Bild
Nästa artikel

Brabus SV12 R Biturbo 800 – dröm för stressade direktörer

Nyheter

Tyska trimingsfirman Brabus har gett sig på Mercedes S-klass och, enligt egen utsago, skapat världens snabbaste och mest kraftfulla lyxsedan.

Beteckningen på den vässade Mercan är Brabus SV12 Biturbo 800. Med utgångspunkt från Mercedes S 600 har man jobbat upp den 12-cylindriga bensinmotorn till en effekt på hela 800 hästkrafter och ett vridmoment på lastbilsmässiga 1 420 newtonmeter.

Det räcker för att skicka iväg den stora limousinen från stillastående till 100 km/tim på 3,9 sekunder. 0–200 km/tim avverkas på 10,3 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 350 km/tim.

Taggar: Nyheter, , Mercedes

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-10-29 15:40

Ytterligare ett bevis på vad som bl.a. kan inräknas i benämningen premium. Tyskkryssarna har oändliga muskler att plocka fram - eller låta andra plocka fram. Det finns de som tror att de är kungen i sina "customized" Volvo. Men icke, icke. Lådbilar är vad de är =)

#2
Anssi Korvola
2010-10-29 15:44

Fiii faaaaan! 350 knyck.

#3
2010-10-29 17:32

Vete tusan var du får dina idér ifrån Jägaren.
En Svensk Koenigsegg gör 0 - 100 på under 3 sek! Helt original utan trimming från Brabus .. Och så har den inga rostproblem alls!
Näää, en rejäl Svensk före en Pölsetysk ..
.
.
;o)

#4
Jägaren
2010-10-29 19:12

Jaha, nu flyttar Jes fokus för vad som är premium till att vara något som sitter enbart i extrema muskelbilar från en sportbilstillverkare. Nu handlar allt plötsligt om kraft. Någon bredd för övrigt verkar det inte vara tal om. Möjligen att Jes missförstod mig när jag skrev om att tyskkryssarna har oändliga muskler att plocka fram - jag syftade INTE på hästkrafter utan på det ganska självklara att Mercedes som tillverkare har muskler (modeller, varianter, möjligheter...) att hela tiden ligga flera steg före konkurrenterna.

#5
sweeny
2010-10-29 19:40

Klar vulgo-varning på den...

#6
F Johnsson
2010-10-29 21:14

Ganska snygg bil.

Men egentligen ganska dåligt optimerad motor i förhållande effekt/cyl/slagvolym och 0-100.
Japsen är mer duktiga på att plocka ur mer effekt på mindre motorer.

http://www.youtube.com/watch?v=9dNI5jlCZ6U

#7
Jägaren
2010-10-30 11:45

F Johansson: I grund och botten är det fortfarande en "glidarbil" vi pratar om. När det gäller 0-100 bör du ha i åtanke vad bilen väger...

#8
Mr Colt
2010-10-30 12:44

En design som endast ryssar uppskattar.

#9
jarl s
2010-10-30 14:08

bra med bus i en sån kärra.

#10
Flux
2010-11-01 12:55

Sexy as hell, he he...

#11
danne
2010-11-01 15:28

Vicken Dinosaur - kommer snart att dö ut - saknad av ingen........

#12
S-E S
2010-11-04 18:04

Bra-Bus, men inte så praktisk. Tillhör kategorien "Boys Toys".

#13
simon_d
2010-11-04 18:14

Maffig!
Mr Colt: Ryssar + mig

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.