Bild
Nästa artikel
Britishvolt utmanar Northvolt med batterifabrik

Britishvolt utmanar Northvolt med batterifabrik

Nyheter

Svensk med Saab-anknytningar har i rask takt etablerat planer för en Gigafactory i Storbritannien.

Namnen påminner onekligen om varandra. Möjligen inspirerades svensken Lars Carlström av landsmannen Peter Carlssons Northvolt när han 2019 grundade och namngav Britishvolt. Företagen har i alla fall samma mål: att starta gigantiska batterifabriker som ska förse elbilar med batterier. 

I somras kommunicerade Britishvolt att de skulle etablera sig i regionen Wales, men nyligen offentliggjordes att det istället blir utanför staden Blyth i nordöstra England. 2021 tas första spadtaget och 2023 ska fabriken vara igång med produktionen av litiumjonbatterier – samtidigt som Northvolt Ett beräknas vara i full drift i norra Sverige. 

Läs också: "Northvolt om magiska batterigränsen"

Britishvolt fokuserar på att leverera batterier till brittiska biltillverkare, för att stärka landets elbilsproduktion. Något som är extra viktigt nu när Storbritannien lämnar EU.

De beräknar att fabriken som byggs på ett 95 hektar stort område kommer att skapa 3000 jobbtillfällen, 8000 om man räknar underleverantörer. Energitillförseln kommer att utgöras av förnybara källor och planer finns på att nyttja den elförbindelse mellan Norge och Storbritannien som just nu håller på att byggas. North Sea Link är en högspänningskabel för likström och när den blir färdig 2021 blir den världens längsta kraftförbindelse på havsbotten.  

Affärsmannen Lars Carlström har ett förflutet som rådgivare åt ryske Vladimir Antonov. Vladimir försökte ta över Saab Automobiles vid konkursen 2011, men han godkändes inte av Europeiska investeringsbanken.

Diskutera: Vad tror du om Britishvolts framtidsplaner?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-12-16 16:50

Det behövs många batterier om alla nya bilar blir elbilar.

#2
2020-12-16 21:22

Har de bara kapital och kompetens så kommer det säkert gå mycket bra. Behovet av batterier är omättligt. UK har varit mycket framgångsrika i att bygga ut förnybar energi (t.ex. havsbaserad vindkraft) och de är på god väg att avveckla kolkraften. Biltillverkare som vill minska klimatavtrycket i produktionsledet bör rimligen efterfråga batterier tillverkade i länder med en klimatsmart elmix.

#3
2020-12-16 21:47

Utanför EU blir det i så fall. Medvetet eller....

#4
2020-12-16 22:15

UK kommer att tvingas göra mycket eget nu, ska bli intressant att se hur det går utan EU.
Och deras bilindustri, hur går det med de få som finns kvar och kommer de som har ägare utanför EU att bli kvar?

#5
2020-12-17 07:30

Lars Carlström har/hade INTE "SAAB-anknytningar"! Däremot hade Antonov det - i någon mån - han ägde en 9000 AERO i mitten av 90-talet.

#6
2020-12-17 08:49

Finns det några brittiskägda biltillverkare kvar? Morgan?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.