Nästa artikel
Citroën DS1 – första illustrationen
Illustration

Citroën DS1 – första illustrationen

Publicerad 16 februari 2012 (uppdaterad 16 februari 2012)
Citroën DS1 får världspremiär 2013 och är en direkt utmanare till Fiat 500. Vi Bilägares illustratör skissar den nya modellen.

Först ut i Citroëns speciella lyxserie var DS3-modellen. Sedan kom DS4 och därefter DS5. Nästa steg från den franska tillverkaren blir en prestigebil i det riktigt lilla formatet. Den ska byggas på samma tekni­ska plattform som kommande Citroën C1 och får beteckningen DS1.

Lanseringen sker enligt planerna i mitten av nästa år och den nya lilla lyx-Cittran är i första hand tänkt att ta upp kampen med Fiat 500.

Jämfört med den vanliga C1-modellen får DS1:an – förutom en mer avancerad yttre design – även bättre materialkvalitet i kupén och en betydligt högre utrustningsnivå. Modellen ska också, som tillval, erbjudas med karossen målad i tvåfärgslack.

Från start kommer det att finnas tre olika motoralternativ att välja; två trecylindriga enliters bensinare på 68 respektive 100 hk och en fyrcylindrig diesel på 70 hk. Den senare är utvecklad i samarbete med BMW. Även en GTI-version med 130 hk diskuteras, men den lanseras i så fall i ett senare skede.

Nya DS1 ska byggas i Citroëns fabrik i tjeckiska Kolin. Den blir snäppet mindre än en konventionell småbil och mäter 360 cm mellan kofångarna.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën DS1?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (3)
#4 • Uppdaterat: 2012-02-17 11:17
Mistro

Jo det blir ju en rejäl nöt att knäcka och visst behövs det lite fler mindre och roliga bilar.
I fallet citroen så var DS3:an en frisk fläkt,..men dem övriga två "förstår" jag inte alls. (DS4 samt DS5)
Hoppas ju att DS1:an blir betydligt mer lik DS3:an och på så vis "åtkomlig" för den större massan kunder.
En liten och rolig bil ifrån detta fabrikat bör inte kosta mer än max 150.000kr.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-19 14:23
Raphael

Första DS:en, ja den gamla klassiska Paddan, var faktiskt en premiumbil, en lyxbil, en direktörsvagn och statussymbol. Tror många har missat det. Den moderna efterföljaren till DS:en är C6. Det är denna anda som nya DS-serien ska ses, en återupprättelse av DS som premiummärke och statussymbol som det var en gång i tiden. Det som förvirrade köparna då och som fortfarande förvirrar köparna, det är att Citroën gör bilar från de billigaste billigaste till värsta lyxen och allt däremellan. På 60-talet fanns DS i ena änden och "tältet på fyra hjul" 2CV i andra änden av utbudet.

DS4:an gillar jag skarpt. En grand turismo coupé med hög markfrigång, helt klart ett eget och unikt koncept.

#6 • Uppdaterat: 2012-02-19 18:37
Mistro

"Raphael": Ja nog är Ds4:an unik alltid men jag gillar den som sagt inte....
Ännu "en spik i kistan" blev det då jag insåg att bakfönsterna inte går att hissa ner!
Unikt? Jepp! ...Korkat? Jepp! ;)