Bild
Nästa artikel

DÄCKTEST: Duger näst bäst däck?

Nyheter

Hur bra är däcktillverkarnas andrafabrikat? Den frågan ställer sig Vi Bilägare i det årliga testet av sommardäck i Texas. Svaret är klart överraskande.

DÄCKTEST: Duger näst bäst däck?

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-03-15 10:01

Ett märkligt val av däckfabrikat!
Var är Good Year, Michelin, Nokian och Pirelli m.fl. som ju är vanliga däck i handeln?
Att Continental skulle vara ett av de bästa i er test förvånar ju inte, det är ett bra däck det kan jag hålla med om, men det är inte bra särskilt länge.
Jag har aldrig haft däck som slitits så snabbt.
Det hade varit bra med slitna däck i testet också för en jämförelse.
Alla byter ju inte till nya däck inför varje säsong.

#1
Raphael
2010-03-15 10:21

Premiumdäck, som Continental, brukar vara bra på att få ihop olika egenskaper och skapa däck med jämna och balanserade prestanda. Så att premiumdäcket är bäst i ett test med mellanpris och lågprisdäck, det är väl föga förvånande.
Däremot så kan billigare däck vara bra i torrt och på vått, ofta med bristande komfort och med högt rullmotstånd i jämförelse.
Att varje år testa GoodYear, Michelin, Nokian, Pirelli m fl andra premiumdäck känns mindre intressant eftersom däcktillverkarna kommer inte ut med nya däck varje år, och däck som var bra förra året är givetvis fortfarande bra i år. Därför är det bra att man testar olika däck. Det behövs testas andra däck än premiumdäck därför att många köper alternativ till premiumdäcken.

#1
Erik Rönnblom
2010-03-15 15:09

Tack Raphael. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

#1
Henry
2010-03-15 15:32

Utmärkta sommardäck för 428 kr, dom kör jag på, här har du länken.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=10346.121.3524&typ=R-123327&ranzahl=4&Breite=195&Quer=65&Felge=15&Speed=H&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=121&sowigan=So

#1
Saabnisse
2010-03-15 15:33

Jag skulle aldrig snåla och köpa något av dessa däck och Continental har jag ju dålig erfarenhet av.
Som väl är finns det ju andra biltidningar och deras tester att gå efter.

#1
Emme
2010-03-15 15:56

Väljer sommardäcken jag hade på förra året. När jag köpte bilen I juni så hade de bara rullat några hundra mil och de är fortfarande i gott skick. Minns tyvärr dock inte märket :)

#1
Roland
2010-03-15 18:19

När jag bytte bil i höstas valde jag MICHELIN Primacy för att få ett tyst lättrullande däck. Har inte kört på däcken än, men enl. tester skall det vara ett bra däck.
Skulle aldrig sätta på ett billigt däck med sämre vägegenskaper. Det kan vara de där extra meterna som jag klarar mig på om olyckan är framme.

#1
Janne
2010-03-15 19:12

Det finns inga däck som Michelin X på 1960 talet bullrade på grusväg med Volvo Amazon Sport gick 10000 mil. Nu går dom ju bara 4 - 5000 mil. kanske inte ens det.

#1
Roy
2010-03-15 19:31

Michelin X var däcket alla snackade om Det rullade sååå långt.
Sen kom däcktesterna och avslöjade att det var i stort sett den enda bra egenskapen...

Jag kan hålla med många om att det egentligen är intressantare att se hur bra ett däck är efter ett par säsonger - eller åtminstone en, för att få något slags medelvärde. Jag kan mycket väl tänka mig att däck som är utmärkta som nya, inte ligger bland de främsta när de alla rullat ett par tusen mil.

#1
Johan
2010-03-15 20:12

Har kört en BMW med Continental Sport contact 2 och fick byta bakdäck efter ca 3500 sommarmil framdäcken var fortfarande ok när den gått 6500 mil och det var deras sportdäck. Så jag är lite förvånad över att ni säger att de håller dåligt. Det gäller ju att ha rätt lufttryck i annars håller inga däck speciellt länge.

#1
Raphael Mabo
2010-03-15 20:48

Michelin håller länge, jag har haft flera bilar med Michelin och man får många mil med Michelin. Michelin rullar även lätt och komfortabelt. Däremot så har de inte det bästa våtgreppet sett till bromsförmåga och kurvtagning, även om motståndet mot vattenplaning brukar ligga på en hög nivå.
Därför att däck är kompromisser.
Continental vinner däcktester för att de har bra egenskaper på det som är mätbart i däcktester, men Continental rullar inte lika långt som Michelin.
Jag har kört på Nokian NRe, som var deras ekonomidäck och idag heter Nordman, och det gick hur fint som helst.
Däck i mellanprisklassen kan på flera egenskaper vara lika bra som premiumdäcken, men skillnaden är att ofta har sämre komfort, stötigare gång och högre rullmotstånd, plus att de kan ha en kortare livslängd.
Däck är kompromisser och ju billigare däck desto mer kompromisser gör man.
Sava är från GoodYear-gruppen och brukar vara stötiga och bullriga, men de har helt ok grepp.
Klébér och BF Goodrich är mellanprisdäck från Michelin. Nästan lika bra som Michelin själva och billigare.
Fulda från GoodYear-gruppen brukar ha bra vått och torrt grepp, men bullriga och rullar tungt.
Uniroyal från Continental är utmärkta på vått, men klår inte Continental som allrounddäck.
Semperit är Continentals österrikiska budgetdäck och brukar allmänt ha bra egenskaper på mycket.

#1
Bo johansson
2010-03-15 22:33

Ni som tyckt till tycks inte läst testen. Jag tycker det är jättebra att vi bilägare testar premiumsfabrikanterna andravals däck. Särskillt när testen visar att skillnaden i något fall inte existerar. Särskillt när däcken 205 55 16 v kan köpas för 670 kr på nätet. Även de tyska däcktestarna har kommit fram till samma goda resultat. D v s att 670 kr däcket får samma testresultat som michelindäck.
Jag sätter på däcken imorgon. Bak har jag nya primacy-däck. Den som lever får se?
Bättre spänna en båge som brast än aldrig spänna sin båge! (Heidenstam)
Bo J

#1
Roy
2010-03-16 18:27

En litn citatkorrigering:
Bättre lyss till den sträng som brast, än aldrig spänna en båge:

#1
Rolf Moberg
2010-03-17 10:35

apropå Heidenstam... på det "glada 60-talet" hade vi en duktig motocrossåkare i Nacka Motorsällskap vid namn Ulrik "Philis" Philblad som också "citerade" Heidenstam: "bättre att lyss till den kolv som brast, än att aldrig ha trimmat sin båge...". Om jag inte minns fel, kom citatet efter ett motorras under en SM-tävling någonstans i Sverige.

#1
Jes
2010-03-19 17:09

Av kommentarerna att döma, är det flera som inte läser papperstidningen Vi Bilägare.
Continental var ett premiumdäck som referens, därav saknas andra preiumdäck!
Själv låter jag plånboken välja ... Lär mej egenskaperna och hanterar bilen därefter

#1
martin
2010-03-21 17:55

Den funderingen jag har är hur står sig resultatet i olika storlekar?

#1
Editor
2010-03-23 11:56

Min favoritversion av Heidenstamscitatet är hämtat från studentspexet Gustav III: Det är skönare lyss till den säng som brast än att aldrig ligga i någe'.

#2
2015-03-16 18:02

Anpassning efter väglag och trafik gäller väl fortfarande! Och vi får ju inte köra fortare än vad hastighetsskyltarna visar???? Så däcken säger väl en del, men föraren likaså!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.