Nästa artikel
Elbilar på frammarsch
Nyheter

Elbilar på frammarsch

Publicerad 4 februari 2019 (uppdaterad 4 mars 2019)
Nissan Leaf blev med sina 264 nyregistreringar i januari 2019, månadens mest populära elbil.
Andelen nyregistrerade bilar som tankar uteslutande el ökade markant i januari i år jämfört med i fjol.
Enligt branschorganisationen Bil Sweden registrerades under januari 2019 20.478 nya personbilar. Av dessa utgjorde laddbara bilar – det vill säga laddhybrider och elbilar – 13 procent. Vidare var 41 procent av dessa laddbara bilar rena elbilar.
– Det är en kraftig uppgång jämfört januari förra året, då andelen laddbara bilar var sju procent och av dessa var elva procent rena elbilar, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Mellan diesel- och bensinbilar var det relativt jämt, med liten fördel på tre procent för de bensindrivna bilarna. 

I sin helhet registrerades det färre bilar i januari 2019 än samma månad 2018, men Bil Sweden vill att vi ska vara medvetna om att januari 2018 var näst bästa januarimånaden någonsin. 

Volvo V60 blev vanligaste bil i nyregistreringarna, följd av V90 och XC60. Volvo är också största bilmärket med en marknadsandel på drygt 19,9 procent. Därefter följer Volkswagen med 13,1 procent och på tredje plats Kia, med något under 7,7 procents marknadsandel.

Kia berättar att det är deras bästa januarimånad någonsin och att varannan bil som de sålde var en hybrid, plug-in hybrid eller elbil. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp januari 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 456 st. 
2. Kia Niro, laddhybrid, 285 st. 
3. Nissan Leaf, elbil, 264 st. 
4. Volvo XC60, laddhybrid, 248 st. 
5. Renault Zoe, elbil, 239 st. 
6. Kia e-Niro, elbil, 175 st.
7. Hyundai Ioniq, elbil, 101 st.
8. Kia Optima, laddhybrid, 96 st.  
9. BMW i3, elbil, 95 st.
10. Volvo S/V90, laddhybrid, 90 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp januari 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 4073 st, 19,9%
2. Volkswagen: 2691 st, 13,1%
3. Kia: 1571 st, 7,7%
4. BMW: 1504 st, 7,3%  
5. Toyota: 1203 st, 5,9%   
6. Mercedes: 1196 st, 5,8%  
7. Skoda: 1090 st, 5,3% 
8. Audi: 868 st, 4,2% 
9. Ford: 789 st, 3,9% 
10. Renault: 598 st, 2,9%  

Bilmodellernas 10-i-topp januari 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 1227 st.
2. Volvo S/V90: 1209 st.  
3. Volkswagen Tiguan: 839 st.
4. Volvo XC60: 796 st.
5. Volkswagen Golf: 770 st.  
6. Kia Niro: 614 st. 
7. Mitsubishi Outlander: 470 st.
8. Volvo XC40: 442 st. 
9. Volkswagen Passat: 428 st. 
10. Ford Focus: 403 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-02-04 12:18
Raphael

4 av 10 på topplistan är SUV:ar, och en är en crossover. Vilket gör att 5 av 10 är lågbyggda bilar. VW sålde bäst av sin SUV. Passat har väl aldrig legat så långt ner tidigare. Ford Escort har tagit sig in, lär vara förregistreringar av den nya modellen. Inte bilar ut till kund.

#2 • Uppdaterat: 2019-02-04 13:06
Styggavargen

Tror man "tänker lite fel" också när det gäller el. Man tror att nu är koldioxid problemet löst, jag kan köra SUV med rent samvete. Men ack så fel vi har. Det är en energikris vi har, vi använder mer energi men kan bara framställa en bråkdel fossilfritt.

#3 • Uppdaterat: 2019-02-04 13:26
ToRy

En icke försumbar andel av de Passat som såldes tidigare var väl laddhybriden, som inte kan beställas eller levereras just nu. Det var väl den mest sålda laddhybriden under en rätt lång period? Den andel Passat som blev kvar räcker bara till en niondeplats.

Ford Escort? Är det vad vi kan kalla en freudiansk felskrivning? :-)

#4 • Uppdaterat: 2019-02-04 13:37
Klarsynt

Att mängden elbilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är.

Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna dessa blods-batterier. Detta är dessutom skattepengar som går rakt utomlands, eftersom produkterna inte är inhemska. För att inte prata om alla bidrag som går rakt till Norge.

.

#5 • Uppdaterat: 2019-02-04 13:42
L. Mäkinen

Klarsynt,
Du har fel. De flesta som provar att ha elbil vill helst ha det igen och siffrorna i skattesystemet är bara en bråkdel av kostnaden för att ha bil. Alla vill inte ha en bil med förgasare och manuell choke.

#6 • Uppdaterat: 2019-02-04 13:56
Henrik M

Klarsynt: Ska bli underbart nu när jag plockar ut en bil med ett riktigt stort blodsbatteri och får av DINA skattepengar ett avdrag på prislappen ;)

#7 • Uppdaterat: 2019-02-04 14:26
107Carlsson

Jag har en granne som gjorde sig av med elbilen.Det var för stökigt att hålla på med. Samma var det någon i detta forum som sade för några dagar sedan. Experterna tycks oense om vad som krävs för att få en fungerande infrastruktur för elbilar, förutom de fanatiska entusiasterna förstås. Förutom utbyggnad av laddstolpar behövs säkert på många håll ledningsnätet byggas ut. Att framställa tillräcklig mängd el fossilfritt kräver förmodligen kärnkraft. Vind och sol är alldeles för osäkra tillgångar, och t.o.m. vatten är en osäker tillgång torrår som förra. Återstår då import av kolkraft. Förutom den el som behövs i vardagen till industrin, uppvärmning, belysning osv, så får elbilar nu dessutom stor konkurrens om elen av ökning i IT-sektorn. Enligt en artikel i DN 30/1 https://www.dn.se/kultur-noje/sa-paverkar-ditt-strommande-klimatet/ , drar dessutom de enorma datahallar som finns i bl.a. Luleå för strömmande data till Facebook, Youtube mm mera el än vad som förbrukas i små centralafrikanska stater.

#8 • Uppdaterat: 2019-02-04 15:17
Styggavargen

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Energianvandning/
Transporterna har nästan dubblerat sin energiförbrukning sedan 1970. Det finns mycket att jobba med, vi måste snåla ner på energibehovet men mer teknik och prylar ökar elanvändningen. Tror inte detta går att lösa utan tvång, samma problem föreligger när motorvägarna byggs ut för att de är fyllda med trafik, när den nya utbyggda motorvägen är klar tar det inte lång tid förrän mer trafik kommer dit och den blir åter en flaskhals. Det finns liksom ingen övre gräns för hur mycket energi folk vill göra av med, bara de har råd att betala till en rimlig kostnad.

#9 • Uppdaterat: 2019-02-04 15:40
Saslam

häst o vagn eller ska vi låta tekniken göra ett språng då det är long over due

#a • Uppdaterat: 2019-02-04 15:48
Raphael

Carlsson, jag förstår inte varifrån du har fått det från att det bara är kolkraft som går att importera. Runtomkring Sverige finns vattenkraft, sol- och vindkraftverk. Alla dessa är ihopkopplade och vi har elnät över gränserna. Självfallet kan vi importera vatten, sol och vind-el vid behov. Detta är framtiden - det blåser alltid någonstans och det är alltid sol någonstans. Genom ihopkopplade nät så kan vi alla dela på energin. Låt oss släppa det nationalistiska tänkandet, det finns ett internationellt samarbete här som vi kan ta del av!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.