Bild
Nästa artikel
Dacia Spring Electric en eldriven minisuv för betongdjungeln

Dacia Spring Electric en eldriven minisuv för betongdjungeln

Nyheter

Dacias elbil kommer om ungefär ett år. Här är vad vi vet om den hittills.

Bilen du ser på bilderna är ett förstadium till produktionsmodellen av Dacias första elbil. Konceptet på bilden har arbetsnamnet Dacia Spring Electric-showcar. 

Dacia ser sin nya produkt som en stadsbil på 3,73 meter. Men för att tackla betongdjungeln behövs ändå hög markfrigång och inbyggda hasplåtar. 

 

Dacia Spring Electric en eldriven minisuv för betongdjungeln

Baklyktorna med formen av två liggande Y:n ska demonstrera hur Dacias ljusidentitet kommer att se ut i framtiden. 

Räckvidden enligt mätmetoden WLTP uppskattas till 20 mil. Det finns inga prisuppgifter än men biltillverkaren påstår att Spring Electric kommer att bli europas billigaste elbil. Dacia Spring Electric släpps under första delen av 2021.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Spring Electric?

Dacia Spring Electric en eldriven minisuv för betongdjungeln
Taggar: Nyheter, Dacia

Kommentarer

#1
2020-03-03 12:33

Om nu någon tror att den här blir billigare än något annat, bara för att Dacia gör den, så blir de nog besvikna. Det finns inga billiga eller folkliga elbilar (sådana med batteriklumpar alltså). Att Dacia är billiga idag beror på att de använder teknik som har funnits jättelänge och är betalad om och om igen: Man återanvänder alltså äldre saker och behöver inte betala för sådant som F&U. Smart. Men vad gäller batteriteknik så finns inget gammalt, och därmed finns det inget billigt att ta av. Och själva klumparna till batterier är inte billigare för Dacia än för någon annan. Tvärtom är de svindyra. Och därmed kan inte Dacia göra batteribilar billigare än någon annan. 

.

#2
2020-03-03 11:39

(redigerat) ....självfallet kan koncernen släppa en elbil under Dacia-namnet med teknik från t.ex. Zoe som hängt med ett tag för en klart lägre peng. Tror helt klart att när denna väl släpps att den kommer landa under de lägst prissatta elbilarna på marknaden idag. Och visst finns det redan idag folkliga elbilar som landar in på samma månadskostnad som fossilbilarna de flesta redan kör idag som köper nytt.

#3
2020-03-03 12:00

Finns väl absolut inget belägg för att detta inte ska fungera? Vi har ju t.e.x. redan, i England, sett att MG kan sälja en eldriven SUV (ZS EV) med vinst när produktionspriser hålls på Kina-nivå genomgående. De har behållit vinstmarginal enligt de siffror jag sett, och levererar iprincip vad koreanerna gör fast 20% billigare.

Där talar vi om en SUV som har längre räckvidd och är 50% tyngre (minst, gissar jag). Batterikapaciteten gentemot nämnd bil kan säkerligen halveras och därmed också priset. Här talar vi också om en organisation som definitivt kan få upp volym på tillverkning, och dessutom pratar vi om ett år framåt i tiden.

Dessutom, gällande den rena fordonstillverkningen, har väl Dacia defintivt bevisat att det kan hålla sig VÄLDIGT mycket lägre än alla som säljer på Europeiska marknaden. Fiat Tipo, tillverkad av Topas i Turkiet, är väl den enda bil som ens kan jämföras med något från Dacias flotta.

Det är ju ren idioti att tro att man inte kan kan tillverka en billig elbil för att det krävs FoU. Teknik för elektrisk framdrift är ju 100år gammal och det ni pratar om är BARA batteriet. En elmotor med bra verkningsgrad, omriktare, laddning etc....lastgamla tekniker i sammanhanget.

Och nu till just batteriet. Den räckvidd man lovar är alltså samma som i Renault Zoe från 2012, nio år (!!) tidigare än planerad release för denna bil.

Idag har Renault Zoe ett dubbelt så stort batteripaket och kostar ca. 350.000kr innan avdrag om 60. OM man tror att batterierna är det dyraste så borde man ju också tro att hälften av batterimängden borde dra ner priset betydligt!?
Ta bort ca. 50.000kr och du har 240.000kr efter avdrag.

Jämför sedan nybilspriset på en Renault Clio med en Dacia Sandero och du/ni kan dra bort 60-80.000kr till.

En elbil, som efter avdrag kostar 170.000kr, är såklart ett intressant val för många. Jag tror knappast att någon annan kommer ge sig på detta under 2021.

Jag skulle defintivt kunna tänka mig en som andrabil.

#4
2020-03-03 12:20

Rasmus: Vad har du som första bil?

Alla dagar i veckan skulle en enkel elbil få bli förstabil hos oss. Medan en bränsledriven bil får assistera den vid någon enstaka långkörning :)

#5
2020-03-03 12:20

Med laddning hemma så skulle den räcka för mina blott 1 000 mil om året, mest bestående av åkning till fritidshuset 10 mil t/r. Resten är frugans shoppingresor i stan. Varför ska då två pers behöva ha en större bil?

Men den går förstås fetbort för de här som kräver 100 mil mellan laddningarna och absolut dragkrok för de oumbärliga släplasterna...

#6
2020-03-03 14:20

Mycket intressant att se priset på denna. Kanske kan jag ha den som första bil , speciellt om den håller samma kvalitet som Dacia Duster. Snygg är den!

#7
2020-03-03 15:26

Xtuz: Du har helt rätt, och det är väl lite liknande för mig i praktiken. "Andrabil" i denna mening var nog lite av en tankevurpa från min sida då jag baserade rangordningen på inköpskostnaden. Med tanke på min boendesituation, i centrala storstan, så är säkert denna typ av bil något som använts mest frekvent för kortare utflykter.

Dock har jag ett ganska stort bilintresse (läs snarare "entusiast") som gör att jag har för ovana att ha (eller önska uppdatera) annan biltyp som används alltför sällan. Med detta ska läsas in sommar- och sportbilar, av brittiskt och italienskt urpsrung, som helst står parkerade. En ovana jag borde sluta med, istället för att samvetsmässigt kompensera med en elbil.

Kostar denna bil, i praktiken, under 200.000kr så blir det nog ett inköp.

#8
2020-03-03 17:40

Sen måste man betala mer för allehanda utrustning!

#9
2020-03-03 19:31

Plötsligt händer det, man blir glad för en ny Dacia. Toppen med en (förhoppningsvis) prisvärd elbil.

#10
2020-03-03 23:12

Detta blir en uppdaterad version av Renault K-ZE som säljs i Kina. Europa-versionen får uppdaterat batteri och mer motor men inga exakta specifikationer är kända. Jag tror man får räkna med ett pris på strax över 20 000 euro för bonusar och subventioner.

#11
2020-03-04 01:08

Carl Trefalt
Vad vore problemet med det. Den som vill ha mer får betala mer. Idag finns mycket utrustning som standard - som många kanske inte är i behov av. Ett lågt grundpris och hyfsad kvalitet. Tuta och kör.

#12
2020-03-04 08:04

Den kinesiska versionen saknar säkerhetsutrustning. Den europeiska behöver det för att kunna säljas. Dessutom har den kinesiska en tunn kaross. Den europeiska behöver ha förstärkningar för att klara iaf grundläggande säkerhetskrav även om Dacia inte siktar på 5 stjärnor så behöver de klara åtminstone tre i EuroNCAP. Att öka säkerheten innebär att vikten kommer öka eftersom förstärkningar och säkerhetsutrustning väger. Därför behöver den starkare motor och mer batteri än Kina-versionen. Och det kommer även leda till ett betydligt högre pris.

Den kinesiska ligger på motsvarande 70 - 80 000 euro i grundversion. Utan säkerhet och med 23,8 kWh batteri och 33 kW (44 hk) motor. Att jämföra med 50 kWh batteri och 100 kW (135 hk) motor i e-208.
70 kW (100 hk) motor och 35 kWh bör vara minimum för Europa. Och så ska den byggas i Europa, inte i Kina.

#13
2020-03-04 08:05

7 000 - 8 000 euro menar jag, det blev en nolla för mycket. :)

#14
2020-03-04 12:21

Ja vad ska jag dra till med? Gissar på 150 000kr efter bonus när den väl landar i Sverige.

#15
2020-03-04 17:44

Kan ju vara så att den inte får DC-snabbladdning för att hålla priset nere, utan man nöjer sig med 22 kW AC. Beprövad Renault-teknik. ;-)

#16
2020-03-04 23:54

Razmus, men Dacian kommer inte att tillverkas i Kina utan i Europa. I Rumänien. Även om Rumänien har låga löner ur ett europeiskt perspektiv så är det ändå högre än Kina. Turkiet har låga löner med, men Dacian kommer inte tillverkas där.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.