Bild
Nästa artikel
Dyson visar elbilen som inte blev inte av

Dyson visar elbilen som inte blev inte av

Nyheter

Efter att sladden dragits ur får vi se dammsugarföretagets skapelse som skulle fått nära 100 mils räckvidd.

Storbritanniens rikaste person, sir James Dyson, plöjde ner 500 miljoner pund i projektet att ta fram en elbil. Men innan första prototypen hann nå vägarna lades utvecklingen ner. Brittiska tidningen The Sunday Times har fått följa med in i företagets forskningsanläggning där James Dyson visar upp hur den sjusitsiga utmanaren till bland andra Tesla Model X skulle ha sett ut. Arbetsnamnet var N526.  

Det hela började 2017 då företaget Dyson, mest känt för sina dammsugare och hårfönar, gick ut med att de satsade på att utveckla en elbil som skulle stå klar 2020. Men allt fick ett tråkigt slut i oktober 2019, då man kom fram till att det inte var affärsmässigt hållbart. 

I ett uttalande på företagets hemsida skrev James Dyson att man istället ska koncentrera sig på bilrelaterad teknik, såsom AI och sensorer, dessutom utveckla av nya typer av batterier.  
"Vi kommer också att koncentrera oss på den formidabla uppgiften att tillverka solid state-batterier. Vårt batteri kommer att gynna Dyson på ett djupgående sätt och ta oss i spännande nya riktningar". 

Om Dysons elbil hade nått produktion hade den haft längre räckvidd än någon annan: 965 kilometer, alltså nästan 100 mil. Det är nästan dubbelt så mycket som Tesla Model S. Dubbla elmotorer fick den 2,6 ton tunga och 5 meter långa bilen att röra sig från stillastående till 100 kilometer i timmen på 4,8 sekunder. För att få ekonomin att gå ihop hade varje bil behövt en prislapp på 150 000 pund, motsvarande drygt 1,8 miljoner kronor.

Diskutera: Vad tycker du om att Dysons elbil inte blir verklighet?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-05-18 13:33

Märkligt att man inte hade bättre koll, eller om det är en bluff för något annat.

#2
2020-05-18 13:42

Nja,tror nog att man inte räknade med att marknaden skulle ändras så snabbt. De hade ju säkert sett att Tesla kunde sälja sin Model X för bortåt de summorna i förhållandevis stora antal, men den stora prisjusteringen nedåt kom innan de fick ut sin på marknaden. Tror absolut inte det var ett bluffprojekt med det namnet i spetsen, däremot tror jag de stötte på hinder de inte kunde lösa i tid innan bilen var frånsprungen. De skulle lansera den 2020 men hade inte en en prototyp på vägarna sent 2019, det säger nog att där fanns mer än en insikt att ekonomin inte skulle hålla.

#3
2020-05-18 13:51

Milliardärerna har väl nog mycket lyxbilar att välja bland

#4
2020-05-18 17:51

Räckvidden nådde inte ända fram....jaja, mej kvittar det, finns tryggare tillverkare att hålla i handen som tar hand om oss bilägare även i framtiden.

#5
2020-05-18 22:20

Undra om den också skulle ha "digital v8 motor"

#6
2020-05-18 22:46

Det fanns nog inte det sug efter produkten Dyson hade räknat med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.