Nästa artikel
Elbilen når längre med blått och rött i kupén
Nyheter

Elbilen når längre med blått och rött i kupén

Publicerad 3 december 2019 (uppdaterad 3 december 2019)
Blått kan få dig att tro att det är kallare än vad det är och i röd miljö inbillar du dig att det är varmt. På så sätt behövs inte lika mycket el till klimatanläggningen – och räckvidden ökar.
Biltillverkaren Ford har byggt in röd och blå stämningsbelysning i skåpbilen Transit, som snart lanseras som helt eldriven. Därefter har passagerare fått betygssätta komforten medan bilen utsatts för olika klimat i Fords väderfabrik i Köln.

I testanläggningen simulerades en nollgradig vinterdag och en sommardag med 30 plusgrader. Samtidigt belystes kupén: blått symboliserade nedkylning och rött uppvärmning. 

Det visade sig att energianvändningen minskade med 3,3 procent med blått ljus och 2,5 procent med rött ljus.  
– När vi exponeras för färg kan vårt humör förändras på många olika sätt. I detta fall har vi lyst upp interiören med olika färgtoner, där rött ljus hjälper till att skapa ett varmare intryck och ett blått ljus sprider en sval känsla. Genom att kunna avlasta bilens luftkonditionering frigörs en längre räckvidd, säger Lioba Müller, ljusingenjör på Ford Europa.  

Diskutera: Skulle du kunna tänka dig att ha röd eller blå kupébelysning i din bil? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-12-03 11:27
Klarsynt

"Räckviddsångest? Låt oss lura dig så är du i vart fall inte oroad under tiden ditt batteri töms."
Hört på läkarmottagningen: "Va? Vart sade du att du förfrös foten? I den elbil?"

.

#2 • Uppdaterat: 2019-12-03 12:16
Henrik M

Det är konstigt att räckviddssångest främst drabbar dem utan elbil.......
Och att elbilar skulle ha sämre värme, nej, knappast. Har aldrig haft så snabb värme som jag har nu i min elbil. Och nej, den drar inte så mycket batteri att det blir chockerande minskad räckvidd som vissa fått för sig.....
Däremot tror jag helt klart på den psykiska effekten av Fords experiment.

#3 • Uppdaterat: 2019-12-03 15:38
N-iklas

Nej det är inte konstigt alls, de som har elbil, med några få undantag för superversioner av Tesla, är de som inte har problem med begränsad räckvidd eller tycker det är tröttsamt att vänta på laddning.

De som är av motsatt åsikt har låtit bli att skaffa elbil och har därför ingen.
Bättre ventilation kan också minska behovet av luftkonditionering, i dag har många bilar undermålig luftgenomströmning och luftmunstycken vilket gör att man känner ökat behov av kylning.

#4 • Uppdaterat: 2019-12-03 19:57
Raywave

@N-iklas - de flesta har inte skaffat elbil ännu för att de är dyrare, inget annat. Genomsnittliga dagliga körsträckan i Sverige ligger på ca 4 mil. Alla elbilar på marknaden täcker detta minst 5-faldigt. Inom 5 år kommer priserna ha halverats och räckvidden dubblerats, inga fossilbilar säljs längre och du får ensam fortsätta puttra runt i din ;-)

#5 • Uppdaterat: 2019-12-03 21:05
E-niro

Fick känna på räckviddsångest i helgen då enda snabbladdaren i Ulricehamn var ur funktion. Ökad puls gav lite mer värme i kroppen och då kan man ju sänka värmen i kupen.
Då har vi löst det. Räckviddsångest = bättre räckvidd.
Men hur blir det på sommaren? Tänkte inte på det. Klarsynt löser det nog med nån positiv kommentar.

#6 • Uppdaterat: 2019-12-03 21:48
Bo Håkansson

Kan ändra belysningen i kupén på min Niro. Rött - Blått - Grönt osv. Problemet är att den ju bara är på när bilen står still......Känner dessutom ingen behov av att ändra.

#7 • Uppdaterat: 2019-12-03 23:39
Eric H

...

#8 • Uppdaterat: 2019-12-04 00:06
Hundter

Får Miljöpartiet styra i fortsättningen i detta land, så stannar Sverige och då behövs vare sig röd eller blå belysning !

#9 • Uppdaterat: 2019-12-04 00:07
N-iklas

"Genomsnittliga dagliga körsträckan i Sverige ligger på ca 4 mil. Alla elbilar på marknaden täcker detta minst 5-faldigt"

Det är främst ett PR argument från bilindustrin som mätt upp att det är på det sättet, i syfte att förklara bort nackdelen med kort räckvidd på sina bilar.

Vad man helt blundar för är hur besvärligt och opraktiskt det upplevs att man inte kan köra rakan vägen till målet eller fram och tillbaka den enda gången i veckan eller i månaden då man har behov av att göra en sådan lång resa.

Eller om det plötsligt inträffar något helt oplanerat och onormalt som en familjekris eller något släktrelaterat som gör att man snabbast möjligt vill förflytta sig mer än nämnda 20 mil.

Vissa människor vill ha en extra säkerhet och är inte trygga med att lita på att man aldrig behöver bryta vardagsrutinen och att något oplanerat eller oväntat aldrig kommer att inträffa.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har ju konstaterat att människor i dagens samhälle har en utpräglad brist på beredskap för det oväntade och utgår från att allt bara ska fungera.
Det finns ingen anledning att utgå från att detta synsätt inte också skall gälla på elbilsområdet.

Teoretiskt enligt exemplet om vad som händer om strömmen bryts en längre tid, så blir ju elbilarna med kort räckvidd snabbt stående, de med längre kommer längre och längst kommer de som hade turen att ha tanken full när det hände.

Man säger helt enkelt att "det kommer aldrig att hända"...
Vissa håller inte riktigt med.

#a • Uppdaterat: 2019-12-04 04:12
Anka-2

N-iklas förutsätter du har burkmat, filtar, braskamin och gasolkök i hemmet fall det blir strömavbrott?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.