Bild
Nästa artikel

Citroën C4 Cactus - rapport från provkörningen

Nyheter

Vi Bilägare skickade ner Erik Rönnblom till Frankrike för att provköra nya Citroën C4 Cactus.

Hej Erik, hur är läget?
– Tack bra, jag är i ett kylslaget Marseille och kör, igår var det bara 2-3 plusgrader här.

Vad tycker du om bilen?
– Uppgraderade Cactus är snyggare är förut. En riktigt charmig bil!

Vad är nytt med den?
– Framför allt har den fått en ny fjädring som prioriterar komfort, vilket är ovanligt nuförtiden. Citroën har satt dit en ny typ av patenterade stötdämpare som gör att bilen går mjukare över ojämnheter. Det ger faktiskt Cactus en del av den gamla Citroën-känslan vid körning – inte alls dumt! Det kommer säkert att gillas av de som föredrar komfort framför stenhård fjädring.

Låter ju bra, men visst har de utmärkande gummikuddarna som fanns på förra Cactus försvunnit?
– De så kallade bumpsen har halkat ner till dörrens nederkant och skyddar inte lika bra som tidigare. Inte ens mot inslag från en annan Cactus, vilket jag provade.

Vad kommer den att kosta och när kommer bilen till Sverige?
 – Det är en intressant prisbild. Den börjar på 159.900 kronor. Högsta utrustningsnivån Shine kostar 184.800 kronor med trevlig, trecylindrig bensinmotor på 110 hästar, start/stopp-funktion och sexstegad automatlåda.

Läs hela provkörningen av Citroën C4 Cactus i nummer 05/2018 av Vi Bilägare, som utkommer den 27 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka innan. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4 Cactus?

Kommentarer

#1
2018-02-23 15:00

110 hästar är bensinturbon på, inte 100. Det är dieseln som har 100. Går att bygga bilen på Citroëns svenska hemsida. Jag tycker den är snygg i mörklila. :)

#2
2018-02-23 16:03

Nr 1 på min provkörningslista!

#3
2018-02-23 16:10

Varför ser instrumenteringen ut att komma från 80-talet?

#4
2018-02-23 16:10

Men ratten går fortfarande inte att ställa in i längsled? Hade tänkt prova en i somras när jag var på jakt men jag kände direkt när jag satte mig i den att ratten var alldeles för långt bort. Så det blev inte ens en provkörning. Visst är det en billig vagn och det måste ju märkas men justerbar ratt är ett måste numera för mig. Ogillar att hänga i kringlan...

#5
2018-02-23 16:19

Rålle, ratten går absolut att ställa i längsled! Och så har de nya stolarna justerbart svankstöd. Jag har haft den svenska buksanvisningen för bilen sen i början av januari. Allt finns beskrivet där.

#6
2018-02-23 16:22

Instrumenteringen har det som behövs, den är tydlig och effektiv. Estetiskt tilltalande. Bilens idé är minimalism, då fungerar det inte med stora runda mätare och stora instrumenthus. Den snygga instrumentplattan innehåller det som behövs.

#7
2018-02-23 16:56

Jag tycker den nya är bättre design än gamla. Nya PHC (progressiva, hydrauliska fjädringskuddar) och den första i världen med Advanced Comfort-säten. Det ska bli spännande att provköra :-)

#8
2018-02-23 17:05

Stadskörning med automatlådan är specad till runt 1 dl/mil mera än med manuella lådan - kan det vara möjligt ? Idag brukar det ju ofta snarare vara tvärtom. Men det jag som vanligt saknar mest är adaptiv farthållare - annars är denna modell lite småfräck och klart snyggare efter faceliften. Skönt att slippa dom stora plastbitarna på sidan av bilen - oavsett om dom är praktiska att ha på trånga P-platser.

#9
2018-02-23 17:49

Pi, det är en momentomvandlar automat. Kanske du tänker på enkel/dubbelkopplingslådor, de brukar vara snålare i stan.

#10
2018-02-23 17:49

Bra Raphael!

Då kan en sån här med 110-hästarn och automat vara ett hett alternativ när jag om tre, kanske fyra år avpolleterar Mazdan, (som jag iofs är riktigt nöjd med än så längre).

#11
2018-02-23 18:31

Rålle om 3-4 år finns en helt ny C4. :)
Denna uppdatering är till för att hålla liv i Cactus några år till. 2020-2021 räknas den nya C4 komma. Canctse får den namnet Cactus, Canctse inte.

#12
2018-02-23 18:35

Visst är det härligt drivlina, körupplevelse med momentomvandlare än dubbelkoppling har del problem exempel ryckningar och kopplingsbyte.

#13
2018-02-23 18:41

Tycker Aisin-automaten fungerar bra. PSA har valt ett kortare ingrepp av momentomvandlare, för att minska transmissionsförluster. Det ser vi i Peugeot 3008. Hur den är justerad i uppdaterade Cactus vet vi inte än. Aisin lådorna har iaf bättre rykte för hållbarhet än VW DSG.

#14
2018-02-23 18:52

Ja, kände till att Aisin håller hög driftsäkerhet än exempel dubbelkoppling DSG, Powershift, DCT osv. Aisin kom från Japan. Just det är ingen vet om mer detaljer på olika Aisin med många typbeteckningar med samma 6 vxl på olika mellanklass bil från PSA. Generalagent och fabrik vet mer om detaljer.

#15
2018-02-23 19:01

Det finns två generationer av EAT6, den första fanns i starkare bilar med 2 liters motorn och uppåt (de mindre motorerna hade ETG/MCP lådsn, enkelkoppling). Med början i C4 Picasso II och Peugeot 308 II kom en ny generation. Samma namn - EAT6 - men ny generation, inte samma låda. Mindre, mer effektiv, mm. Den finns även med mindre motorer. Det är denna i Cactus. Framförallt är det lite mer fart i den nya generationen, alltså växlar snabbare än den tidigare.

Och för större/starkare motorer så finns nu nya EAT8 som skiljer sig tekniskt på flera punkter, bl a frihjul mm. Fler växlar utan att vara större. Men inte i Cactus...

#16
2018-02-23 19:10

Visst Raphael men jag låter första ägaren ta det stora värdefallet och köper en två till fyra år gammal bil och gör något roligare för pengarna jag sparar istället. Men jag gillar verkligen den här så jag ska definitivt prova en vid tillfälle. Hoppas att rullkomforten är så bra som det sägs, om än inte lika skön som i min gamla Cx, så iaf bra nära!

#17
2018-02-23 19:17

Äntligen en ny bil som inte framhåller sportighet utan komfort! Interiören i nya C4 Cactus ser läcker ut, hoppas att de ljusa färgerna går att beställa här också, så att inte Citroen fegar ut med bara gått/svart. Prisbilden ser bra ut, och bilen verkar så långt vara mera prisvärd än C3 Aircross. Hoppas att inte lasttröskeln bak är för hög, då är bilen inte aktuell för min del...

#18
2018-02-23 19:37

Har de skrotat den värdelösa automatväxlande manuella lådan? Grattis i så fall, med råge den sämsta automatlådan jag testat

#19
2018-02-23 19:39

En kompis har en fullutrustad Cactus med 1.6 hdi. Bortsett från växellådan så är det en trevlig liten bil!

#21
2018-02-23 22:21

40-talisten, de ljusafärgerna finns inte i Sverige. Bilen kan byggas på svenska Citroëns webb. Generalgenten tror tydligen inte att så många svenskar vill välja ljust.. mellangrått är inte så mörkt men det är mörkare än ljust.

Cactus har lägre utrustningsnivå än Aircross, så inte jämförbart. Och autobroms finns bara i dyraste versionen, inte i Feel. Generalagentens val.

Lasttröskeln bak är oförändrad, ligger åt det höga hållet. Därför kan jag inte ha en för jag var hund som behöver smidigt komma in och ur. Aircross framstår fortfarande som det mer praktiska alternativet.

#22
2018-02-23 22:25

Axa, enkelkopplingslådan är egentligen en manuell låda med automatkoppling och ska köras som en manuell låda. Växla med paddlarna bakom ratten och släpp gasen i växlingen, precis som med manuell låda. Det automatiska körprogrammet fungerar för mjukkörning, men även i det läget släpper man gasen när den växlar.
Alfa Selespeed var först på marknaden med detta och fokus var just manuell växling. Automatläget var värdelöst i den, mest för stadstrafik.

Men kör man manuellt så fungerar den bättre än i automatläget.

#23
2018-02-24 06:58

Den lådan lärde sej också så är du och provkör en annans bil så beter den ju sej troligtvis inte som du vill. Man kan nolla minnet och sedan lär den sej din körstil. Flera har gett fel råd att lyfta på gasen när den byter växel och det leder till att den antar att du alltid gör så. Låter man den lära sej din stil fungerar den ju utmärkt förutom i racing accelerations tillfällen (hur många behövs per år?). Bäst fungerande med diesel.

#24
2018-02-24 10:14

Raphael
Blanda inte ihop mig med Apex

#25
2018-02-24 12:19

Raphael, Peugo

Köper man inte en automat för slippa sånt? Jag tyckte att den var värdelös och det gör han också. Oerhört långsamma reaktioner. Han bor i Bosnien och när han beställde den så fanns bara manuella tillgängliga för provkörning, han är inte bilintresserad och trodde antagligen att det var en vanlig automat. Synd eftersom han i övrigt är skitnöjd med bilen. Bra komfort trots 18” fälgar, lättkörd med en snål och pigg motor.

#26
2018-02-24 12:30

Apex, återförsäljaren borde givetvis informerat om att det inte är en automatlåda utan en manuell låda med automatiskt körprogram. En manuell låda med automatkoppling som även har en automatisk funktion. Citroën har aldrig gjort en hemlighet av det.

Kör man lugnt så fungerar den bra, vill man köra hårdare så växlar man med paddlarna bakom ratten. Automatläget fungerar mindre bra för den som vill gasa på.

Den främsta fördelen med lådan är att den är snål. Den har mindre transmissionsförluster än en traditionell låda, det är därför Citroën har valt den.

#27
2018-02-24 12:30

Dsg typen är ful.
En riktig automat är bättre och om man har extrem fetisch för sömlös växlingar en LS6OO h som jag provat några gr innan mb

#28
2018-02-24 13:34

Raphael

Precis och han gillar att gasa på. Problemet är att automatlådor typ är djävulens påfund i f.d. Jugoslavien och att ingen vill ha en. Tror inte ens att återförsäljaren visste vilken typ av automatlåda det handlade om.

#29
2018-02-24 13:37

Apex, då får han växla med paddlarna eftersom han gillar att gasa på. Men ärligt talat - gillar att gasa på och då välja Citroën?! De är inte gjorda för det. Det är mjuk, avspänd körning som gäller. Det finns i märkets DNA.

#30
2018-02-24 14:38

Raphael

Haha han är som sagt inte ett dugg bilintresserad. Vägarna där nere är inte dom bästa, Cactusen med den lite högre markfrigång gången och mjuka fjädringen passar därför bra. Tror att storleken, komforten, designen och priset fällde avgörandet.

#31
2018-02-24 16:05

Dansken gillar skarpt den nya Cactusen! https://www.youtube.com/watch?v=Iin4HhO7zFc
PS. Hans kamera är dåligt fastsatt (berättar om det senare i videon) så gör inga förhastade slutsatser endast genom att se på videon.

#33
2018-02-24 19:47

EAT 6 är 300 Nm bättre än DSG 7 är 250 Nm.

#34
2018-02-27 14:04

Trevlig på utsidan men vidrig på insidan. En tilltalande inredning med en tillika instrumentering är viktig då det är på insidan man tillbringar mesta tiden. Detta är inte tilltalande. Minimalistiskt behöver inte betyda fult. Se på en gammal bubbla. Det är minimalistiskt. Utsidan är däremot tilltalande, synd bara att "bumpsen" tappat sin funktion.

#35
2018-03-07 15:31

Smak som baken.. jag uppskattar inredningen som hämtat inspiration från äldre tiders resebagage och 70-talets varmare mjukare inredningar. Och panelerna finns i olika färger snyggast är vinrött (tyvärr ej beställningsbart i Sverige).

#36
2018-03-16 08:45

För att kasta in ett vedträ i brasan avseende automatlådan så borde väl en CVT-låda vara ett ganska vettigt val i en bil som inte har några sportambitioner utan endast komfortambitioner? Nej, CVT är sällan kul, men går mjukt och ryckfritt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.