Bild
Nästa artikel

Citroën C1 kommer i ny tappning

Nyheter

I vår kommer Citroën C1 att lanseras som ansiktslyft modell. Uppdaterad design och lägre koldioxidutsläpp är några av nyheterna.

I skuggan av den stora bilsalongen i Detroit pågår just nu också en bilsalong i Bryssel. Där visar Citroën upp sin senaste modell: en ansiktslyft version av märkets minsting, stadsbilen C1.

För första gången släpper Citroën en bensinmotor vars CO2-utsläpp går under 100 gram per kilometer. Närmare bestämt släpper den ur 99 g/km. Vill man ha en elektroniskt styrd manuell växellåda med växelreglage vid ratten får man dock nöja sig med ett utsläpp på 104 g/km.

Liksom sin föregångare får Citroën C1 en längd på 3,44 meter och plats för fyra vuxna personer. Den finns med tre eller fem dörrar och bagageutrymmet rymmer 139 liter med uppfällt baksäte eller 700 liter med nedfällt.

68 hästkrafter
Bilen har en trecylindrig bensinmotor med en effekt på 68 hästar. Den drar 4,3 liter bensin per 100 kilometer respektive 4,5 l/100 km med den elektroniskt styrda växellådan. Som standard är bilen utrustad med bland annat ABS, nödbromshjälp, elektronisk bromskraftsfördelning och ESP.

Designmässigt har den ansiktslyfta modellen ny front och kortare motorhuv. Stötfångaren har fått ett nytt utseende med dimljus, varselljus och LED samtidigt som Citroëns emblem har blivit nydesignat.

Ansiktslyfta Citroën C1 kommer till Sverige i april.

Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyftningen av Citroën C1?

Kommentarer

#1
2012-01-13 16:39

Lite Kalle-Anka över huvudstrålkastarna, den har blivit lite mormorsbil a´la Mazda 121, rund och bullig....

#2
2012-01-13 16:59

Citroen gör verkligen söta småbilar. Med fyra dörrar!
Dessa småbilar blir alltid väldigt stötiga när man åker över järnvägen.
Till och med C3 tycker jag känns stötig jämfört med fullstora Cittror. Men det finns väl behov av dom även i Sverige.

#4
2012-01-13 20:55

De är sanslöst söta de där små ... Man vill nästan krama om den :o)
Möjligt att den både är bullrig och har dåligt rostskydd men det har den i så fall gemensamt med världens största fabrikat ;o)

#5
Olles brorsa
2012-01-13 22:07

Hellre en såt eller vacker bil, det är trevligt än ett opersonligt monster.

Detta är premium!

#6
2012-01-14 17:41

Tycker egentligen att förändringarna är för små för att "göra någon skillnad"
för dem som väljer dessa bilar.
Motorn är den samma och troligtvis det mesta annat också.
Kan ju hoppas att även insidan har setts över med t.e.x bättre ljudisolering och bättre/fler tillbehörs alternativ.

Hade gärna sett att bilen gick att utrusta som t.e.x en Fiat 500 eller Ford Ka.

#7
2012-01-14 18:04

För flashig! Själv idén med dessa bilar är ju att vara enklaste tänkbara och därmed billiga. De fungerar utmärkt på svenska vägar, jag har själv kört en C1 och tyckte det var en härlig liten bil som var ovanligt rymlig i framsätet.

#8
2012-01-14 20:58

Har dom gjort förändringar inuti bilen (knappas) för tex. 107 ser ju ut som en gammal japansk bil inuti (90-talet el-dyl)? :(

#9
2012-01-15 16:15

En bra Japansk bilkonstruktion som Peugeot och Citroën fått sätta en egen prägel på med tex annan kofångare och inredning.
http://www.tpca.cz/en/about-us/toyota-motor-corporation-en

#10
Börje bilkunnig
2012-01-15 16:31

Japanska bilar är väldigt underskattade. Tack vare C1 och 107 får fler uppleva japansk kvalitet!

#11
2012-01-15 17:03

Volvo och även Saab (om det blir av) är ju snart helt kinesiska med.

#12
Börje bilkunnig
2012-01-15 18:27

dubbelpost

#13
2012-01-15 20:22

Bybbelpost!
Finns tydligen två Börje. En, lite mindre seriös och en helt oseriös :)

#14
Uno Larsson biltekniker
2012-01-15 22:09

Gillar färgen skarpt!
Har alltid föredragit Aygo men även C1 i denna trio.

#15
2012-01-15 22:20

Jag hoppas verkligen att bilparken kommer att se ut så här i framtiden varför skall en peson åka omkring i en stor plåtlåda och häva ut en massa onödiga
avgaser nej fram för små bilar helst i staden för det blir sämre med parkering på alla ställen.

#16
2012-01-16 17:35

dogkex:
Kan bara instämma. Det går ju 3 såna här på en s.k. miljöbil i form av Lexus SUV, som det fina folket på Östermalm anser att man måste ha...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.