Nästa artikel
Tunga fordon förrädiska för cyklister
Nyheter

Tunga fordon förrädiska för cyklister

Publicerad 9 januari 2013 (uppdaterad 10 januari 2013)
Mer än var fjärde dödsolycka med cykel sker då cykeln krockat med en lastbil eller buss, vilket innebär en kraftig överrepresentation.

Räknat på samtliga olyckor som skett mellan cyklister och motorfordon under åren 2008-2011 så är det bara i 5 procent av alla fall som motorfordonet har varit en lastbil eller en buss.

När det gäller olyckorna med dödlig utgång är de tunga fordonen däremot kraftigt överrepresenterade. 25 procent av alla dödsolyckor med cykel som skedde under de fyra åren hände då en cykel kolliderat med en lastbil eller en buss.

Det är försäkringsbolaget If som gjort en olycksstudie.

- Cyklister är en oskyddad grupp i trafiken. När cyklar blandas med tunga fordon uppstår ofta livsfarliga situationer. Vår studie visar när, hur och mot vilka fordon det är som mest riskfyllt att vara cyklist. Det kan skapa ökad förståelse för hur man ska agera i trafiken, både som cyklist och förare av tunga fordon. Vi behöver bli bättre på att ta hänsyn till olika fordons förutsättningar, säger Agneta Hjortzberg, säkerhetsexpert på If.

Då det gäller olyckor med tunga lastbilar har det oftast handlat om att lastbilen har gjort en högersväng utan att ha kunnat se cyklisten som kommer till höger om lastbilen i samma färdriktning. Även vid bussolyckorna dominerar fallen då cykeln har haft samma färdriktning, men här handlar det ofta om att bussen kört om och cyklisten har haft för lite utrymme på vägen.

År 2012 omkom 28 cyklister i trafikolyckor (preliminära uppgifter från Transportstyrelsen), vilket är 7 fler än 2011.

Diskutera: vad tycker du om undersökningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2013-01-09 12:51
Hackenbush

Lite roligt att se att inte en enda av de cyklister man ser på bilden har någon belysning tänd och alla är mörkklädda och så undrar man i artikeln varför cyklister råkar ut för livsfarliga situationer.

#2 • 2013-01-09 13:46
KaptenOberkommando

Hacken: Helt riktigt, inget lyse, helt mörkklädda, ingen har hjälm (!!!) och härifrån kan man inte se en enda reflex. Dessutom cyklar cyklisterna i bredd ... Jag förstår inte varför man kastar bort tid på sådana här "studier" när roten till 95 procent av olyckorna beror på cyklisternas avsaknad av trafikvett. Lägg därtill att en statlig utredare har föreslagit att cyklisterna skall få cykla mot enkelriktat och alltid ha företräde i korsningar samt att yngre cyklister skall få cykla på trottoarerna. Varför vågar ingen ta tag i problemet där det egentligen ligger?

#3 • 2013-01-09 13:56
Hackenbush

Precis Kapten, om cyklister som der ut som de på bilden (utrustningsmässigt) kommer att få cykla mot enkelriktat så kommer olyckor med cyklister inblandade att öka ganska mycket.
Jag tänkte också på det där med reflexer och framifrån så ser man inga faktiskt men de har kanske på sidorna och bak men vad hjälper det om de struntar i allt annat?
Håller med Kapten om att det verkar som om de flesta cyklister inte har något trafikvett utan gör som de vill. Tror sjutton att det blir olyckor då.

#4 • 2013-01-09 13:57
saabnisse

Utan att fösvara dem på något vis måste man nog tro att minst två, kanske tre har hjälm.
Men det är ju väldigt sällsynt och jag vet en dam som cyklade dagligen i trafiken som svarade när hon fick frågan om hjälm, "Nej skulle jag aldrig ta på mig, den förstör frisyren"!
Vad hon nu skulle ha frisyren till på en spräckt skalle.
Det märkliga är att även många bilister som sätter sig på en cykel samtidigt sänker sin Iq med flera snäpp och beter sig lika idiotiskt.

#5 • 2013-01-09 13:58
johan44 (ej verifierad)

Hej alla bilfarbröder. Stockholm saknar cykelkultur. Läs detta för att förstå varför vi är där vi är:

http://www.svd.se/kultur/understrecket/nar-stockholm-byggde-bort-cyklisterna_7806438.svd

#6 • 2013-01-09 14:04
hultarn

Om/när motsvarigheten till zebralagen kommer, så lär det bli ännu värre.

Redan idag cyklar många som om de äger alla rättigheter men inte har några skyldigheter. Hur ska det då bli sen...?

Cyklisters respekt för motorfordon är högst bristfällig, och förståelsen för följderna av krock noll.

Jag minns två typiska olyckor som hände i Stockholm, den ena var det en cyklist som trängt sig in mellan räcket i hörnet av korsningen och en lastbil. Lastbilen svängde och klämde ihjäl cyklisten.
I den andra olyckan var det en mamma med barn på cykel som hamnade under en buss, även där var det cyklistens fel.
Två döda - och i inget fall bilistens fel.

Hur kan man då gå ut med att "tunga fordon är förrädiska för cyklister"???

#7 • 2013-01-09 15:04
lsoderlund

Har man kört i stockholm så ser man på en gång vilka det är som cycklar. Det är folk utan bil, troligtvis utan körkort, som även tror att de har rätten på sin sida!
Personligen tycker jag inte att tunga fordon är förrädiska mot cyklister, utan tvärt om, vet dessa cycklister hur det är att köra en SL-ledbuss i Stockholm innerstad (har egen erfarenhet)? Döda vinkeln är ENORM, framförallt i mörker!

Skulle man vända på steken istället, hur mycket liv räddar alla trafikanter exlusive cyklister? Massor, varje dag är det cyklister som tränger sig före bilar, lastbilar och bussar, cyklar mot enkelriktat, i bilfiler (fast det finns cykelbanor) m.m. Skulle det inte vara för alla bilisters och yrkeschaufförers vakna öga så skulle många fler cyklister bli dödade i trafiken!

Stockholm kan väl tacka Stella Fare, för hon har ju personligen sett till att cyklisterna anser att de lever farligt! Personligen anser jag att det är inte en rättighet att cykla i trafiken, utan en förmån, som snabbt kan dras in! Inför cykelkörkort!!!!

#8 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Misstänker att den här debatten snabbt kommer att dela upp sig i två läger, de som anser att cyklisterna saknar trafikvett och tvärtom.

Sanningen ligger som vanligt någonstans mittemellan.
Problemet är att bilister och cyklister oftast ska samsas på samma vägar något som irriterar bilisterna då de anser sig ha förkörsrätt då vägarna är till för dem, störst kör först, och cyklisterna anser sig kunna göra lite hur de vill i trafiken då de är just cyklister och trafikregler mest är en rekommendation.

Artikeln som johan44 hänvisade till belyser problemet på ett bra sätt, avsaknaden av cykelvägar, Stockholm är inte unikt i den här frågan utan så ser det ut i en massa svenska städer.
Det borde överlag satsas mer på rena cykelvägar i städerna på samma sätt som det satsas miljarder på vajerräcken för att göra bilvägarna säkrare. Cyklisterna ökar i antal för varje år som går och därmed också olyckorna, finns det säkrare vägar kommer fler att välja cykeln vilket också leder till färre bilar i trafiken.

När det sen kommer till passiv säkerhet har cyklisterna mycket att lära av bilister, bara en sån sak som att använda lyse, hjälm och reflexväst borde vara självklara saker på samma sätt som användandet av säkerhetsbältet är för bilister.

Jag pendlar ungefär 400 mil om året på cykel till och från jobbet och det som är slående är hur lätt vi cyklister, mig själv inkluderad, tar på trafikreglerna.
Går det att gena någonstans så gör man det på ett sätt som man inte gör i bilen, kör mot rött, stannar inte vid stopp, smiter före i köer, cyklar på trottoaren osv. för att som cyklist är det liksom kutym att göra så bara för att det går.
Och risken att bli stoppad av polisen som cyklist är minimal...

Den enda lagen som cyklister är bättre på att följa än bilisterna är hastighetsbegränsningarna:-)

Attityderna måste ändras, bilar och cyklar samsas i trafiken men det finns inget samspel sinsemellan utan var och en ser bara till sig själv.
Börjar man där är mycket vunnet...

#9 • 2013-01-09 15:22
KaptenOberkommando

Nej, Prestigelös, sanningen ligger långt ifrån mitt emellan. Bilister följer trafikreglerna väldigt bra, trots allt, medan motsatsen gäller för cyklister. Jag skulle inte förvånas om det går 1 000 lagbrott bland cyklister mot 1 hos bilister (hastighetsöverträdelser borträknade). Och ett mycket stort problem med cyklisterna är ju just att de inte har lyse och inga reflexer, vilket i mörker gör dem totalt livsfarliga. Och när cyklisterna dessutom struntar i de mest elementära trafikreglerna kan det bara gå på ett sätt. Ett tredje problem är att cyklisterna är små och därmed väldigt lätt försvinner bakom reklampelare och andra föremål samt att de är ljudlösa. Cyklisterna måste själva fås att förstå hur osynliga de många gånger är för en bilist. Och när man då så lätt blir osynlig måste det också ställas större krav på en cyklist att tänka ett steg längre. Bilister är inte perfekta och gör många fel, men börja med att titta på bilden ovan så inser du problemet: Inget lyse, inga reflexer (som syns i alla fall), inga hjälmar (!) och cykling i bredd.

#a • 2013-01-09 17:35
kurtw5

Cyklister borde få mer rättigheter, kör du bil har du fått en bra utbildning och kanske bra erfarenhet. Skall du då tvinga cyklister att ta körkort eller ska vi använda din utbildning där du fått lära dig att ta hänsyn. Jag både cyklar och kör bil och får det intrycket att dom som skäller på cyklister är dom som aldrig cyklar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.