Bild
Nästa artikel
DS store i Stockholm.

DS öppnar butik i Sverige

Nyheter

Premiumsträvande märket DS inviger i helgen sitt showroom i Stockholm. Tanken är att det ska kännas lyxigare att besöka bilhandlare.

DS Store öppnar den 30 maj. Då är det Sverigepremiär för uppdaterade DS5 som får sällskap av DS3 och DS4 i en bilhall utöver det vanliga.

Rutmönstrade väggar, mörk färgskala och konst på väggarna ska spegla märkets strävan efter avant garde och lyx i fransk anda.
Frågan är om den flärdfulla bilhallen kommer att gå hem hos svenskarna.

– Vi föreslår något nytt och annorlunda. Det är viktigt att vi lyckas i denna första butik i Sverige i vår lansering av DS som ett premiummärke, säger Arnaud Ribault, global  försäljnings- och marknadschef.

Sveriges showroom är det femte i Europa, sedan tidigare återfinns DS i Köpenhamn, Royan, Bryssel och Paris.
 
Diskutera: Är bilhallens utseende viktigt för försäljningen tror du?

Kommentarer

#1
2015-05-28 17:04

Bilhallen förmedlar ju en känsla, i detta fallet ska det förmedla en känsla av lyx.
Ännu viktigare är ju att känslan kvarstår eller förstärks när man hoppar in i en bil.
Återstår att se om Citroën lyckats lyxa till ansiktslyfta modeller såsom DS3 när man tagit bort namnet så att känslan kvarstår eller förstärks.

#2
2015-05-28 17:10

Tror tyvärr inte på detta. Sverige är för stort till ytan, har för lite kunder och har för mycket fördomar, för många konkurrenter och tuff marknad.
Det blir inte lättare av att man försöker med unika och glest placerade butiker, något som inte heller funkade med Mini.

Sedan hoppas jag att denna artikel inte spammas ner med en massa odrägliga och ändlösa debatter om premium. Ska vi säga så? ;-)

#3
2015-05-28 17:23

Jag förstår inget av det här.
Citroen var en gång ett respekterat och ansett märke. "Traction Avant" , B7, B11, B15, 2CV och så 1955 när DS 19 presenterades och fick alla att häpna!
Efter att Peugeot tog över blev det mer och mer slätstruket och Citroen förvandlades gradvis till en dussinbil.
Nu ska man försöka göra premium av märket som man förstört genom att kalla det DS?
Det hade varit bättre om man gjort tvärtom för länge sedan och låtit Citroen få vara det tekniska premiummärke det en gång var.

#4
2015-05-28 18:45

Dömt att misslyckas. Hur kan de ens komma på idén? Skulle jag av en ren och skär tillfällighet råka åka förbi ska jag stanna och gå in - inte för bilarnas skull utan för att ta mig en titt på bygget i sig självt.

#6
2015-05-28 19:17

Jaja, man skrattade också åt Lexus försök att slå sig in i premiumsegmentet en gång...

Tiden lär väl utvisa om det här var en korrekt satsning.

#7
2015-05-28 19:57

Var ligger butiken?

#8
2015-05-28 20:56

Som det ser ut i avspeglingen i fönstret på butiken så gissar jag att det är Hedins bil nya anläggning i Akalla (Fd Svenska bil)

#9
2015-05-29 06:15

Ska kolla nästa gång jag passerar!

#10
2015-05-29 08:11

Jag både gillar och ogillar tanken...

Det som är lite cool och vågat är att man verkligen försöker löpa linan ut och göra ett nytt varumärke av DS-bilarna, dessa står ju faktiskt för något annat än deras vanliga C-bilar.
Dock tror jag inte att detta går hem i Sverige, som någon tidigare skrev, Sverige är nog lite för litet för detta.

Det jag ogillar rent generellt är vansinnet med bilpalats. Det gäller inte endast DS-store utan alla bilhandlare som tappat bort sig och bygger tempel med gym och restauranger och takhöjd på 10 meter... vad tillför det till mig som bilköpare? I mitt fall, inget och dessutom vet jag att jag får betala för palatset på ett eller annat sätt. För om inte bilen i sig kan ge mig det jag vill ha så kommer inget palats i världen göra att jag kör därifrån med deras bil.

All show - No go!

#11
2015-05-29 10:12

Vilket förbannat trams! Jag kan fatta tanken med lexus. De bilarna lär har en kvalitetsnivå som är ouppnåelig. DS däremot byggs av citroen och där råder inte samma felfrihet. Jag tror att DS blir en flopp. Jag köper hellre en lexus eller nya XC90.

#12
2015-05-29 10:27

Det är inte jättelänge sedan det byggdes om med marmorgolv för flera miljoner till ett annat märke, i samma hus! Vem tror ni betalar i slutändan?

#13
2015-05-29 10:34

Trasten. Kunderna.

#14
2015-05-29 11:13

Tror att man skulle behöva vara lite mer radikal för att DS ska kunna lyckas. Antingen mer udda (á la gamla Citroën) eller mer lik sina premiumkonkurrenter (vars kunder är rätt konservativa).

#15
2015-05-29 12:06

Bilnerd. No shit!

#16
2015-05-29 12:25

Sverige för litet för detta? Så Danmark och Köpenhamn är inte för litet? där en Dacia kostar en miljon och ägandet är så löjligt dyrt så man skulle gråta varje dag som bilägare.

#17
2015-05-29 14:22

Det enda som betyder något, är bemötandet, lyxiga lokaler hjälper intet om bemötandet är uselt, gäller oavsett märke.

#19
2015-05-30 11:38

Här handlar det enbart om estetik. Bilarna har ju ett personligt uttryck, men frågan är hur det är med komfort och utrymme.

Visst tittar jag på bilhallen innan jag kliver in och ser mig även omkring, men när jag väl börjat titta på bilarna så bleknar miljön omkring bort och betyder ingenting.
Blir jag intresserad så kan nog snarare en alltför lyxig (oftast kal) miljö ge ett negativt intryck. Hur mycket påverkar detta priset?
Är lite osäker på om Citroën verkligen uppfattas som tillräckligt exklusivt för att motivera miljö och merkostnad.
Håller med saabnisse om att Citroëns unika stil, egensinne och speciella teknik försvann på samma sätt som Saab urvattnades efter GM:s inträde.

#20
2015-05-30 13:07

Tror von-klotenhjelm har helt rätt i sitt sista inlägg. Tror även att få är sugna på att betala extra för bilen för täcka säljarnas kostnad för den flådiga hallen.
Man kanske kan jämföra lite med våra kära banker, vem är sugen att som kund betala för bankens flådiga palats när jag sköter det mesta på internet eller över telefon. Inte jag iallafall.

#21
2015-05-31 17:47

Detta gäller väl inte bara för detta märke, se vilka flotta hallar vanliga skitmärken som Toyota, Volvo, VW har! Och vilka får betala dessa...........totalt onödigt med så flotta hallar bara för att köpa en bil.

#22
2015-05-31 20:27

Denna bilhall är till för att marknadsföra DS, inte Citroën. DS är ett eget märke, från att tidigare ha varit ett "brand within a brand" så är DS numer eget och självständigt med egen design- och konstruktionsavdelning och styrelse. Det ingår in PSA-gruppen, men som ett eget märke. DS står för avantgardism, det handlar om speciellt och udda designade bilar där komfort och exkusivitet är i frontlinjen. DS handlar inte om att göra bilar som säljs på priset, eller bilar som har bäst utrymmen, eller bilar som säljs på några rationella argument. DS handlar helt enkelt om stil - om att sticka ut, det är ett personligt bilval som berättar ägarens goda smak för livets nöjen. Bilhallen har excentrisk design, därför att det är en fråga om kongruens. Allt med DS ska andas exklusivitet och avantgardism, så även köpupplevelsen. Tittar vi nu på i Kina så har DS-store den högsta kundnöjdheten i Kina, de ligger nr 1 på listor över säljhallar med bäst service och bästa köpupplevelsen bland alla märken. Det är ett koncept som PSA-gruppen nu försöker introducera i Europa för DS.

#23
2015-05-31 20:33

Bör kanske nämnas att DS Store är en konceptbutik, ett showroom, och som kommer finnas på 200 platser i världens större städer. Sverige kan känna sig hedrade att Stockholm tillhör en av de utvalda städerna. Och kom nu ihåg, att DS även kommer att säljas av särskilt utvalda bilhandlare. Man kan alltså köpa DS i en vanlig bilaffär också. Det är bara DS- Store som har detta särskilda koncept, som ett brut-de-brut för särskilt utvalda kunder. Detta kan jämföras med Audis showroom i Stockholm invid Kungsträdgården.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.