Nästa artikel
DS3 får vingar
Nyheter

DS3 får vingar

Publicerad 21 januari 2016
"DS Wings" kallas emblemet i grillen som nya DS3 har förärats.
Senast i raden av DS bilar att skaka av sig Citroën i namnet.
Sedan DS3 lanserades 2010 har den sålts i 390 000 exemplar. Nu är det dags för att följa i DS4 och DS5:s hjulspår och göra sig av med Citroën i namnet. Uppdaterade DS3 har fått DS-märkets karakteristiska grill med emblemet i form av vingar centralt placerat.

Som tidigare kommer DS3 att ha kombinerat LED och Xenonljus.

Autobromssystemet Active City Break är laserstyrt och fungerar i hastigheter i upp till 30 kilometer i timmen.



På insidan har infotainmentsystemet en sjutums pekskärm och för Android eller iOS-mobiler finns Mirror Screen som stödjer både Apple Carplay och Mirror Link.   



Fem olika motorer kommer till den svenska marknaden. Två trecylindriga bensinmotorer, en fyrcylindrig bensinare och två dieseldrivna motorer, båda fyrcylindriga. Växellådorna är antingen manuell med fem eller sex steg eller automat.



Vill man ha lite vind i håret lanseras också DS3 Cabrio med delvis fällbart tak.



Nya DS3 förväntas komma till Sverige i slutet av april. Priser och utrustning på det svenska modellprogrammet har ännu inte fastställts.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya DS3?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-21 16:18
saabnisse

Jag begriper inte meningen med det här. Att göra sig av med ett, sedan nästan ett sekel, inarbetat varumärke och bygga upp ett nytt, med ett par fånigt sammansatta bokstäver, måste kosta skjortan oc till vilken nytta?
Varför inte fortsätta med Citroën- namnet och låta DS bli ett lågprisalternativ.
Även om Peugeot har gjort sitt bästa för att sabotera Citroën så borde de begripa att det här är en väldigt dyr väg att få upp försäljningen.
Sedan vad jag tycker om DS 3?
Ja, inte ett dugg, jag skulle inte tro att jag blir intresserad, men om jag blir det ska jag tala om det efter en provtur.
Hela idén förefaller typiskt franskt tvärdumt.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-21 16:18
hultarn

Och varför den där fåniga ratten med platt underkant..? Dumt mode!

#3 • Uppdaterat: 2016-01-21 16:22
Reverend Benny

En gång i tiden var jag spekulant på DS3;an. Trevligt yttre och fin design interiört. Hoppas dom lagt lite krut på att trevligare materialval och bättre detaljfinish i denna uppdaterade modell, det behövs.
Det verkar som bensinmotorerna uppdaterats också, det är positivt då de gamla verkar ha haft vissa problem i de motorstarkare versionerna (samma som sitter i Mini och Peugeot).

#4 • Uppdaterat: 2016-01-21 16:58
ffodil

hultarn, platt underkant på ratten har väl en viss funktion, att man inte slår lika lätt i benen vid in och urstigning, som jag uppfattar, känner det. Då har jag iofs. långa ben, men visst underlättar det lite, så även mindre ratt.

#5 • Uppdaterat: 2016-01-21 19:19
Zyn

Jag har alltid gillat Citroen. Men aldrig vågat äga någon.
Vem tror DS inte är en Citroen?

#6 • Uppdaterat: 2016-01-21 19:38
saabnisse

Jag har också gillat Citroen, men efter att Peugeot tagit över har de blivit allt för slätstrukna för att passa mig.
Att enbart förlita sig på en annorlunda och ibland konstig design räcker inte.
Det hade varit bättre om Citroen fått vara kvar med de tekniska innovationerna och DS vara en lågprisvariant av Peugeot.

#7 • Uppdaterat: 2016-01-22 09:20
hultarn

Det är inte lätt att vara Citroen.
Har de många udda och unika lösningar - då är de för konstiga.
Har de för få udda och unika lösningar - då är de inte tillräckligt konstiga...

Men, som mångårig ägare av Citroen, så ser jag inte problem med att köpa igen.
De flesta som "känner till" problemen med bilarna har själva aldrig ägt någon.
Som det komplicerade hydraulsystemet som bara krånglar. Har man hört, men inte upplevt.

#8 • Uppdaterat: 2016-01-22 17:30
Roy J

Ja, det är lite kul hur människor som glatt bytte sina läckande, konventionella stötdämpare lika ofta som man bytte avgassystem, förfasade sig över Citroëns konstigheter som alltid fungerade.
Skillnaden var väl att Citroëns system funkade lika effektivt om det inte gick sönder, för då funkade det inte alls. En bil med vanliga, slutkörda dämpare kunde trots allt gunga och studsa vidare.

#9 • Uppdaterat: 2016-01-22 17:34
Roy J

Alla som vet någonting alls om bilar vet att Citroën stått för något speciellt- ibland galet bra och ibland bara galet. Varför får de inte fortsätta vara lite egensinniga istället för denna okända DS?
Sen är det ju tråkigt att de blivit alltmer utslätade (liksom Saab blev efter GM-uppköpet).

#a • Uppdaterat: 2016-01-22 22:41
saabnisse

Japp, Roy förstod parallellen med Saab.
Det är alltid otrevligt när ekonomerna sätter sig över innovatörerna.
När det gäller Citroen är det ännu mer korkat än när det gällde Saab, de var ju utlämnade till amerikaner som ju alltid vetat bättre hur det ska vara, men Citroen har ju strypts av landsmän!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.