Bild
Nästa artikel
Nyheter

E-klass All-Terrain ska utmana A6 Allroad

Publicerad 7 april 2016 (uppdaterad 7 april 2016)
Mercedes svenska försäljningsdirektör, Christian Engelhardt tror att hälften av E-klasskunderna kommer att välja fyrhjulsdrift. Mycket tack vare den kommande All-Terrain-versionen. På bilden syns vanliga E-klass.
Högre markfrigång, tuffare design och luftfjädring. Mercedes bekräftar att nya E-klass kommer i terrängkombi-utförande som ska utmana Audi A6 Allroad och Volvo V90.
I samband med Sverigelanseringen av den nya E-klassgenerationen bekräftade Mercedes att nya E-klass kommer som suvifierad terrängkombi. Tilläggsnamnet på den nya E-klassversionen sägs bli All-Terrain. Därmed får Mercedes en direkt konkurrent till Audi A6 Allroad samt stundande Volvo V90 Cross Country.
 
Grundreceptet är bekant.
E-klass kombi begåvas med högre markfrigång, större hjul och ett stylingpaket som ska förmedla en känsla av offroadkompetens.
 
Under skalet ska Mercedes erbjuda permanent fyrhjulsdrift och luftfjädring.
 
Mercedes vill inte säga något om prisnivån men Christian Engelhardt, försäljningsdirektör på Mercedes Sverige, bekräftar för Vi Bilägare att instegsmotorn till All-Terrain blir 220d. Därmed kommer Mercedes att kunna erbjuda en snål dieselfyra under huven, till skillnad från A6 Allroad som endast finns med sexcylindriga motoralternativ.
 
Nya E-klass kombi lanseras i Sverige i september, medan E-klass All-Terrain dröjer till våren 2017.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes E-klass som All-Terrain?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2016-04-07 18:03
S-E S

Behovet finns med dagens vägunderhåll.

#2 • 2016-04-07 20:44
Styggavargen

Va, vad är det som är problemet med vägunderhållet? Går utmärkt att köra på våra Svenska vägar inklusive grusvägar utan dessa "all road" varianter. Det är bara en gimmick.. bara för "syns skull" och så onödigt med de ökade utsläppen som det medför.

#3 • 2016-04-07 21:25
ksoderlund

Finns många vägar man är i behov av lite högre markfrigång.

#4 • 2016-04-08 13:37
benny karlsson

Var glad vargen, ytterligare en väderkvarn att bekämpa.
Stackars Volvo och Audi, den här blir inte lätt att slå. I alla fall om Mercedes gått "all in" och fått ordning på rostskyddet.
Håller med Von K. Gillar inte namnet. Geländewagen light kanske :-) .

#5 • 2016-04-11 16:59
Styggavargen

Kan ni skicka någon bild på vart ni kör om ni måste ha högre markfrigång!? Kört över 25 år med vanliga "låga" bilar med ca 12-14 cm markfrigång och aldrig varit i närheten av att behöva högre bil. Inte ens på dåliga skogsvägar/grusvägar. En del av dem är så pass dåliga så att man inte med 5-10 cm högre markfrigång skulle klara av att köra där, man få istället köra upp på de höga kanterna annars hade den höga mittsträngen slagit i underredet. (Om ni förstår hur jag menar med en skogsväg med hög mittfåra).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.