Bild
Nästa artikel
Brittiska biltillverkare varnar premiärministern

Brittiska biltillverkare varnar premiärministern

Nyheter

I ett öppet brev skriver nu branschorganisationen SMMT till premiärministern för att larma om vilka följder ett avtalslös Brexit kan leda till.

Storbritanniens nya premiärminister Boris Johnson är på väg mot ett avtalslöst Brexit som sänker pundet och skrämmer brittisk bilindustri. I ett öppet brev skriver nu branschorganisationen Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) till den nytillträdda premiärministern och varnar honom för vilka konsekvenser ett avtalslös Brexit kan leda till.

”Vi är väldigt integrerade med Europa och ett avtalslös Brexit skulle leda till enorma taxor och distributionskostnader som kan hota både produktionen så väl som internationella investerares tro på Storbritannien”, skriver SMMT:s chef Mike Hawkes i brevet.

Om Storbritannien lämnar EU utan att ha något utträdesavtal på plats, en så kallad ”no-deal” Brexit, eller ”avtalslöst” Brexit får det stora konsekvenser. Storbritannien går över en natt från att vara en del av den inre marknaden, till att räknas som ett ”tredje land” som handlar med EU enligt de WTO-regler som gäller för länder utanför EU. 
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-07-31 10:00

Mycket bekymmersamt för Storbritannien, men Johnson är ju bästis med Trump så de gör väl en deal om USA bilar till Storbritannien och så bilar från Storbritannien till USA. Men då måste tillverkarna ställa om produktionen till USA specificerade. Men Skottland lämnar Storbritannien för att fortsätta vara med i EU så bilfabrikörerna kan ha tillverkning där. Eller flytta till Irland, som är kvar i EU. Det är underhållande att åse hur Storbritannien gräver sin grav allt djupare, de tror fortfarande de har ett imperium. Men för folket är det inte alls lika roligt.

#2
2019-07-31 10:39

Förutom några väldigt små tillverkare finns ju bara en enda brittisk biltillverkare kvar, Morgan och de är ju inte särskilt stora.
Alla tidigare stora tillverkare har upphört eller fått utländska ägare och flera utländska märken tillverkas ju även inom landet.
Det ska bli intressant att se vad som händer, pundet kommer förmodligen att rasa rejält, vilket gör det billigare att tillverka bilarna, men det kommer att bli dyrare att bli av med dem, men enbart inom EU!
Kommer ägarna att flytta sin produktion från Storbritannien till något låglöneland inom EU (t.ex. Sverige?).

#3
2019-07-31 10:49

Det är kört för Storbritannien. De har levt med sitt storhetsvansinne nu i många år och kommer uppleva den bittra sanningen när det väl händer. Den där Boris ger jag inte ett dugg för, lika värdelös som Trump och Putin. Det känns som om hela världen tas över av lågutbildade idioter snart. Och nej bara för att man är rik eller affärsman betyder inte att man är intelligent.

#4
2019-07-31 11:28

PSA kommer tillverka nya Vauxhall Mokka i Poissy, Frankrike, även Vauxhall Corsa kommer tillverkas där. Efterträdaren till Astran var planerad att tillverkas i Storbritannien, det är fortfarande plan A, men Tavares (CEO PSA) har nu officiellt förklarat att han har en plan B färdig om det blir en hård/avtalslös Brexit. Då kommer Vauxhall Astra att tillverkas i Sydeuropa. Det skulle byta att 1 000 jobb försvinner i Storbritannien. Han kommer inte sluta sälja bilar i Storbritannien, men han menar det blir för dyrt i Storbritannien. Han hoppas fortfarande att det blir en Brexit med avtal, han vill helst fortsätta med produktion i Storbritannien. Men han kommer inte ha produktion där om han förlorar på det, han måste tänka på vad som är bäst för företaget.

Ford stänger fabrik 2020, Honda lägger ner. Övriga japanska tillverkare som Nissan och Toyota har sagt att Brexit inte precis hjälper dem att kunna planera.

Johnson låter sitt ego vara större än Storbritanniens framtid nu när allt tyder på att Storbritannien kommer att krascha ut ur EU.

#5
2019-07-31 11:41

Det inte Johnson verkar fatta är att bollen ligger hos brittiska regeringen och parlamentet, vilket den gjort sedan en tid. Johnson med hybris tror att han kommer kunna omförhandla förberett avtal. Det kommer inte ske.
Han skulle kunna utlysa ny folkomröstning vilket knappast är troligt. Han kan gå med på det avtal som förhandlats fram av May vilket jag tvivlar han vill. Jag gissar att det blir en hård Brexit och därefter fritt fall för Storbritannien. Skottland kommer bryta sig loss men även Nordirland. Johnson kommer vara den mest kortvariga premiärminister någonsin.

Ekonomiskt blir det ett helvete för öarna och jag tror inget seriöst företag inom bil eller annan bransch kommer ha lust att vara kvar.

#6
2019-07-31 12:35

Om EU:s politiker bara gjort lite som befolkningen vill (till exempel i immigrationsfrågan) så hade vi inte haft Brexit. Vi hade heller inte haft nationalistiska missnöjespartier. Om EU splittras och om alla länder blir nationalistiska enklaver så är det ingen annans fel än EU:s politiker.

.

#7
2019-07-31 12:50

Klarsynt: Nu är jag inte heller speciellt övertygad om att EU behandlat flyktingfrågan rätt....långt ifrån. Men om du nu ändå ska skylla allt på alla andra kan du ju lika gärna gå längre än EU och skylla på alla dessa emigranters hemländers och grannländers regeringar som inte skött om så landet de sticker från är attraktivt nog att stanna.....hade de gjort det så hade ju heller aldrig situationerna du gnäller över att EU inte skött uppkommit.....

#8
2019-07-31 12:54

@Henrik M

Nu är det du som skyller på alla andra. Enligt dig är det immigranternas hemländer som är skyldiga till att EU skapar immigrationslagar som befolkningen inte står bakom?

.

#9
2019-07-31 13:03

Klarsynt: Nej, så skrev jag inte, lägg inte ord i min mun jag ute sagt......det är otroligt fult! Jag skrev att om ett problem inte finns så kommer det inte heller finnas dåliga lösningar på problemet......
Jag har inte sagt eller skrivit något om min åsikt på enskilda specifika lagar eller lösningar.
Jag bara påpekade att du valde att stanna just på EU när du klev över de stegen innan....så om du ändå hoppade över några steg, varför inte då även hoppa över EU och gå ett steg till i din kritik?
Lätt sitta hemma på kammaren och gnälla va?

#10
2019-07-31 13:03

Jag ser gärna att Engelsmännen är kvar i EU. Visst har EU sina brister både här och där men jag tror ändå att det är enda vägen att samarbeta mer av många själ: som lika regler,miljö, försvar mm och för att Europa ska kunna hävda sig på alla fronter som inte nationalstater kan. Hur Engelsmännen tänker är en gåta för mig. Hade inte USA intervenerat i Irak, Libyen och Syrien hade vi inte haft de flyktingströmmar som varit. USA gillar inte ett samarbetande Europa som går en annan väg än krigsvägen.

#11
2019-07-31 13:14

Här till en artikel i Car om bilindustrin i Storbritannien https://www.carmagazine.co.uk/car-news/industry-news/brexit/

#12
2019-07-31 15:11

Lasse
Och det gäller ju inte bara bilindustrin...

Jag ser gärna att UK är kvar i EU men som det är nu har de målat in sig i ett hörn och grävt sin egen grav på en å samma gång...

#13
2019-07-31 15:51

Brexit är inte flyktingars fel! Det har länge funnits ett motstånd i Storbritannien mot EU, det finns flera anledningar till det. EU beskylls för nedmonteringen av den brittiska industrin. Och så har Storbritannien fortf drömmar om att återupprätta imperiet. Johnson har lyckats kapitalisera på detta motstånd. Och kännetecknande för honom är att han tycker om att lova allt till alla. Det är ju ett säkert sätt att få makt, men inte smart i ett långsiktigt perspektiv.

#14
2019-07-31 15:58

Den karlen till Premiärminister är skvatt galen, han blir inte långvarig, om han nu inte tager sitt förnuft till fånga !

#15
2019-07-31 16:07

Även i Wales har man flaggat för ett utträde ur gemenskapen för att få stanna i EU.
All begynnande separatism kan få förskräckliga konsekvenser, inbördeskrig har ju inte varit ovanligt på de här öarna, historiskt sett.
Det var ju väldigt jämnt i EU-omröstningen och kanske det vore dags med ännu en omröstning, nu när folk börjar se problemen med sitt tidigare val.

#16
2019-07-31 17:19

Jag brukar få samma frisyr som Boris när jag varit ute och cyklat.

#17
2019-07-31 18:16

En effekt av brexit-kaoset, är att högljudda förespråkare för "Sverige ut ur EU" numera är rätt tystlåtna...

#18
2019-07-31 19:09

Jag för min del avstår från att kommentera Brexit. Om tre månader vet vi hur det går eftersom Boris lovat att UK ska ut ur EU sista oktober. Champagnen står på kylning.

#19
2019-07-31 20:08

Allvarligt talat, Storbritannien lämnar för att kunna bestämma över sig själva och sina gränser. Ekonomi är sekundärt.
Jag tror de kommer gå lysande även ekonomiskt trots No deal brexit.
De kommer direkt få mycket stor draghjälp av USA, som går alldeles lysande.
Sverige är med i EU, mindre export, mindre investeringar, mindre sysselsatta. Så vad är det för risk att gå ur EU? Det är snarare en chans.

#20
2019-07-31 20:29

I mitt yrke ser jag nyttan av EU hela dagarna. Vi importerar och exporterar från och till stora delar av världen och smidigheten inom unionen är enorm. Det är lika enkelt att handla med Kaunas som med Årjäng. Till Norge är det lika mycket krångel som till Kina eller Mexico.

#21
2019-07-31 20:36

Tänk vad bra, då kanske japanska bilar blir helt tillverkade hemma i Japan igen, vad bra enligt mig. Bättre med äkta japansk byggda bilar av japaner, de håller högre kvalitet enligt mig, med japanska underleverantörer, ofta ägda av Toyota själva tex.

#22
2019-07-31 20:47

Shogun - men Turkiet finns ju fortfarande kvar som Toyota-tillverkare inom Europa...:)

#23
2019-07-31 21:49

Darrow
Visst, mer självbestämmande är väl ett argument för Brexit. Men om företagen flyr och ekonomin kraschar så vet jag inte om självbestämmandet är så mycket värt.
Vad gäller USA så skulle jag ta ta det med en nypa salt att det blir någon draghjälp. USAs ekonomi har gått väldigt starkt i 10 år och någongång lär bubblan spricka. Därtill har USA skapat sig enormt budgetunderskott och skulder samt ligger i handelskrig med i princip alla viktiga handelspartners.

Det ”högt” värderade självbestämmandet kommer att krympa UK till England som en bitter minoritet. Utöver Nordirland och Skottland har nu till och med Wales har aviserat en eventuell framtida självständighet då EU ses fördelaktigt.

#24
2019-07-31 22:05

Not so Great Britain...
Det kanske heter United Kingston.

#25
2019-07-31 22:18

Saabnisse, i omröstningen så var England och Wales för Brexit medan Skottland och Nordirland var emot.

#26
2019-07-31 22:31

Darrow, Sverige har gynnats av EU genom högre tillväxt, mer export och bättre sysselsättning och ekonomi än om vi hade stått utanför EU. EU har gynnat svenska företag och svenska medborgare och har mildrat effekterna av finanskrisen och nedgången i världsekonomin. Utan EU hade läget varit mycket värre. Och nu går Sveriges ekonomi bra sedan flera år, kornbodarna är fyllda.

Swexit förespråkarna brukar hänvisa till Norge, men de glömmer eller bortser från att Norge har olja och den som har olja har makt. Det är Norges olja som gjort att de överlevt utan EU. Sverige har inget liknande utan vi är beroende av de fördelar som EU ger som gemensam marknad och fri rörlighet av människor och kapital.

Storbritannien förlorar nu sin plats som finansiellt centrum. Bankerna har redan lämnat London och flyttat huvudkontoren till Hamburg. Bilfabriker har aviserat stängning, Nissan och Honda flyttar produktion till Japan. PSA har sagt att de är beredda att stänga ner Vauxhall och sparka 1 000 personer i Storbritannien vid en hård Brexit. Storbritanniens jordbrukare riskerar försämrade exportmöjligheter.

Storbritanniens största handelspartner är EU. De som räknar med att Trump kommer fixa en deal med Storbritannien missar att Amerikanarna kanske inte har intresse av att köpa brittiskt, och brittiska medborgare kanske inte har intresse av att köpa amerikanskt?!

Sannolikheten är nu mycket stor att Storbritannien spricker. Skottland går sin egen väg och lämnar unionen för att vara kvar i EU. Nordirland lämnar unionen och Irland blir enat. Kvar av Storbritannien blir England och Wales.

Johnson kan bli Storbritanniens sista premiärminister och Englands första. Han kommer bli historisk som mannen som splittrade unionen. Det blir hans eftermäle till världen.

#27
2019-07-31 22:48

Engelsmän gillar inte utlänningar, typ polska rörmokare som kommer och tar deras jobb. Lägg till det självbilden av ett ännu existerande imperium, plus att de ensamma besegrade nazityskland. Dimma över Engelska kanalen, kontinenten isolerad... Ja, ni fattar...

#28
2019-07-31 23:16

Jag tror att effekterna av Brexit är överdrivna. Säkert tillfälliga störningar men lösningar hittas nog. Finns det pengar att tjäna så finns det alltid lösningar. I annat fall kanske det är bra nog ändå.
Inget att hetsa upp sig för med andra ord.
Blir intressant att se i vilket fall.

#29
2019-07-31 23:17

Raphael
Lustigt att du säger att Sverige går bra. Idag på nyheterna kom nya siffror från konjunkturinstitutet - det går neråt sista halvåret. Man varnar nu för problem - och riksbanken har ju inget räntevapen att ta till. Tyskland har redan fått problem och EU varnar nu för sjunkande tillväxt i hela Europa. Fler saker vi kan tacka Trump för.....

#30
2019-07-31 23:44

Det många glömmer (och som britterna själva verkar glömt) är att man bara kan röra sig fritt inom schengenländerna. Britterna har alltså en gränskontroll och har alltid haft det då dom inte är en del av schengen.
Du kommer aldrig in i Storbritanien utan ett pass.

#31
2019-08-01 00:34

Galax
Konsekvensanalyser har genomförts och allt tyder på att det blir negativa konsekvenser på både kort och lång sikt.

#32
2019-08-01 14:29

Det är tråkigt att så få kan lura så många om så mycket. Man tror att man skall få tillbaka sin bestämmande rätt, något man aldrig förlorat! Nej, engelsmännen är lurade av kapitalet som bara eftersöker kortsiktiga vinster. Se Stephen Fry insiktsfulla inlägg på YouTube! exempel: https://youtu.be/_HDFegpX5gI och även filmen Brexit: The Uncivil War. Man blir mörkrädd.
Om Boris och miljöboven Farage får ett kraschat utträde hoppas jag att gemene engelsman tar upp gmla traditiner med tjära och fjäder, för det kan sluta illa för engelsmännen, tyvärr!

#33
2019-08-01 15:54

@Wacom59 som så mkt annat så handlar det om så mkt mer än bara EU. Det är allt ifrån landsbygd vs storstad, höger vs vänster och mkt annat inkl. det du tar upp.

Men inget ont som till slut inte för något gott med sig.

#34
2019-08-01 21:09

Raphael, det är riktigt, Wales var för Brexit, men tydligen finns det ett motstånd och om det blir tal om självständighet för Skottland och ett enat Irland kommer inte Wales att vara oberörda!

#35
2019-08-02 11:29

Blir det Brexit utan avtal så kommer britterna att få problem. De behöver en gigantisk flygplats som långtradarna måste köra in på för att "vänta in sin tur" vid gränskontrollen. Det som nu tar 5sek kommer att ta en halvtimme, och med den mängden transporter blir det "stopp"

#36
2019-08-03 13:20

Darrow: USA har specifikt sagt att Storbritannien kan glömma ett handelsavtal om det blir en hård gräns på Irland. Även om deras president skulle försöka tvinga fram ett sådant avtal skulle det tydligen stoppas i kongressen på bred front av båda partier. Grejen är att USA har väldigt täta band med Irland rent historiskt, och släktmässigt. 10% av befolkningen har Iriskt påbrå, och det råkar dessutom vara en väldigt politiskt aktiv grupp. Och exempelvis handelsavtal måste gå genom båda kamrarna med en majoritet för att börja gälla. Det är inte ovanligt att handelsavtal fastnar där i åratal, eller till och med stoppas totalt. Hittills har deras president inte fått genom ett enda handelsavtal, som exempel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.