Nästa artikel
Bristol väcks till liv igen – insomnade märket ska lansera tre modeller
Nyheter

Bristol väcks till liv igen – insomnade märket ska lansera tre modeller

Publicerad 15 januari 2021
En brittisk entreprenör ska rädda det insomnade och närmast mytiska bilmärket Bristol. Tre modeller ska lanseras inom några år.

Få biltillverkare har varit omgärdade av samma dolda mystik som Bristol. Det brittiska märket fokuserade på exklusiva GT-bilar och gick i konkurs förra året, 75 år efter grundandet.

Bristol hade bara ett enda showroom, i centrala London, där enbart önskade kunder släpptes in. Märket omgavs av fullt hemlighetsmakeri och ytterst få motorjournalister har fått köra någon av modellerna.

Det är många som försökt sig på att rädda nedlagda brittiska bilmärken genom tiderna och nu ingår även fastighetsutvecklaren och Bristolentusiasten Jason Wharton till den skaran. Han ska väcka liv i det insomnade märket med flera nya modeller och har köpt loss rättigheterna.

Först och främst vill Jason Wharton lansera en sorts ”ateljé” som ska sälja, renovera och reparera Bristolbilar av alla årgångar. Han vill även lansera uppdaterade versioner av modellerna Fighter och 411, båda två med en 6,4-liters V8-motor från Chrysler samt åttastegad automatlåda.

Men den största nyheten blir en helt ny modell som kallas Bristol Buccaneer som kan bli verklighet 2025 – en fyrsitsig lyxbil med modern teknik och nya material.

Uppstod ur flygindustrin – vårdade myten väl

• Bristols historia sträcker sig ända tillbaka till 1910.

• Precis som exempelvis Saab är sprunget ur flygindustrin uppstod det engelska bilmärket Bristol på samma sätt. Efter krigsslutet var det inte lika lukrativt att vara flygmaskinstillverkare och, som så många andra, fick Bristol Aeroplane Company se sig om efter annat.

• Den första Bristolbilen kallades 400 och var tekniskt sett en engelsk version av BMW 327/328 med sexcylindrig motor.

• Samtliga modeller var byggda i små exklusiva upplagor. Myten späddes på än mer när Anthony Crook som varit delägare i bolaget innan och skötte försäljningen, tog kontrollen 1973. Han ville inte ha någon insyn av utomstående i bolaget.

• Först 1980 kom en Bristol med ett ”riktigt” modellnamn, Beaufighter. Senare kom Britannia och Brigand. Alla dessa namn hade man lånat från Bristols tidiga flygplanstyper. Senare kom Blenheim och Fighter.

• Ingen vet hur många bilar som producerades. Alla register och handlingar hölls hemliga, få om några journalister tilläts provköra bilarna. Det kunde dröja ett halvår att ta beslut om en viss köpare ansågs värdig att få besöka Bristols showroom i Kensington i London. Det var man oftast inte, myten vårdades med järnhand.

• Bristol har aldrig kommit upp i några volymer, och ansökte om konkurs både 2011 och 2020.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.