Bild
Nästa artikel

C5 Aircross blir laddhybrid

Nyheter

Citroënsuven får namntillägget "Hybrid" och upp till fem mils räckvidd.

Hybridlösningen är densamma som i Peugeot 3008 och 508 som tidigare presenterats som plug in-hybrider. Citroën C5 Aircross Hybrid får den framhjulsdrivna varianten på 225 hästkrafter och 320 Newtonmeter i vrid, kopplad till en åttastegad automatlåda.

Prestandan kommer dels från en fyrcylindrig bensinmotor på 1,6 liter, dels från en elmotor som hämtar energi ur ett batteri på 13,2 kilowattimmar. Enligt WLTP blir detta en helt eldriven räckvidd på fem mil. 

Bilen byggs i franska Rennes med första leveranserna i mitten av 2020. Det finns inga svenska priser men i Frankrike kostar C5 Aircross Hybrid från 39.950 euro, motsvarande drygt 425.000 kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C5 Aircross Hybrid?

Kommentarer

#1
2019-11-08 10:23

Åh, ännu en bil som kommer sen...en annan gång...

#2
2019-11-08 20:11

Hopplös omodern redan som ny.. ägarna får nog hoppas de kan köra klumpen mest på el, därefter lär förbrukningen sticka iväg rejält.

#3
2019-11-08 21:45

C5 Aircross 1.6 med automat och 180 hk utan hybrid drar 0,75 l/mil i WLTP kombinerad. Detta är väldigt bra för en stor SUV med bensin och automatlåda.

#4
2019-11-09 08:53

Man följer Toyota med hybrider, diesel är tydligen inte framtiden längre......men kvaliten är som den är....långt efter Toyota tyvärr....

#5
2019-11-10 21:13

Ca 0,78 liter/mil... Rapael, jag tycker det är rätt så dåligt. Mycket utsläpp... för en bil som endast lastar ca 580 liter bagage. Det är ca 0,2 - 0,25 liter/mil mer än en annan vanlig bil som lastar lika mycket. Eller skall vi omvandla i procent, ca 25-30% mer i förbrukning per MIL! Detta räknat på EN bil. Inte undra på att utsläppen ökar...

#6
2019-11-11 06:35

Snygg. Jag måste ändå tycka att den har betydligt snyggare linjer än tex rav4 mfl.

#7
2019-11-11 08:02

Styggavargen, nej 0,75 l/mil är inte ca 0,78 l/mil. Det är 0,75 l/mil. Du tänker nog på Hyundai Tucson GDI-T med 177 hk och automatlåda, den drar 0,78 l/mil i WLTP combined. Den drar alltså mer än C5 Aircross trots svagare motor.

Men låt oss se detta i ett historiskt perspektiv: Min Xsara 1,8 med 112 hk drog 0,81 l/mil enligt den gamla normen 1999. Och min Xsara hade manuell låda och mindre än 500 liter i bagageutrymmet. Min Laguna 1,8 Phase II med 120 hk från -00 drog 0,78 l/mil med vanlig manuell låda och det var inte ens en kombi.

Att en stor SUV med 180 hk och momentomvandlarautomat drar 0,75 l/mil i WLTP combined är fantastiskt bra! Tänk även på att WLTP innebär 20-25 procent högre förbrukning än gamla NEDC. Så när vi gick över från NEDC till WLTP så ökade förbrukning och utsläpp rejält för alla nya bilar. I statistiken, men inte i verkligheten. NEDC var för snäll, WLTP är mycket mer realistisk.

Sen när det gäller bagageutrymmet så har C5 Aircross skjutbara säteshalvor bak. 525 liter i bagaget är för den som prioriterar maximalt benutrymme och därmed har säteshalvorna längst bak. Du får över 600 liter om du skjuter fram dem. För att förstå hur det fungerar så kan vi ta min lilla Picasso som exempel. Den är speccad till 380 liter, vilket då gäller för säteshalvorna helt tillbakaskjutna. Är de helt framskjutna så har jag 500 liter. Nu kör jag varken med sätena längst bak eller längst fram, jag har dem i mitten. Då får jag bra utrymme för min hundbur och det går fortfarande utmärkt att sitta där bak. Så jag kör med ungefär 420l utrymme.

#8
2019-11-11 10:32

I sammanhanget kan nämnas att Citroën får ny generalagent efter årsskiftet, det är KW Bruun i Malmö som tar över Citroën från FSC AB som ägs av SMC motors som har Mitsubishi och som tidigare även hade Hyundai Sverige. KW Bruun ingår i den danska Interdan-koncernen och har idag agenturen för Opel, Peugeot och DS i Sverige. Det känns som ett naturligt steg att de nu även tar över Citroën. I Danmark så har KW Bruun redan Citroën sedan en tid tillbaka. KW Bruun har aviserat en ökad satsning på företag och tjänstebilsmarkmaden då privatmarknaden sjunker.

#9
2019-11-11 12:59

Raphael: du kan inte jämföra de siffror som uppgavs runt sekelskiftet, med de som angavs 2015.
De som angavs vid sekelskiftet, var mer ärliga, ibland till och mer långt över verklig förbrukning. Min 406 V6 var angiven till 1,09, något som jag aldrig nådde ens mitt i vintern. På årsbasis låg den på 0,85, vilket är helt OK för en 200 hk 3-liters sexa.

#10
2019-11-12 18:16

Shogun, sprid inte lögner. Jämför man hur mycket pengar per bil biltillverkarna bör punga ut under garantitiden (som ofta är längre i många länder beträffande PSA-bilar) så är PSA-bilar bättre än Toyota etc. Det finns statistik på den saken (Warranty Week), men man får ju som vanligtvis tro på den statistiken som passar en bäst. PS. Sämst under 16 år redan har varit VW koncernens bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.