Bild
Nästa artikel

Däckövervakning 2.0

Nyheter

Continentals uppfinning kan justera däcktrycket under färd och på så vis sänka CO2-utsläpp.

Däcktillverkaren Continental har visat vad de kallar för framtidens smarta däck. De har ett avancerat system inbyggt, kallat C.A.R.E. Det står för ”Connected, Autonomous, Reliable, Electrified”.

Sensorer i däcken håller konstant koll på mönsterdjup, eventuella skador, temperatur och lufttryck. Med hjälp av centrifugpumpar kan däcken fyllas på med luft medan bilen rullar. Detta ska motverka den förändring av lufttryck som kan uppstå om man kör i varma eller kalla väderförhållanden.
– Överflödig komprimerad luft lagras i en inbyggd tank och PressureBoost-tekniken använder dessutom luften för att snabbt anpassa däcktrycket till olika körsituationer, säger Per Linder, produktspecialist på Continental Sverige. 

Att däcktrycket justeras under färd ska enligt Continental kunna hjälpa till att sänka utsläppen av koldioxid, CO2. 

Diskutera: Vad tycker du om Continentals däckinnovation?
 

Kommentarer

#1
2019-10-02 10:15

Låter bra men det blir knappast en billig lösning, däckpriserna kommer att skjuta i höjden.

#2
2019-10-02 10:30

Dyrt dyrt och ytterligare en felkälla att reparera utan att det är någon nämnvärd nytta med det. Det spelar ingen roll vad det är så använder man en hänvisning till CO2 som en marknadsföringsåtgärd, för att ett PK-argument kan man inte ifrågasätta Patetiskt

#3
2019-10-02 11:35

Hacken: Varför skulle däckpriserna öka av att man tillför en produkt som inte sitter i däcket och som får en högre prislapp än nuvarande lösning?

#4
2019-10-02 11:50

En fullständigt onödig konstruktion som förmodligen kommer att förorena mer i framställning än den kan kompensera för.
Det stämmer som Svenne skriver att fler och fler dumheter försvaras med hänvisning till CO2.
Varför inte ta steget fullt ut med de för somliga så populära breda, platta däcken, låt dom vara helgjutna, det finns ju ändå knappast plats för någon luft!

#5
2019-10-02 11:56

Henrik p.g.a sensorerna som sitter i däcken för själva övervakningen. Artikeln säger detta.
Övervakning av mönsterdjup, temperatur, skador, däcktryck (hur mycket däcken skall pumpas).

#6
2019-10-02 12:00

Du har helt rätt Hacken, jag som tittade fel och tog det som att allt var placerat i fälgen. Jag böjer mig :)

#7
2019-10-02 12:05

Henrik, det hade varit bättre att ha allt i fälgen egentligen.

#8
2019-10-02 12:17

Typisk utrustning för Audi A8 och övriga teknikspäckade leksakslådor klassen.

#9
2019-10-02 12:25

N-iklas: Handen på hjärtat, hade du fällt samma negativa kommentar om det varit Opel som presenterat detta?

#10
2019-10-02 14:36

Hög ofjädrad vikt låter inte bra.

#11
2019-10-02 18:00

Meningslösa fantasier.

#12
2019-10-02 18:15

Men var sitter centrifugalpumparna och den inbyggda tanken, då? De måste ju sitta i däcken eller mer sannolikt i fälgarna. En centrifugalpump fungerar ju endast under just centrifugering … Antingen påverkas däckpriserna eller fälgpriserna - eller (sannolikt) båda priserna!

Hittade nu. Jag tänkte helt rätt, så här är det: https://www.motormagasinet.se/article/view/679181/continental_lanserar_f...

Garanterat kommer den ökade tyngden att äta upp besparingen. Till detta lägger vi också utsläppen för tillverkningen. Jag tror inte alls på detta.

Edit: Sorry, jag såg inte att bilden fanns längst upp … :)

#13
2019-10-02 19:18

Hög ofjädrad vikt. Komplicerad obalanserad vikt. Hög komplexitet. Dyr lösning. Risk för haveri. Batterier?

Varför göra det lätt när man kan göra det helt vansinnigt svårt för sig?

#14
2019-10-02 21:33

"Snart på en bil nära dig!"...

#15
2019-10-02 22:14

Onödigt.

#16
2019-10-03 06:44

Onödigt så nej tack; )

#17
2019-10-03 21:03

Den här typen av dyr utrustning kan aldrig hamna i en bil med den typen av kunder som Opel har eftersom de aldrig skulle betala och därmed är det en ickefråga.
Opel har kommit med massor av dyr och avancerad teknik under åren men det har aldrig kommit längre än till prototypstadiet på bilmässan eftersom den skulle kosta för mycket och kunderna saknas.
En del har kommit ut i Cadillac men det är väl allt.

Däremot Audi, BMW och Mercedes kan ju stoppa in en rymdfärja i bagaget och kunderna betalar utan att blinka.

#18
2019-10-07 12:29

Måste säkert kalibreras på märkesverkstad vid hjulbyten. Slut på gör-det-själv i garaget alltså...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.