Nästa artikel
Citroën visar hybrid-Aircross
Nyheter

Citroën visar hybrid-Aircross

Publicerad 14 september 2018
På Paris-mässan kommer konceptet C5 Aircross SUV Hybrid ha global premiär.
Citroën själva kallar det första steget i företagets energiövergångsoffensiv(!), vilket innebär att varenda modell tillverkaren gör ska ha ett eldrivet alternativ år 2025. C5 Aircross SUV Hybrid kommer göra resterande syskon sällskap på Paris-mässan, bland annat världspremiär för nya C5 Aircross med tillverkning i Frankrike. 

Konceptet ska kunna gå på ren eldrift i upp till 50 kilometer med sin elmotor på 80kW och 13,2 kWh-batteri, men den har också en 180 hästkrafters S&S-bensinmotor. Givetvis har Citroën matchat hybridkonceptet med temamässig design och inredning. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-09-14 07:53
L. Mäkinen

De verkar ha vaknat igen efter att ha prånglat ut C-Zero alldeles för länge. Jag läste igår om DS Crossback Electric med en WLTP-räckvidd på 30 mil.
Ska nästa bil bli fransk?

#2 • Uppdaterat: 2018-09-14 08:26
Styggavargen

Den kommer dra ca 2 Kwh/mil, strax under 40 mil kommer verklig räckvidd vara. Allt beror på hur snabbt man kör, speciellt med en högre karosseri. (Detta gäller om bilen blir ren elbil).

#3 • Uppdaterat: 2018-09-14 09:12
Pi

13,2 kWh som bara ger 50 km - verkar väldigt törstig i mina ögon. Kia/Hyundai har nog i så fall en hel del att lära PSA när det gäller effektiva el-drivlinor.

#4 • Uppdaterat: 2018-09-14 10:49
Raphael

Pi, nu är detta en SUV som ligger mellan Kia Sportage/Hyundai Tucson och Kia Sorento/Hyundai Santa Fe i storlek. Varken Hyundai eller Kia har en laddhybrid på de bilarna. Kia Niro är en mindre, lägre och lättare bil, den är i en mindre storlek. Så inte jämförbara. Jämför istället med Toyota RAV4 men det är ingen laddhybrid vad jag vet.

#5 • Uppdaterat: 2018-09-14 11:42
Styggavargen

Lågt räknat 2 kWh/mil går man räkna med på denna typ av karosseri. Lågt luftmotstånd är otroligt viktigt, om bilen skall vara effektiv. Kia Soul (SUV), elektrisk drar vid farter över 80 km/h väldigt mycket energi. Tror hela bilbranchen måste tänka över detta med SUV och höga modeller, det påverkar väldigt mycket räckvidd och hur mycket energi bilen drar. Även vikten måste hållas låg.

#6 • Uppdaterat: 2018-09-14 11:54
Pi

Har kört Kia Soul och under min provkörning låg snittet på 1,3 kWh/mil så att den skulle vara så resurs-slösande som Vargen skriver tror jag inte på - tvärtom var det då den elbil som drog minst av alla jag kört på min provkörnings-runda.
Sen har ju Kia även kombin Optima SW PHEV vilken ju inte är så lätt men ändå relativt snål.
Givetvis drar en bil med högre luftmotstånd mera energi men allt är ju kompromisser för alla vill ju trots allt inte "ramla ner" i bilen vid insteg och man vill ju också gärna kunna ta sig ur bilen utan alltför stort problem. Kan ju delvis kompenseras genom att hålla sig högst till skyltade hastigheter och inte jämt räkna upp dessa med "momsen".
Skulle gärna se min nuvarande bilmodell, Golf SV, i elektrifierat utförande men det lär väl aldrig inträffa. Den är lagom i storlek för oss och bekväm att sig sig in i, sitta i och ta sig ur. Närmast elektrifierade konkurrent är nån av Kia Niro-varianterna.

#7 • Uppdaterat: 2018-09-14 13:15
ML

Ser rent bedrövlig ut. Och att visa ett koncept med endast 5-mils räckvidd på el är verkligen gårdagens teknik.

#8 • Uppdaterat: 2018-09-14 14:20
Styggavargen

Pi, har du kört den mil efter mil på motorvägen? Den faktiska räckvidden är 15-19 mil för modellen. Hur jag vet? Grannen äger en sådan. Har även provat den. Rätt snål i låga farter (under 70 km/h), tack vare hyfsat låg vikt (ca 1500 kg). Förstår inte varför alla inte inser problemet med högre och tyngre bilar, ja .. det kanske blir lite svårare att sätta dig i bilen!? Men är det inte bättre att bilen blir 20-60% effektivare? Men SUV måste det tydligen vara trots alla nackdelar?

#9 • Uppdaterat: 2018-09-14 15:11
Raphael

Pi, fast om vi tittar på Teknikens Världs test så tar sig Kia Niro t ex 5,2 mil och Mini Countryman bara 3,3 mil. I verklig körning. Kom ihåg nu att denna C5 Aircross anger 5 mil enligt WLTP normen, alltså det nya och tuffare regelverk som ska vara mer speglande av verklig trafiksituation än den gamla EU-körcykeln. Så det borde ju då vara så att denna Aircross också ger runt 5 mil i verklig körning för vanliga bilister, vilket faktiskt är bra!

Toyota Prius laddhybrid: 4,4 mil.
Mitsubishi Outlander: 3,5 mil.
VW Golf GTE: 3,5 mil.

Så med tanke på C5 Aircross storlek och höga luftmotstånd, så är 5 mil rätt bra i jämförelsen tycker jag.
https://teknikensvarld.se/sa-langt-kommer-tio-laddhybrider-pa-el-542984/

#a • Uppdaterat: 2018-09-14 18:10
Styggavargen

Fem mil är nog realistiskt, om batteriet har 13-14 kWh, det är lite mer än 2 Kwh per mil. Bilen är antagligen tung och har högre luftmotstånd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.