Bild
Nästa artikel

Därför blir chipbristen en långvarig huvudvärk för branschen

Nyheter

Förra våren var det coronapandemin som satte käppar i hjulen för bilbranschen. Nu gör en världsomspännande brist på mikrochip samma sak. Vi reder ut orsakerna bakom den globala halvledarkrisen.

Därför blir chipbristen en långvarig huvudvärk för branschen

I dagens uppkopplade värld innehåller nästan allt omkring oss ett mikrochip i någon form. Datorn, mobilen, till och med tvättmaskinen och brödrosten och – naturligtvis – bilen. 

Men de kiselbaserade mikrochip som är hjärnan i allt från motorstyrningssystemet och de automatiska bromsarna till ljudanläggningen och infotainmentsystemet har de senaste månaderna blivit en rejäl huvudvärk för bilbranschen. De är nämligen slutsålda. Efterfrågan är större än vad tillverkarna hinner med att tillgodose.

Resultatet är att parkeringsplatser utanför bilfabriker nu är fulla med nybyggda bilar som inte kan säljas eftersom kretskorten saknas. Biltillverkare som Volkswagen, Ford, Toyota och Volvo har skalat ned sin produktion tillfälligt.

Hos Mercedesägaren Daimler har 18.500 arbetare tvingats gå ned i arbetstid, och hos bilhandlarna står kunderna i kö för att köpa bilar som inte kan levereras. Hundratusentals bilar har inte blivit byggda och miljarder kronor i intäkter har uteblivit som en följd.
 

Moderna bilar blir allt mer datoriserade, vilket också driver upp efterfrågan på halvledare. Foto: Volkswagen
Moderna bilar blir allt mer datoriserade, vilket också driver upp efterfrågan på halvledare. Foto: Volkswagen

Ännu inga förseningar i Sverige

Än så länge har svenska bilköpare inte påverkats. De bilmärken Vi Bilägare varit i kontakt med har inga förseningar att rapportera när detta skrivs. Det är inte heller sannolikt att bilarna kommer att bli dyrare. Även om priserna på mikrochip går upp utgör de en väldigt liten del av produktionskostnaden för en bil. 

Däremot kan bilarnas utrustningsnivåer komma att påverkas. Det har redan hänt – tidigare i månaden meddelade exempelvis Peugeot att det inte blir några digitala instrument i modellen 308. I USA har GM börjat bygga pickuper utan en datorkomponent i bränslesystemet, med ökad bränsleförbrukning som följd.

Men branschen verkar vara inställd på att chipbristen kommer hålla i sig åtminstone under resten av året – och att det kan komma att bli värre. Enligt tidningen Financial Times har Volkswagengruppen gått ut med varningar om att situationen kommer att bli värre under andra kvartalet än den varit hittills. Wayne Griffiths, vd för Volkswagenägda Seat, säger till tidningen att det här är den största utmaningen för branschen just nu.

På svenska Volkswagen är budskapet detsamma.
– Det har inte varit så jättestora störningar för oss under första delen av året, vi har jobbat hårt för att minimera effekterna. Men det är svårt att överblicka vad som händer härnäst och det kan bli större påverkan längre fram, säger företagets svenska presschef Marcus Thomasfolk till Vi Bilägare.

Även lastbilsindustrin påverkas. Scanias inköpschef Anders Williamson säger i en intervju med Dagens Industri att situationen är ”nästintill förödande” och att den förmodligen kommer att pressa branschen även under 2022. 

Transistorerna i mikrochipen är så små att de inte går att se med blotta ögat. Foto: TSMC
Transistorerna i mikrochipen är så små att de inte går att se med blotta ögat. Foto: TSMC

Viruspandemin ligger bakom

Det finns flera orsaker till krisen, och den korta versionen är att det är för många företag och branscher som är ute efter samma komponenter.
När coronapandemin slog till förra året rasade bilförsäljningen världen över, under en tid med så mycket som 50 procent. Samtidigt ökade efterfrågan på datorer, spelkonsoler och annan elektronik när allt fler spenderade både arbetstid och fritid hemma.

Chiptillverkarna ställde då om från att göra chip för bilar till att tillverka sådana som används i datorer och mobiltelefoner. De är dessutom mycket mer avancerade och därför mer lönsamma att tillverka, så när bilindustrin fick fart på produktionen igen hade de svårt att bli prioriterade i orderböckerna.

Bilmarknaden återhämtade sig också tidigare än vad många trodde och då steg efterfrågan på chip till bilar snabbare än vad producenterna hade planerat för. Trots sin storlek utgör hela fordonsbranschen bara mellan 10 och 15 procent av marknaden för halvledare, vilket också gör det svårt för dem att bli prioriterade.

TSMC:s anläggning i Taiwan. Foto: TSMC
TSMC:s anläggning i Taiwan. Foto: TSMC

Tillverkas i Asien

Produktionen av mikrochip är väldigt koncentrerad – Taiwan och Korea förser tillsammans mer än 80 procent av världsmarknaden. Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, TSMC tillverkar mer än hälften av chipen och koreanska Samsung 17 procent. Kina har sex procent av världsmarknaden, men jobbar hårt på att bli en ledande aktör de också.

Att den lilla ön Taiwan har står för en så stor del av produktionen innebär också en risk. Om något skulle hända där skulle det få konsekvenser för hela världen – vilket det också har gjort. Taiwaneserna upplever just nu den västa torkan på årtionden, och i eftersom det går åt mycket vatten i tillverkningen är det ytterligare en orsak till att lagren är slut.

En halvledarplatta tillverkad av TSMC.
En halvledarplatta tillverkad av TSMC.
Fakta: Halvledare

Halvledare, vanligtvis tillverkade av kisel, utgör grunden i nästan alla digitala apparater. De används för att bygga transistorer, vilka kan beskrivas som en slags ventiler som antingen släpper igenom ström eller inte beroende på om de är elektriskt laddade.

I en dator representerar en transistor en Bit, alltså antingen värdet 0 eller 1 beroende på hur den är laddad. Ett modernt datorchip, exemelvis processorn i din laptop, innehåller flera miljarder transistorer. I de senaste chipen är transistorerna endast 5 nanometer stora. Chip för bilar använder dock mindre avancerade chip med större transistorer.

Svårt att öka produktionen

En fabrik som tillverkar mikrochip är en komplicerad apparat. Att bygga en ny fabrik är ingenting man gör över en natt – det kräver mycket planering och stora investeringar. Och det pågår redan satsningar på att bygga bort problemet.

Både i USA och EU pratas det nu om att bygga halvledarfabriker på eget territorium – chipen är så viktiga för så många olika saker att det har blivit en säkerhetspolitisk fråga att inte längre vara så beroende av Taiwan, Sydkorea och i förlängningen Kina, som också satsar stora resurser på att bygga fabriker. Kina anser dessutom att Taiwan är en del av deras territorium, vilket gör den lilla öns politiska framtid osäker.

Framför allt USA, med sitt pågående handelskrig med Kina, tycker att det här är en viktig fråga. Efter politiska påtryckningar gick TSMC redan för ett år sedan ut med att de satsar 100 miljarder kronor på en ny halvledarfabrik i Arizona.

Enligt experter är det den största investeringen någonsin av ett privat företag. Men det kommer inte lösa krisen nu – fabriken börjar byggas i år och kommer inte vara klar innan 2024.

Taggar: Nyheter

I dagens uppkopplade värld innehåller nästan allt omkring oss ett mikrochip i någon form. Datorn, mobilen, till och med tvättmaskinen och brödrosten och – naturligtvis – bilen. 

Men de kiselbaserade mikrochip som är hjärnan i allt från motorstyrningssystemet och de automatiska bromsarna till ljudanläggningen och infotainmentsystemet har de senaste månaderna blivit en rejäl huvudvärk för bilbranschen. De är nämligen slutsålda. Efterfrågan är större än vad tillverkarna hinner med att tillgodose.

Resultatet är att parkeringsplatser utanför bilfabriker nu är fulla med nybyggda bilar som inte kan säljas eftersom kretskorten

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.