Jan Tore Gjøby, sakkunnig på Naf, delar Elsäkerhetsverkets kritik mot Easee.

Nästa artikel
Easee-förbudet får medhåll på hemmaplan: ”Inte överraskade”
Nyheter

Easee-förbudet får medhåll på hemmaplan: ”Inte överraskade”

Publicerad 17 mars 2023 (uppdaterad 24 augusti 2023)

Jan Tore Gjøby, sakkunnig på Naf, delar Elsäkerhetsverkets kritik mot Easee.

Den norska konsumentorganisationen menar att säkerhetssystemen i Easees laddboxar inte är tillräckligt bra – och är inte överraskade över det svenska försäljningsförbudet.

Det var i onsdags den här veckan som Elsäkherhetsverket levererade sitt chockbesked. Det norska stjärnskottet Easee, som bara fem år efter starten blivit en av de största aktörerna på marknaden för laddboxar till elbilar i Europa, beordras att omedelbart sluta sälja sina produkter i Sverige.

Den svenska förvaltningsmyndigheten menar att Easees elektroniska lösningar för jordfels- och overspänningsskydd inte lever upp till rådande standarder och har, trots ihärdiga protester från det norska företaget, bestämt sig för att bannlysa laddboxarna Home och Charge. Nu hotar försäljningsförbudet att sprida sig till hela EU och ESS.

Ärendet har tagit flera vändor de senaste veckorna. Easee har hela tiden bedyrat att deras produkter är säkra, och att problemet i stället är att de säkerhetsstandarder som gäller inte har hängt med i utvecklingen.

– Det finns ingen standard som tar höjd för vår teknik i sin helhet med jordfelsbrytaren som en integrerad del av laddaren, säger Knut Arve Johnsen, hårdvaruchef på Easee, till Elinstallatören.

– Man måste titta på vad standarden vill uppnå. Vilken säkerhetsfunktion vill man ha genom att tillämpa standard? Dels uppnår vi samma säkerhet, dels når vi mycket längre med våra säkerhetsfunktioner. Vår produkt är mycket säkrare, fortsätter han.

Ett av klagomålen från Elsäkerhetsverket var att den integrerade jordfelsbrytaren saknar en manuell, mekanisk testknapp – något som är ett krav för de vanliga elektromekaniska jordfelsbrytare som finns i elskåpen i de flesta moderna hem. 

Men Easee menar att en sådan knapp inte behövs med den lösning de har valt, eftersom de har en inbyggd sensor som hela tiden letar efter jordfel och som testas automatiskt varje dag och inför varje laddsession. 

– Om sensorn inte skulle fungera kommer laddningen blockeras. Man kan inte ladda alls om inte RCD-funktionen fungerar, säger Knut Arve Johnsen till Elinstallatören.

Men Elsäkerhetsverket håller alltså inte med. Laddboxarna lever inte upp till standard – och får därmed inte säljas. Och de är inte ensamma. På  Easees hemmaplan är Norges Automobilforbund, Naf, helt överens med den svenska myndigheten.

– Vi är inte alls överraskade över att det var laddarna från Easee som valdes ut och stoppades av svenskarna, säger Jan Tore Gjøby, sakkunnig på Naf, till tidningen Dagens Næringsliv.

Han menar att det elbilsladdare rent generellt har bristande säkerhet. Trots det ser han ingen omedelbar risk för brand eller andra fatala fel.

– Det är ingen akut fara. Vi är oroliga för vad som händer på lång sikt när utrustningen blir gammal och sliten. Det här är komplexa funktioner som kan svikta över tid, säger han, och jämför risknivån med att köra i 90 km/h på en 80-väg. Olycksrisken ökar, och olyckorna blir lite mer allvarliga.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (24)

  • 20 mars 2023 Läste på annat håll de…
  • 20 mars 2023 motorcykelentusiasten skrev:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.