Bild
Nästa artikel
I framtiden kanske varje elbil får sitt eget ljud.
I framtiden kanske varje elbil får sitt eget ljud.

Elbilar måste låta mer

Nyheter

Från och med 2019 ska alla eldrivna fordon som säljs utrustas med någon form av artificiellt ljud som hörs vid låga hastigheter. Det har EU-parlamentet bestämt.

Elbilar går tyst. För tyst, tydligen. Nu ska de få ett konstgjort ljud som ska göra dem mer hörbara i trafiken och därmed förbygga olyckor.
 
Men risken finns att elfordonen blir mer störande än bilar med förbränningsmotorer, då det kan bli en kakofoni av ljud när olika bilmärken med unika ljud samlas.
 
Nu ska det svenska företaget Interactive Institute Swedish forska kring ämnet för att lägga grunden till ett välfungerande system. Forskningsprojektet som ska ta två år heter SAVAS och står för Sound Design for Acustic Vehicle Alerting.
 
Fyra läten ska utvecklas och testas i simulerade trafiksituationer hos Scania i Södertälje. Samarbetspartners är bland annat Volvo och Transportstyrelsen.
 
Diskutera: Vad skulle kunna vara ett bra billjud?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2015-05-22 09:30

Behövs det verkligen när Auto-broms mer eller mindre är standard?

#2
2015-05-22 09:34

Detta är ju så dumt att man tror att det är ett skämt. Kan folk upptäcka cyklar i stadsmiljö bör de kunna se annalkande bilar också.
Halva njutningen med en elbil är att slippa onödiga ljud. Förbjud telefonflipprande för gående istället.

#3
2015-05-22 09:51

Jag tycker det vore trevligt med vinandet som fanns på äldre spårvagnar, gärna med en klockklang som alternativ till tutan!

#4
2015-05-22 09:59

Saabnisses ide är genial, retro är inne och en klockklang samt vinande hade varit perfekt.
Eller varför inte slå en pling till Hemglass och höra om man får licensiera deras melodi?

Skämt åsido, det kanske inte är en sån dum ide med någon form av diskret ljud.
Idag har vi teknik där vi kan vara väldigt precisa i vilken riktning ljudet skickas så man skulle t.ex. kunna designa det så att i innerstaden under 30 km/h så är ljudet riktat framåt osv medan det på motorväg är helt avstängt.

#5
2015-05-22 10:12

Här finns plats för en kreativ tillbehörsmarknad med ljud, t ex en diskret imitation av en Uralvagonzavod T-14 Armata.

#6
2015-05-22 10:16

L. Mäkinen, en del är blinda och hörseln blir det som man reagerar på. Även barn har svårt med synområdet när de mindre och litar till stor del på hörseln. Ingen dum idé att de kan få ha något ljud som går att höra på ett godtagbart avstånd. Som någon sade, detta ljudet behöver bara vara där i farter under 70 km/h...eller vad man nu tycker är bäst.

#7
2015-05-22 10:21

Körde en Renault Zoe ifjol. När jag körde sakta så var det nån form av "släpande" oljud - typ nåt skit/sten som låg och skrapade vid nån bromsskiva. Men nädå - det var ett syntetiskt oljud verksamt upp till ca: 30 km/t med precis samma syfte som diskuteras i denna tråd... Men jag tror att det skulle gå att koppla bort -än så länge i alla fall... F ö skulle jag nog helt klart kunna leva med en Zoe för kanske 90 % av mitt bilåkande. Men jag gillar inte den påtvingade batterihyran...

#8
2015-05-22 10:37

Lyxigare bilar hörs inte heller vilket gör att man försöker starta motorn fast motorn redan går, dessa bilar har man inte haft några krav på att förse med någon form av koskälla. Även hybridbilar kör ofta på bara el vilket gör att dessa inte heller låter mer än rena elbilar. I stadsmiljö är det många blandade ljud som gör att man ändå inte uppfattar ett enskilt fordon i kakafonin av alla ljud, alltså en ren skrivbordsprodukt som blir mer och mer vanligt tyvär.

#9
2015-05-22 11:11

Min förra kommentar är åt det puerila hållet. Jag vill inte vara respektlös mot alla dem som flytt krig och elände och kan reagera starkt ångestladdat på sådana ljud. Den typen av ljud hoppas jag vi slipper i svenska städer. En begränsning av utbudet med lagstiftning är kanske nödvändig. Spårvagnsvarianten finner jag mycket tilltalande.

#10
2015-05-22 11:50

Men Prius har tydligen redan ett ljud... :-)
https://www.youtube.com/watch?v=qP-tyvBGla4

#11
2015-05-22 12:46

Dagens bilar går så tyst att kommer det en rakt bakifrån så kan jag ibland ute på promenad bli överraskad, visst det har sin nackdel men samtidigt så saknar jag inte tiden med pruttlådor med jetturbinfläktar och man vänjer sig med vara lite mer uppmärksam, det minskade bullernivån är värd det.

EU är rent bissart, den ena idiotin efter den andra kläcks ur kadren stolvärmare med bra betalt.

#13
2015-05-22 17:58

Häftigt, jag fick faktiskt ståpäls av att fullgasa med ferrari 390 spyder!
Det ljudet kan man kanske få i volvon, den har ju batteri.....

#14
2015-05-22 19:26

Alla dessa beslut om vad vi måste ha. Däcktrycksmätare, autobroms och så ljud i elbilar. Ja, herregud...

.

#15
2015-05-22 20:10

Vid provkörning av en VW Golf 6 E-version hos VW 2012 i Dresden fanns i bilen ett artificiellt ljud som fungerade upp till ca 40 km/tim för att skydda gående och cyklister. Men, denna utrustning finns inte i E-Golf 7, av någon märklig anledning . Det är faktiskt en säkerhetsfunktion.
Men å andra sidan finns inte heller solceller på taket som driver en kylanläggning för kupén , när bilen står parkerad. Också en bra funktion.

#16
2015-05-23 13:33

Det bästa billjudet är inget alls!
Som flera varit inne på även när detta diskuterats tidigare, så är ju faktiskt cyklar ofta ljudlösa. En bil har alltid högre däcksljud även i låga farter (bortsett från MTB).
Instämmer helt i Previas kommentar.
Ska det verkligen behövas ljud så instämmer jag med Reverend Benny. Något diskret framåtriktat hummande upp till 30 km/h.

#17
2015-05-23 13:35

Kan tillägga att i stadsmiljö gör inget extra ljud någon nytta i den allmänna kakafonin.

#18
2015-05-23 17:04

Yrvaket beslut. Det finns ju bensinbilar som är i princip ljudlösa vid låg hastighet. Vi har sedan flera år en Chevrolet Silverado. När den var ny 'överraskade' jag flera gånger gående, främst på parkeringsplatser, som aldrig hörde bilen utan steg ut framför på bara någon meters avstånd. Jag anade snart att de aldrig hört bilen, så jag provade och lät en annan köra när jag gick vid sidan och lyssnade. Det allmänna bruset/bullret var starkare än bilens ljud vid låg fart!

#19
2015-05-23 17:17

Dröjer inte länge innan alla bilister måste ha blinkande hattar på sig vid bilkörning.

#20
2015-05-23 18:59

Aha, volvo sätter igång nu med det som Nissan började med 2007 och som deras bilar haft sedan 2011. Check!

https://youtu.be/DwPwx-YxIZM

#21
2015-05-23 19:36

Har varit en hel del i Kina, där det fullkomligt vimlar av elmopeder. Jag håller med, de borde låta mer så att man åtminstone anar att de är i närheten. Det är lite av en skräckupplevelse att plötsligt bi omkörd av en sådan på gång- cykelbanan.

// Krister

#22
2015-05-23 23:14

Först gnälls det om att bilar för för mycket oljud. Nu på att de lämmnar FÖR LITE ljud. Ja jösses...

#23
2015-05-24 09:08

Det är ju lika obehagligt med de fyrhjuliga pensionärsmopparna (och nu menar jag inte PRO-moppar, duvblå Volvo 340) som far omkring som blåsvedda troll på trottoarerna.
De hörs inte heller, men känns!

#24
2015-05-24 14:15

Hade inte Lexus det "problemet" på nittiotalet? Snart kan man väl ladda ner diverse kändisar som imiterar billjud från nån appstore till sin bil...

#25
2015-05-24 15:33

Tror faktiskt en gemensam standard när det gäller ljud är en bra ide, har tänkt på det en hel del när man cyklar i Stockholm och varit nära att krocka ett otal gånger med gångtrafikanter och andra cyklister som inte varit uppmärksamma.
Gör man en smart ljudgenerator som människor lär sig att känna igen, och där man kan rikta ljudet så kanske det inte är en som dum ide.
Kan man köra olika ljud för t.ex. cykel och bil så är det ännu bättre, då hör ju "mottagaren" vad det är som kommer.

Sen bör det ju inte vara en signal som ger folket runtomkring tinnitus utan är något folk hör men ändå inte störs av.

#26
2015-05-24 16:30

Jag kan lugnt konstatera att gående generellt är de mest tanklösa som finns.
Cyklister brukar hålla sig på sin sida (även om det på den allra senaste tiden börjat urarta lite), medan gående korsar vägbanan utan minsta förvarning och utan att ens vrida på huvudet för att se om det är klart. Allt ansvar flyttas över till cyklisterna.
Det måste ses som ett katastrofalt misslyckande från gamla TSV och dess efterföljare och NTF (som tydligen finns kvar utan livstecken) att den absoluta majoriteten av gående inte känner till de viktigaste grunderna. De vet ju inte ens att de är trafikanter och ännu mindre att de ska gå på vänster sida.
Alla som fyllt 60 borde i och för sig rimligen komma ihåg uppmaningen på radion att man ska gå på vägens vänstra sida - och det gäller alla slag av vägar.
Anser man inte att man behöver se sig för så framstår nog alla tystare fordon som skrämmande.

#27
2015-05-24 18:35

Javisst, allt gående bör förbjudas. Vem som helst inser ju att alla gående ständigt utsätter sig för livsfara, enbart att förflytta sig stående innebär en avsevärd snubbelrisk med resultat att avsevärda skador kan uppstå.
Är man sedan så korkad att man befinner sig gåendes i trafik och ständigt uppkopplad med sin smartfån, som givetvis kräver hundraprocentig uppmärksamhet, gäller det naturligtvis att andra trafikanter ska se upp!
Då räcker det nog inte med några försynta ljud från elfordon, det går nog åt rejält oljud för att överrösta fånlurarna.

#28
2015-05-25 17:01

Lätt som en plätt! byt ut elmotorn mot en dieselmotor i stället ;)

#29
2015-05-25 17:12

Roy, De gånger jag har som löpare frontalkrockat med cyklister så har jag hållit mig på vänster sida. Cyklisterna verkar tro att jag ska kliva av gångbanan när dom kommer. Numera går och springer jag på höger sida. Det verkar fungera bättre för då verkar cyklisten ta ett ansvar för att inte köra på mig! Värst är det på gång/cykelbanor som är åtskilda med en heldragen linje. Det konceptet har gått cyklisterna helt förbi!

#30
2015-05-26 06:57

Elbilars motorer osv ska låta åtminstonde i kupén som vanliga bilar å som renault clio electrique t ex. prius låter under 50 när den körs på el och twizy låter i o antagligen utanför den har ju hål i dörrarna

#31
2015-05-26 16:23

trasten, problemet är att även cyklister verkar tro att man ska gå på höger sida, så håller man sig inte tydligt nära vägkanten så kan det bli förvirring. Men jag har aldrig varit nära att frontalkrocka ed en cyklist när jag varit fotgängare.
Separerade gång- och cykelbanor är en bra idé om bredden på bägge banorna är tillräcklig och att hela vägsträckan är markerad. Här i Tyresö har idioterna markerat en del av en väg så när markeringen upphör så blir det lätt förvirring var man ska gå eller cykla. En del har fortsatt på samma sida som inom markeringarna, vilket medför att en cyklist kan komma farande på fel sida beroende på åt vilket håll cyklisten kör.
Man kan alltså inte bara stoppa in separerade banor för att sen plötsligt låta dem upphöra.
Det intelligenta i det här fallet är att informera och lära ut de två viktigaste grunderna - fordon till höger, gående till vänster - de långsammaste närmast vägkanten, alltså de gående och främst då de yngsta. Det här lärde jag ut till mina barn när de gick på dagis. Det enda problemet var inte barnen, utan idioter till personal som tvingade över barnen på fel sida, den högra, när de var ute och gick.
Vad gäller att hålla sig på sin bana, så syndar gående för fullt, men inte cyklister alls i lika hög grad.

#32
2015-05-26 16:24

klippa, varför ska elbilar låta som fossilbilar inne i kupén?

#33
2015-05-26 16:42

Att medvetet köra på någon för att den inte flyttar på sig visar bara att man har snörat på sig hjälmen för hårt!

#34
2015-05-26 18:55

Höll förövrigt precis på att bli påkörd av en cyklist som tyckte att rödljus inte gäller cyklar. Att övergångsstället var fullt med folk var tydligen av underordnad betydelse. Man vill ju inte tappa fart! Mycket syrebrist under hjälmen där! Mycket OT sorry !=)

#35
2017-04-02 03:28

Varför inte ett tydligare "swoosh" dvs ljudet som luften som bilen själv gör när den susar fram. Alla bilar borde dessutom ha sitt eget ljud eftersom alla är olika designade.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.