Nästa artikel
Dieselförbud dåligt för miljöarbetet
Nyheter

Dieselförbud dåligt för miljöarbetet

Publicerad 24 juli 2017 (uppdaterad 24 juli 2017)
Att förbjuda dieselfordon kan ta resurser från utvecklingen av nollutsläppsbilar. Det menar EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska.
Det är efter att flera europeiska städer förbjudit, eller överväger att förbjuda, alla dieselbilar inne i städerna som den polska EU-kommissionären uttryckt sin oro. Resonemanget är att då i synnerhet den tyska bilindustrin storsatsat på utveckling av dieselmotorer så kommer den kortsiktiga miljöpåverkan tjäna på att dieselmotorerna är kvar och förbättras i stället för att de försvinner. Förlusten som skulle drabba tillverkarna om dieselmotorerna försvann skulle också drabba utvecklingen av mer miljövänliga fordon.

– Även om jag är övertygad om att vi ska ta oss mot nollutsläppsfordon i Europa så snabbt som möjligt så kan inte politiker och industri ha något intresse av en kollaps av dieselmarknaden i Europa på grund av lokala körförbud, säger Elzbieta Bienkowska till Reuters.

Idén kritiseras dock av analytiker som Reuters pratat med. 

– Hennes uttalande innhåller en del viktiga påståenden som vi menar tyder på att industrins lobbyister lyckats bra. De har antagligen argumenterat att ett dieselförbud skulle skada industrins inkomster och anställda, skada ansträngningarna att minska koldioxidutsläppen och skada de som nu äger dieselbilar, säger Wall Street-analytikern Max Warburton.

Diskutera: Tror du att dieselförbud är en bra idé?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-07-24 13:02
Tvärnit

Tvärtom en galen idè. Det är ju inte rätt att straffa ägare av diesel fordon, det är inte heller rätt att ytterligare försvåra för åkeri o handel då redan den förra idiotin ett bilfritt city tvingade handeln ut ur city och med den så förvann en stor del av dem kunder som skulle även flanera där och njuta av staden...Guten Tag lixom rätta på monokeln och lyfta på cylinder hatten ahh.. sehr schön!

#2 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Industriell verksamhet bedrivs primärt för att generera vinst. En viktig del i "balansräkningen" är att minska omkostnader/utgifter.
Mer än en gång ventileras säkert känsliga frågor bakom lykta dörrar, som t.ex "vad är förmånligast? att spendera 10 miljarder euro på teknisk utveckling, eller något mindre summor på lobbyingverksamhet".

#3 • Uppdaterat: 2017-07-24 13:12
Vidstige

Finns inte på kartan att EU skulle förbjuda diesel, att storstäder skulle förbjuda diesel, folk skulle göra uppror. Finns ingen politiker som vågar det. Dessutom är EU totalt CO2 fixerad, och då blir ändå argumenten för diesel starka.

#4 • Uppdaterat: 2017-07-24 14:07
Gunnar Lindberg

Volvo har fattat vad som är på gång. Slopar nya dieselmotorer och satsar allt på elektrifiering.

#5 • Uppdaterat: 2017-07-24 14:11
Holsner

Vidstige: Det är dags att se att det är flera länder som är på gång att göra just detta. Norge, Nederländerna, Frankrike och nu är diskussionen i Tyskland. Flera städer är på gång, eller redan har, infört förbud.

Låt oss hoppas att förbränningsmotorn överlever så vi kan fortsätta köra på gas i alla fall. =)

#6 • Uppdaterat: 2017-07-24 14:39
2fast4you

Holsner. I Oslo er det partiet de grønne MGD som har 7% i kommunevalget som sitter å presser frem horribel avgjørelser vedrørende bilkjøring, de styrer sammen med arbeiderpartiet som har 30% i Oslo. De har nå tenkt til å avgiftslegge mopeden også og få den ut av byen. Folk bekynner å bli lei dem nå så ved neste valg så forsvinner de og mye av det de har innført blir reversert i følge høyere som styrte før. De blir kalt miljøpartiet de gale, av folk i Oslo så dieselforbudet ved kalle dager blir nok opphevet etter neste valg, de er helt fanatiske

#7 • Uppdaterat: 2017-07-24 14:51
Vidstige

Holsner, nej, ingen har infört totalförbud. Det som varit hittills vad jag sett är tillfälliga stopp för vissa typer av dieselbilar eller prat om stopp för vissa äldre dieselbilar. Som jag sa, finns inte att man skulle förbjuda diesel nu men däremot kan man möjligen tänka sig stopp för fuskdieslarna, främst kanske euro 4 klassade. Man ska dock samtidigt inse att folk köpt dessa i god tro och just med hänsyn till miljö. Nr 1 är ändå CO2, och där är diesel förhålladenvis bra.

#8 • Uppdaterat: 2017-07-24 14:52
Christoffer Johnsson

Vilket jäkla tjafs om diesel. Har precis beställt en ny leasad bil diesel självklart. Knappast att Europa kommer att "slänga" eller skrota 100000 tals fordon inom något eller några år. Bara för någon puckad person eller parti kommer på det. Inte i något land kommer något sånt hålla i längden. Däremot det som ev talas om i Stockholm om Eu5 och äldre fordon. Borde förbjudas i innerstan men då både bensin och diesel.

#9 • Uppdaterat: 2017-07-24 14:55
Vidstige

leo, vilka storstäder i EU menar du har totalförbjudit dieselbilar? Och Stockholm kommer definitivt inte bli nästa, i Stockholm är problemet med diesel förhållandevis litet och vi har ingen tradition att förbjuda bilar retroaktivt. Du kan ju idag köra gamla bensinbilar utan katalysator i Stockholm.

#a • Uppdaterat: 2017-07-24 15:05
pinjong

Det har väl aldrig varit aktuellt just för EU att förbjuda diesel. Den finns ju reglering av emissioner enligt EUROn och de föreskriver lägre utsläpp och bättre mätmetoder. Om någon missat det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.