Bild
Nästa artikel
Dieselförbud dåligt för miljöarbetet

Dieselförbud dåligt för miljöarbetet

Nyheter

Att förbjuda dieselfordon kan ta resurser från utvecklingen av nollutsläppsbilar. Det menar EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska.

Det är efter att flera europeiska städer förbjudit, eller överväger att förbjuda, alla dieselbilar inne i städerna som den polska EU-kommissionären uttryckt sin oro. Resonemanget är att då i synnerhet den tyska bilindustrin storsatsat på utveckling av dieselmotorer så kommer den kortsiktiga miljöpåverkan tjäna på att dieselmotorerna är kvar och förbättras i stället för att de försvinner. Förlusten som skulle drabba tillverkarna om dieselmotorerna försvann skulle också drabba utvecklingen av mer miljövänliga fordon.

– Även om jag är övertygad om att vi ska ta oss mot nollutsläppsfordon i Europa så snabbt som möjligt så kan inte politiker och industri ha något intresse av en kollaps av dieselmarknaden i Europa på grund av lokala körförbud, säger Elzbieta Bienkowska till Reuters.

Idén kritiseras dock av analytiker som Reuters pratat med. 

– Hennes uttalande innhåller en del viktiga påståenden som vi menar tyder på att industrins lobbyister lyckats bra. De har antagligen argumenterat att ett dieselförbud skulle skada industrins inkomster och anställda, skada ansträngningarna att minska koldioxidutsläppen och skada de som nu äger dieselbilar, säger Wall Street-analytikern Max Warburton.

Diskutera: Tror du att dieselförbud är en bra idé?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Tvärnit
2017-07-24 13:02

Tvärtom en galen idè. Det är ju inte rätt att straffa ägare av diesel fordon, det är inte heller rätt att ytterligare försvåra för åkeri o handel då redan den förra idiotin ett bilfritt city tvingade handeln ut ur city och med den så förvann en stor del av dem kunder som skulle även flanera där och njuta av staden...Guten Tag lixom rätta på monokeln och lyfta på cylinder hatten ahh.. sehr schön!

#2
Lasse J
2017-07-24 13:08

Industriell verksamhet bedrivs primärt för att generera vinst. En viktig del i "balansräkningen" är att minska omkostnader/utgifter.
Mer än en gång ventileras säkert känsliga frågor bakom lykta dörrar, som t.ex "vad är förmånligast? att spendera 10 miljarder euro på teknisk utveckling, eller något mindre summor på lobbyingverksamhet".

#3
Vidstige
2017-07-24 13:12

Finns inte på kartan att EU skulle förbjuda diesel, att storstäder skulle förbjuda diesel, folk skulle göra uppror. Finns ingen politiker som vågar det. Dessutom är EU totalt CO2 fixerad, och då blir ändå argumenten för diesel starka.

#4
Gunnar Lindberg
2017-07-24 14:07

Volvo har fattat vad som är på gång. Slopar nya dieselmotorer och satsar allt på elektrifiering.

#5
Holsner
2017-07-24 14:11

Vidstige: Det är dags att se att det är flera länder som är på gång att göra just detta. Norge, Nederländerna, Frankrike och nu är diskussionen i Tyskland. Flera städer är på gång, eller redan har, infört förbud.

Låt oss hoppas att förbränningsmotorn överlever så vi kan fortsätta köra på gas i alla fall. =)

#6
leo_1
2017-07-24 14:20

Nya tider nu Vidstige. Man har redan förbjudit dieselbilar i några storstäder, flera är på gång. Beslut tagna. Skulle förvåna om inte Stockholm blir nästa. Att undanta Eu5, Eu6 dieslar går inte heller efter IVLs stora undersökning i våras där 30 000 dieselfordon noggrant mättes i VERKLIG drift.
De visade sig också vara riktiga miljösvin o då talar vi om kvävedioxider som visar sig skada hjärnan, särskilt på barn i nya forskningsrapporter.

Frågan är nog nu snarare om politikerna vågar låta bli att förbjuda dieselbilar i städer.
Lobbyisterna får det svettigt i höst. Med polskan lyckades de tydligen bra..

#7
2fast4you
2017-07-24 14:39

Holsner. I Oslo er det partiet de grønne MGD som har 7% i kommunevalget som sitter å presser frem horribel avgjørelser vedrørende bilkjøring, de styrer sammen med arbeiderpartiet som har 30% i Oslo. De har nå tenkt til å avgiftslegge mopeden også og få den ut av byen. Folk bekynner å bli lei dem nå så ved neste valg så forsvinner de og mye av det de har innført blir reversert i følge høyere som styrte før. De blir kalt miljøpartiet de gale, av folk i Oslo så dieselforbudet ved kalle dager blir nok opphevet etter neste valg, de er helt fanatiske

#8
Vidstige
2017-07-24 14:51

Holsner, nej, ingen har infört totalförbud. Det som varit hittills vad jag sett är tillfälliga stopp för vissa typer av dieselbilar eller prat om stopp för vissa äldre dieselbilar. Som jag sa, finns inte att man skulle förbjuda diesel nu men däremot kan man möjligen tänka sig stopp för fuskdieslarna, främst kanske euro 4 klassade. Man ska dock samtidigt inse att folk köpt dessa i god tro och just med hänsyn till miljö. Nr 1 är ändå CO2, och där är diesel förhålladenvis bra.

#9
Christoffer Johnsson
2017-07-24 14:52

Vilket jäkla tjafs om diesel. Har precis beställt en ny leasad bil diesel självklart. Knappast att Europa kommer att "slänga" eller skrota 100000 tals fordon inom något eller några år. Bara för någon puckad person eller parti kommer på det. Inte i något land kommer något sånt hålla i längden. Däremot det som ev talas om i Stockholm om Eu5 och äldre fordon. Borde förbjudas i innerstan men då både bensin och diesel.

#10
Vidstige
2017-07-24 14:55

leo, vilka storstäder i EU menar du har totalförbjudit dieselbilar? Och Stockholm kommer definitivt inte bli nästa, i Stockholm är problemet med diesel förhållandevis litet och vi har ingen tradition att förbjuda bilar retroaktivt. Du kan ju idag köra gamla bensinbilar utan katalysator i Stockholm.

#11
pinjong
2017-07-24 15:05

Det har väl aldrig varit aktuellt just för EU att förbjuda diesel. Den finns ju reglering av emissioner enligt EUROn och de föreskriver lägre utsläpp och bättre mätmetoder. Om någon missat det.

#12
Stoor
2017-07-24 16:08

Att förbjuda dieselmotorer är helt galet!

#13
saabnisse
2017-07-24 20:25

Naturligtvis är det fel att förbjuda dieselmotorer.
Det är alltid fel att begränsa teknikutvecklingen, det som ska begränsas är givetvis utsläppen.
Och då gäller det givetvis CO2 men i minst lika hög utsträckning NOX som är mycket värre för hälsan.
Men det gäller oavsett det bränsle som används.

#14
leo_1
2017-07-24 21:13

Visst är det lite väl magstarkt att till sig ett förbud mot dieselmotorer när man investerat upp till en halv mille för att vara "miljövänlig" i en tung, klumpig o miljöförstörande SUV, men i städer måste dom bort. Skadliga för hälsan, särskillt för barn.

Tyvärr är det även förbjudet att köra dem i terräng enligt terrängkörningslagen!

Det blir till att hålla sig till ändlösa glesbygdsvägar, helst i Norrlands inland. Trevlig resa!

#16
leo_1
2017-07-24 21:34

Jämför denna lag med hur Suvar,/stadsjeepar marknadsförts av tex Volvo i flera år..

#17
N-iklas
2017-07-24 22:13

"Så kan inte politiker och industri ha något intresse av en kollaps av dieselmarknaden i Europa"

Det säger allt som behövs.
Politiker och industri.

Ljuger eftersom det är löjligt att påstå att en sådan sak skulle fördröja en ersättningsteknik, den skulle naturligtvis tvinga fram en mycket snabbare satsning på det därför att alternativet vore att samtliga biltillverkare la ner verksamheten.

Och det är knappast sannolikt att Mercedes skulle meddela att man planerar att lägga ner företaget nästa vecka...

Politiker och industri träffas och festar i de exklusiva takvåningarna i Bryssel.
Resten av världen bryr man sig inte om.

Bilägarna med en dieselbil (vilket är majoriteten...) är enbart själviska och tänker uteslutande på sitt eget besvär och sin egen plånbok.
Alla som påverkar situationen är uteslutande egoister och funderar ut kreativa ursäkter.

#18
Styrbjörn
2017-07-25 00:00

Men leo_1, det är inte förbjudet att köra på egen mark enligt terrängkörningslagen. Finns många markägare i Sverige kan jag meddela.

#19
Pi
2017-07-25 08:26

Tvivlar på att det är så många nya, fina "stadsjeepar" som tas ut i terrängen för att köras på bilägarens egna ägor. Så terrängkörnings-egenskaperna är nog av underordnad betydelse för de flesta SUV-köparna.

#20
pinjong
2017-07-25 17:01

Mja, bilar som går fortare än 120 km/tim räknas ju inte som onödiga trots att de inte får köras fortare. Bilar med bra framkomlighet kan nog användas i andra sammanhang än just i terrängen.

#21
Kandidat
2017-07-25 12:53

Jag är kluven när det kommer till förbud mot diesel i våra storstäder (förbud mot diesel i hela länder är så dumt så det behöver vi inte prata mer om!). Jag förstår hur man tänker när man funderar på förbud, men känner att man kanske ska börja med a) att liksom USA ha samma utsläppsregler oavsett bränsle b) att ha de mer realistiska testmetoderna som lastbilsmarknaden haft i åratal, och som gjort klar skillnad där. Ta dessa båda punkter innan man överväger ett totalförbud är mitt tips.

Jo en sak till: Jo tekniken behöver regleringar och ibland till och med förbud för att man från politiskt håll ska visa vart man vill ha teknikutvecklingen. Titta bara på hur mycket snålare även amerikanska V8-bilar blivit, även i verklig trafik, sedan EU gick in och sa till att bilar inte får vara hur törstiga som helst. Även svenska Volvo har gjort en hel del på området (för siffror om vad bilar verkligen drar rekommenderas sidan fuelly.com)

#22
Styggavargen
2017-07-25 17:34

Diesel är ett bränsle för lok och lastbilar, inte vanliga bilar. Så för min del, får de gärna sluta tillverka bilar med dieselmotorer. Klart det är synd om de som köpt en diesel som trott att det varit miljövänligt. Vissa dieselbilar har dessutom varit skattebefriade i 5 år. Men folket köpte SUV när andelen diesel motorer ökade på marknaden, utsläppen sjönk inte utan stannade kvar på höga nivåer. Men visst, en diesel i en Golf och du kan köra den nedåt 0,35 liter/mil... det är inte dåligt, men verkligheten är snarare en XC60 som drar 0,75 liter/mil.. dvs dubbelt upp, minst!

#23
bgl
2017-07-25 20:13

I terrängkörningslagen (1975:1313) finns ingen koppling till ägandet av mark. Däremot står det uttryckligen i bl.a. länsstyrelsers tolkning av lagen att: "Förbudet gäller även markägaren själv och det är till för att skydda naturen." Tyvärr en vida spridd villfarelse att det finns en koppling till markägandet.

#24
leo_1
2017-07-26 13:15

Bra tillägg o fördjupning bgi! Visar ännu tydligare på vansinnigheten i stadsbillsracet med tunga bilar o dieselmotorer..

#25
Lasse J
2017-07-26 13:30

Bra bgl!
Hoppas VIB:s redaktion läser på regelverket lite. Framhävandet av och förtjusningen över "terrängegenskaperna" i testerna har för mig alltid varit obegripliga.

#26
leo_1
2017-07-26 14:35

https://www.svd.se/varnar-for-lanebubbla

Dieselgate rullar vidare..
Nu varnas för att att hamna i en lånebubbla efter att folk köpt dyr dieselbil, då de flesta lånat pengar till köpet då det ofta är dyra att köpa!

Kommande prisras är att vänta då långivarna snabbt kräver in hela lånebeloppet för bilen, som inte går att sälja då den tex får köras i tätorter..

Vilken mardröm de bilköpare av tunga dyra dieslar, ofta av stadsjeeptyp, sitter i.
Och jag tror vi snart är där o värre kommer det att bli. När de senaste forskningsrapporter att blir allmänt kända.

#27
leo_1
2017-07-26 14:37

"då den INTE få köras i tätorter" skall det vara

#28
Lasse J
2017-07-26 15:28

Herregud!
Folk måste ta konsekvenserna och ansvar för sitt liv och sina handlingar! Vi kan inte hålla på att "dadda" dom från vaggan till graven.

#29
pinjong
2017-07-26 19:24

Fortfarande gäller att Sverige förbundit sig att leva upp till lägre CO2 enligt Parisavtalet. Därför kan ingen svensk regering på kort sikt slå undan fötterna för dieselbilar. På längre sikt dvs till 2030 ska de svenska bilarna vara fossiloberoende. Då får vi köra på förnybar diesel, etanol och biogas. Samt på el förstås.

#30
leo_1
2017-07-28 17:24
#31
leo_1
2017-07-28 18:51

Frågan avgjord! Oväntat. Dielbilar generellt kommer ej att få användas/köras i Stuttgart Mercedes o Porsches hemvist i världen..
Grattis norrlänningar! Billiga bra bilar kan strax köpas till lågt pris. Och i Norrlands inland passar de utmärkt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6746836

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.