Bild
Nästa artikel

Direktrapport: Tre heta i Genève

Special

Saabs djärva konceptbil, folkabussens återkomst och nya Ford B-Max. Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström rapporterar.

Vårens stora bilhändelse pågar just nu i Genève. På plats i vimlet finns Fredrik Diits Vikström. Här är tre intressanta nyheter:

Saab Phoenix Concept
– Jag måste säga att jag blev lite överraskad när Jan Åke Jonsson och nye designchefen Jason Castriota slet av skynket från nya konceptbilen. Frågan är om inte Jan Åke var lite förvanad han också. Bilen kunde lika gärna stått i Spykers monter som ligger precis intill.

– Men jag tycker att det är skoj att Saab vågar ta ut svängarna. Frågan är bara vilka signaler man skickar till den typiske familjebilsköparen?

Volkswagen Bulli
– Min favorit hittills är den moderna varianten av klassiska folkabussen. Roliga, sympatiska retroformer. Bygg, Volkswagen!

Ford B-Max
–  Ford passade på att visa en nästan produktionsfärdig variant av B-Max. Den får smarta skjutdörrar på båda sidorna och ett bra insteg eftersom den saknar B-stolpar. Det kan bli en intressant liten bil när den lanseras nästa år.

 Läs mer om bilsalongen i Genève här på hemsidan och i Vi Bilägare nummer 4/2011, i butik från 15 mars.

Diskutera: Vad tycker du om Saab Phoenix Concept, Volkswagen Bulli och Ford B-Max?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
B tanke
2011-03-01 15:13

Bakom B-max måste vara lite samma tanke som Opel hade med Meriva, lättåtkomligt baksäte bra för pensionärer och småbarn? Smart, fast de flesta bilister åker själva i sin bil.

#2
skoda prisvärd
2011-03-01 15:18

SÄLJA ASET ANNARS BYT

#3
MR X
2011-03-01 16:10

Ja jag håller med dig skoda prisvärd!! Sälj aset annars byt!! Men vad skall du sälja eller byta ditt skodaas till??! ;)

#4
Lennart Svensson
2011-03-01 18:47

Han skoda killen som tycker att Saab är så intressant, vet du vad KIA betyder

Koreanskt Industri Avfall

#5
Das Auto
2011-03-01 20:08

Skoda-killen Lennart Svensson, är nog varken en kille eller en man. Har någon någonsin sett en karl köra Skoda?

#6
2011-03-02 10:20

Das Auto, om Skoda-killen varken är lille eller man så kanske han är just - en karl!
För övrigt fatar jag inte varför somliga måste skriva skit. Dit hör även de intelligensbefriade "uttydningarna" av olika förkortningar.
Har ni synpunkter, så MOTIVERA!
Uppkräkta barnsligheter har inte här i spalten att göra!

#7
2011-03-02 10:23

Funderar på hur lyckat det är att ställa en spektakulär konceptbil alldeles bredvid den nog så intressanta 9-5 SC. Trots sitt eget formspråk så bleknar ju 9-5 i sällskapet.

#8
mattea
2011-03-02 12:50

Man kan absolut fundera på varför Saab inte försökte sprida ut nyheterna lite mer. Men det handlar väl helt enkelt om att man måste få ut allt krut man har.
och de ser bra ut....miljödieselkombin med 180 hästar ... fortfarande starkast i världen.

#9
Fundersam
2011-03-02 17:14

Roy J: Ja, helt klart är det en utmaning när man har många nyheter på en kompakt yta. Det blir ju stora trumman för någon enstaka, och en del hamnar som du säger lite i skymundan. Frågan är om man skulle lyckats bättre med en pressvisning igår (9-5 kombi, 9-3 Griffin) och en idag för konceptkärran.

Fast å andra sidan kul på ett sätt att de har så mycket nytt. Och den där konceptkärran har verkar ha fått mycket uppmärksamhet i media, vilket ju är positivt för Saab som av en del (nåja, utanför Sveriges gränser då) kanske fortfarande tros vara nedlagt. Det kan ju vara svårt att slå igenom mediabruset i Genève med "bara" 9-5 kombi och 9-3 Griffin..

#10
Das Auto
2011-03-02 18:37

Är bara så trött på att läsa Skoda pissvärds kommentarer Roy

#11
jan edman
2011-03-02 19:28

haller med roy 9-5an combi skulle val egentligen varit det stora dragplastret men den nams knappt i media .

#12
Nithin01
2011-03-02 21:26

En journalist borde kunna kunna avgöra vad som är hett och inte...

På vilket sätt är SAAB:s nya conceptbil het?

Hett nära produktion?

Eller sista hettan i askan?

#13
2011-03-02 21:42

vill ha !

#14
mnja
2011-03-03 07:45

Re Matea.
Saab 180 starkast i världen?
Öh.. Har du sett Volvos nya Hybrid?
Saaben är ju en "damcykel" i jämförelse med den.

#15
mattea
2011-03-03 10:31

Saaben kan beställas och fås levererad inom 4-6 veckor, fortfarande starkaste miljöklassade diesel kombi och sedan

#16
odemex
2011-03-03 10:53

Kanske starkaste miljöklassade diesel kombi men vem f n vill skämmas och åka i en gammal bil som ser ut som en gammal sko som Saaben gör?

#17
2TT2
2011-03-03 11:43

Re odemex
Skäms gör bara veklingar utan självkänsla.

#18
odemex
2011-03-03 13:12

2TT2 Testa åka en Saab så får du se att du blir en av dem.Du kommer säkert att känna igen dig

#19
MR X
2011-03-03 18:41

Supercool ser den ut. Och det som är kul är att detta koncept kommer låna en del av linjerna till kommande niotrean! Har som sagt var köpt mig en ny mini cooper countryman d. i väntan på nya niotrecaben som bör komma om två tre år! Tills dess behåller jag min 04 cab som jag valt att behålla!! :-) Man vet ju vad man har saab världens bästa bil!! Coopern får hålla caben sällskap i garage. Och jag är säker på att de kommer trivas ypperligt bra ihop!! :-)

#20
Nithin01
2011-03-04 23:18

Konstigt att man inte stöttar SAAB under tiden..

3 år..

Det är ganska mycket.

#21
MR X
2011-03-05 19:43

Vem har sagt att jag inte stöttar Saab?! Har lobbat hos vännerna som köpt sig varsin ny saab!! ;-) I väntan tills den nya caben kommer!! Nithin?! Har du stöttat ditt bilmärke då??

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.