Nästa artikel
Däckövervakning 2.0
Nyheter

Däckövervakning 2.0

Publicerad 2 oktober 2019 (uppdaterad 2 oktober 2019)
Continentals uppfinning kan justera däcktrycket under färd och på så vis sänka CO2-utsläpp.

Däcktillverkaren Continental har visat vad de kallar för framtidens smarta däck. De har ett avancerat system inbyggt, kallat C.A.R.E. Det står för ”Connected, Autonomous, Reliable, Electrified”.

Sensorer i däcken håller konstant koll på mönsterdjup, eventuella skador, temperatur och lufttryck. Med hjälp av centrifugpumpar kan däcken fyllas på med luft medan bilen rullar. Detta ska motverka den förändring av lufttryck som kan uppstå om man kör i varma eller kalla väderförhållanden.
– Överflödig komprimerad luft lagras i en inbyggd tank och PressureBoost-tekniken använder dessutom luften för att snabbt anpassa däcktrycket till olika körsituationer, säger Per Linder, produktspecialist på Continental Sverige. 

Att däcktrycket justeras under färd ska enligt Continental kunna hjälpa till att sänka utsläppen av koldioxid, CO2. 

Diskutera: Vad tycker du om Continentals däckinnovation?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-10-02 10:15
Hackenbush

Låter bra men det blir knappast en billig lösning, däckpriserna kommer att skjuta i höjden.

#2 • Uppdaterat: 2019-10-02 10:30
Svenne60

Dyrt dyrt och ytterligare en felkälla att reparera utan att det är någon nämnvärd nytta med det. Det spelar ingen roll vad det är så använder man en hänvisning till CO2 som en marknadsföringsåtgärd, för att ett PK-argument kan man inte ifrågasätta Patetiskt

#3 • Uppdaterat: 2019-10-02 11:35
Henrik M

Hacken: Varför skulle däckpriserna öka av att man tillför en produkt som inte sitter i däcket och som får en högre prislapp än nuvarande lösning?

#4 • Uppdaterat: 2019-10-02 11:50
saabnisse

En fullständigt onödig konstruktion som förmodligen kommer att förorena mer i framställning än den kan kompensera för.
Det stämmer som Svenne skriver att fler och fler dumheter försvaras med hänvisning till CO2.
Varför inte ta steget fullt ut med de för somliga så populära breda, platta däcken, låt dom vara helgjutna, det finns ju ändå knappast plats för någon luft!

#5 • Uppdaterat: 2019-10-02 11:56
Hackenbush

Henrik p.g.a sensorerna som sitter i däcken för själva övervakningen. Artikeln säger detta.
Övervakning av mönsterdjup, temperatur, skador, däcktryck (hur mycket däcken skall pumpas).

#6 • Uppdaterat: 2019-10-02 12:00
Henrik M

Du har helt rätt Hacken, jag som tittade fel och tog det som att allt var placerat i fälgen. Jag böjer mig :)

#7 • Uppdaterat: 2019-10-02 12:05
Hackenbush

Henrik, det hade varit bättre att ha allt i fälgen egentligen.

#8 • Uppdaterat: 2019-10-02 12:17
N-iklas

Typisk utrustning för Audi A8 och övriga teknikspäckade leksakslådor klassen.

#9 • Uppdaterat: 2019-10-02 12:25
Henrik M

N-iklas: Handen på hjärtat, hade du fällt samma negativa kommentar om det varit Opel som presenterat detta?

#a • Uppdaterat: 2019-10-02 18:00
FAB

Meningslösa fantasier.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.