplingar. Här svarar svenska bilägare på hur benägna de är att köpa samma bilmärke igen samt om de skulle rekommendera bilmärket till släkt och vänner.

Frågorna berör även hur attraktivt bilmärket anses vara och om bilen lever upp till förväntningarna. 

Backar vi bakåt fem år i tiden hittar vi Opel på 13:e plats av totalt 23 bilmärken i AutoIndex 2015. Ett bra år för Opel i Sverige som fortsatte att ta marknadsandelar och nyregistrerade 6 571 bilar – en siffra som toppas 2016 med 8 050 bilar.

Därefter dalar försäljningen drastiskt och ligger hittills i år på endast 1 211 nyregistrerade personbilar. Till och med lyxbilsmärket Porsche lyckas sälja fler bilar än Opel med god marginal. Varför vill så få köpa en Opel?

Vi ställer frågan till Anders Parment som forskar och föreläser om köpbeteenden och märkeslojalitet inom bilbranschen. 

– Opel tillverkar bra bilar men hur många känner någon som har en Opel? Bilköpare är trendkänsliga och tittar mycket p

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-09-29 08:01

Opel kan bara sälja på lågt pris och det håller nog inte i längden. Fransk Opel känns ju ännu mer ointressant.

#2
2020-09-29 08:38

Bytet av generalagent till Bruun, var ingen höjdare. Flera handlare har valt att sluta med märket p.g.a dåliga villkor från Bruun.
Fattar inte hur det kan fortgå.

#3
2020-09-29 09:45

Jag känner en person som kört Opel i över 30 år...antagligen längre. Det ligger nog rätt mycket i vad man haft innan och vad andra köper för märken. Nyligen bytte en jag känner ifrån Volvo till Seat och han har kört Volvo i över 40 år... varför byter man så sent i livet? Tittar jag på Opels hemsida så är det inte många modeller jag kan tänka mig, Corsa-e och möjligen en Astra.

#4
2020-09-29 11:49

Både Opel och Ford har konsekvent underpresterat på marknaden i 20-25 år. Man får helt enkelt en bättre bil från andra tillverkare för samma peng.

#5
2020-09-29 12:41

Och jag förväntar mig att BMW, Audi och Mercedes kommer att sjunka rejält på andrahandsmarknaden när de nyare modellerna får något år på sig, när folk märker vad de kostar att serva och reparera. Varning för att köpa en begagnad bil av dessa märken, de håller inte som förr. Beroende på allt mer avancerad teknik som går sönder och kostar infernaliska belopp att reparera. Om du ändå vill ha en BMW, Mercedes eller Audi, hyr/leasa en ny bil så slipper du helvetet när de går sönder efter något år

#6
2020-09-29 13:34

Är väl egentligen inga större fel på Opel de senaste 15-20 åren, men jag tror att konkurrensen från Sydkorea har plockat många kunder. Inte minst med generösa garantier och utrustning.

#7
2020-09-29 15:52

Tror både Ford och Opel har backat pga Hyundai/Kias framfart.
Och deras framfart kommer säkert fortsätta, så även andra märken kommer känna det än mer.

#8
2020-09-29 18:28

Opel var inte så populär, och det blev inte bättre att Opel blev fransk ägd.

#9
2020-09-29 21:04

Ejer selv en Opel Astra 1.6 cdti Sports Touring. Opel er selv skyld i mange af de problemer som der findes.

PSA meddeler, at OnStar lukkes 31. december 2020, på trods af at folk har betalt dyrt for dette ekstraudstyr.
Jeg har selv haft flere problemer med bilen:
Motorlampe som lyste ved ca. 50.000 km, bytte av strålkastare (högre) och nu hvor turboen er sönder på en bil som er lidt over 2 år gammal och kört 61.000 km. Hedin Bil har så en dårlig service, så det gör inte upplevelsen bätre.
Opel (Peugeot) har inte mitt förtroande längre.

Sorry for my bad Swedish.

#10
2020-10-06 20:51

"Vad märket står för" är ganska personligt, här kommer min lista på ett fåtal utvalda.

Toyota - Kvalitet
Volvo - Säkerhet
Tesla - El...drift
Peugeot - El...fel
Skoda - Ove Sundberg
Citroen - Komfort
Porsche - 50-års kris
Opel - Ja vad fan står det för ? Hattmärken i innertaket möjligen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.