Bild
Nästa artikel
Cadillac presenterar enorm lyxkupé

Cadillac presenterar enorm lyxkupé

Nyheter

Konceptbilen Elmiraj har en design inspirerad av en 60-talsbil - men den ska även påverka utseendet hos framtida bilar från Cadillac.

På bilutställningen i Pebble Beach visade Cadillac upp en stor och lyxig konceptbil för två år sedan, kallad Ciel. Designdetaljer från konceptet har senare förts över till produktionsbilar från tillverkaren.

Nu kommer ett nytt liknande koncept. Elmiraj som tvådörrarskupén heter är 5,2 meter lång, har 22 tum stora fälgar och drivs frammåt av en nyutvecklad dubbelturboladdad V8 på 4,5 liter och 500 hk.

När det gäller den långa och låga formen så är det främst Eldorado från 1967 som varit inspirationskälla, enligt Cadillac.

Inuti bilen finns en futuristisk instrumentbräda med transparenta mätare, fyra sittplatser och material så som trä och kamelskin.

Designen ska representera ett nytt steg i tillverkarens designspråk, ett designspråk man kallar för Art & Science, och bilen förhandsvisar således inte nödvändigtvis någon särskild ny modell. Men teknik och designdetaljer från bilen lär däremot komma i lite olika modeller framöver.

Diskutera: Vad tycker du om Cadillac Elmiraj Concept?

Taggar: Nyheter, , Cadillac

Kommentarer

#1
2013-08-16 14:42

Tycker verkligen att Cadillac hittat rätt formspråk. CTS och ATS och nu denna är precis så där lagom vräkiga som en riktig jänk ska vara men som man saknat i årtionden nu.

Inte tysk eller brittisk efterapning utan typisk klassisk americana men i modern tappning. Me like... Men de måste väl döpa en ev. produktionsmodell till Eldorado?

#2
2013-08-16 15:20

Ja någonstans måste ju alla stackars skattepengar gå. Nu borde väl Cadillac och GM vara vänliga nog och sälja denna vagn till självkostnadspris till de amerikanska bilköparna. De amerikanska skattbetalarna har ju trots allt bekostat den.

Bra jobbat Government Motors!

MVH AL

#3
2013-08-16 15:37

Får hålla med Rålle G.Verkligen snygg, och visst borde den få heta Eldorado.

#4
2013-08-16 15:43

Kul att V8an lever och att inte alla går över till två och trecylindriga fjuttmotorer.
Ett rejält yankeejärn att sukta efter.

#5
2013-08-16 15:53

Som alltför ofta nuförtiden så ser man en elegant bil som kunde varit riktigt snygg om det inte vore för den "blaffiga" fronten.

#6
2013-08-16 16:33

Hacken, här behövs den, synd att den inte är helkromad.

#7
2013-08-16 18:48

Exteriören går an, men interiören ... Och någon nämnde något om ett "yankeejärn" att sukta efter. Menas med detta att man vill ha gammal teknik, dålig passform och helt enkelt bilar som knappt går att sälja - utom till en kravlös hemmamarknad?

#8
2013-08-16 18:50

Ska bli intressant att se GM belackarna/saabsekten komma in i boet och spy galla blint på allt som har med GM att göra om de även gillade de det såg så skulle de ju aldrig erkänna det. Jag har aldrig vart mycket för GM varken före saab cirkusen eller efter men när grannen skaffade en Malibu så tyckte jag den såg jävligt snygg ut och fick både provåka som provköra den förra sommarn. Sen dess var mina fördomar dödade. Jag köpte en likadan i julas och jag har alltid vart en volksvagen kille sen "passat pärlan" kom på 70-talet. nu är det både och i carporten.

#9
2013-08-16 18:54

http://www.youtube.com/results?search_query=pimp+my+ride&oq=pim&gs_l=youtube.1.0.0l3j0i3j0l3j0i3j0l2.6605.11623.0.21399.3.3.0.0.0.0.94.242.3.3.0...0.0...1ac.1.11.youtube.jwi8-UEDsRw

#10
2013-08-16 18:55

Tompa boy, har du läst något negativt jag skrivit om den här?
Ja kanske, den borde haft mer krom i nosen!

#11
2013-08-16 19:08

Hoppas dom har förbättrat hållbarheten, och passformen!

#12
2013-08-16 20:02

Cadillac måste ha patent på fula bilar, den här var ju något bättre än vad man är van vid. Men jag skulle inte vilja ha den ens om jag fick den.

#13
2013-08-16 20:33

Den vore ju trevlig för söndagsutflykter!

#14
2013-08-17 04:48

Fantastiskt snygg. Det är precis så här en bil skall se ut!

#15
2013-08-17 09:01

Om vi bortser från vulgärepoken under 50-talet så har jänkarna tillsammans med italienarna byggt linjerena och välbalanserade bilar. (Vi glömmer taskig passform, lossnande interiördetaljer och märklig körställning med ratten långt inne i bilen och kromblaffiga reglage utspridda på måfå). På senare år har de till och med lyckats få till skapliga interiörer - utseendemässigt, alltså.
Denna Cadillac ser inte så tokig ut, men jag begriper inte varför modet med stora, fånflinande nyllen fortfarande håller i sig.
Typiskt för konceptbilar är de vanvettiga inredningarna där designers släpper alla tyglar och allt förnuft. Trots att inredningen verkar sparsmakad så har de lyckats göra mittpanelen ovanligt rörig.

#16
2013-08-17 10:16

En enkel fråga: För vem?

#17
2013-08-17 13:29

För mig t.ex.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sån här.
Men jag behöver den inte, jag får tyvärr nöja mig med en betydligt mer sparsmakad bil.

#18
2013-08-17 21:16

Hade det inte varit för grillen så skulle jag också vara intresserad av en Cadillac.
Så jag hade valt Eldoradon från 1967 istället.

#19
2013-08-18 12:52

Ja du har rätt, Eldorado-67 är betydligt elegantare.

#20
2013-08-18 13:18

Dags för en retro-Eldorado!

#21
2013-08-18 15:37

Läcker sin storlek till trots men varför skall alla värstingbilar nu för tiden ha enorma fälgar?
Såg en H2:a i går med 28 eller 30" hjul,...såg inte klokt ut om ni frågar mig!

#22
2013-08-19 17:31

Inte så pjäkig fr att vara en amerikanare. Men interiören! Interiören är ju gräsligt "tacky".

#23
2013-08-22 11:11

Mistro frågar:"Varför så stora fälgar?". Jo, det finns några läsare av biltidningar som tycker det är läckert. Även ute i riktiga världen, så lever det fortfarande kvar en och annan fälgfetischist. Men till bilen (borträknat fälgar): Alla är vi säkert överens om att den är fantastiskt snygg. (Med alla menar jag inte hela världens befolkning. Inte ens alla bilintresserade i Sverige. Inte ens alla kommentatorer här på ViB. Men iaf Peter och jag. Och räknar man även in saabnisse, så blir det faktiskt alla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.