Bild
Nästa artikel

Citroën styr bekvämt in i framtiden

Nyheter

Konceptet 19_19 är elektriskt, självkörande och till för komfortabla långresor.

Franska Citroën har presenterat en flyginspirerad framtidsvision av hur vi kommer att förflytta oss i framtiden. De kallar det själva för ett ufo i bilvärlden.

I den 4,6 meter långa suven 19_19 sitter de åkande bekvämt i individuella stolar och flyter fram på en vidareutveckling av Citroëns fjädringssystem Progressive Hydraulic Cushion. Biltillverkaren hoppas kunna bidra till en ”mental detox” med den bekväma och avskalade interiören. 

 

19_19 är fyrhjulsdriven med totala effekten 340 kW och en räckvidd på 80 mil. Inte heller behöver de avslappnade resenärerna kliva ut och koppla in laddkabeln när elen är slut eftersom bilen kan laddas induktivt. 19_19 är självkörande i vissa situationer, som vid långa motorvägsresor, men det går också att ratta den själv om man så önskar. 

Diskutera: Vad tycker du om Citroën 19_19 koncept?

Kommentarer

#1
2019-05-22 15:18

Ser ut som en dataspelsbil. Inget man vill synas i.

#2
2019-05-22 15:43

Färgsättningen för tankarna till en polisbil. Det som kanske är mest intressant, det är fronten. Den fortsätter på den frontdesign som introducerades i konceptet CXperience för ett par år sedan. Detta kan vi se som en indikation på att Citroën förbereder en ny frontdesign, skarpa liggande Y-klykor mot kanterna. Den nya fronten kommer i en produktionsbil under 2020, det blir en ny stor saloon som blir en arvtagare och ersättare till nedlagda C5 sedan.

#3
2019-05-22 15:47

Lite roligt är videons franskengelska, klockren engelska varvat med tydlig fransk accentuering på väl valda ställen. Uppenbart väldigt medvetet gjort för speakern kan prata engelska utan brytning. Citroën skäms inte för att de är franska. Det gillar jag. :)

#4
2019-05-22 18:08

Ser inte speciellt bekväm ut.

#5
2019-05-22 20:17

Varför är allt "i framtiden" så förbenat bekvämt? Kommer vi alla att ha ryggskott och vara allmänt ömkliga och undermåliga..? Ja, sannolikt blir framtiden sådan. Om vi inte ens kör våra egna bilar, än mindre använder kroppen till annat än att ligga utslagen i en bilfåtölj, så lär vi ju bli allmänt ömkliga och fragila:

Citroëns framtid är inte en framtid anpassad för människan.

.

.

#6
2019-05-22 20:12

En bil för framtiden där extrem övervikt är ännu vanligare. Sätt en vinsch på taket så får man dra in personen ifråga också.

#7
2019-05-22 21:43

Huga, det var en otäck sak. Varför har den inga däck? Och varför är den så låg, är den bara till för huvudlösa?

#8
2019-05-23 11:41

Saabnisse, eftersom allt kommer att skötas av datorer och robotar framöver så behöver man inget huvud.

#9
2019-05-23 17:57

Ja Hacken, det var väl det jag trodde!

#10
2019-05-23 19:05

Denna framtidsvision har drivit dagens bilmode ännu längre. Dvs längre, lägre, bredare. Och naturligtvis kolossalhjul med eltejpstunna däck...

#11
2019-05-25 17:05

Inredningen får mig att tänka på några av de designmöbler som Nationalmuseum i Stockholm ställer ut just nu. En utställning som jag absolut kan rekommendera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.